Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Pierre

Ik vind het gewoon prachtig werk Jean! :)
Groet Pierre.


Dirkh

Mooi, mooi, mooi , meer kan ik daar niet over zeggen.

Steam.N

Dank je wel voor de complementen, mannen  :)

De routine begint er in te komen:
- blok 9 is nét uit de mal gehaald
- blokken 1 en 2, die ik gisteren aaneen lijmde, houden goed samen.  Die beide ben ik nu aan het schilderen.
  Ik zit nét aan de tweede touch-up kleur, en het is tijd dat ik stop: mijn ogen doen pijn

Over de scheiding van blokken 1 en 2 heb ik een gordelboog geplaatst (en ja, ondanks mijn aversie, heb ik die gebouwd met schuimkarton  ::) )
Morgen dat schuimkarton goed verzadigen met primer ...

Ik ben erg blij met de stap voorwaarts, dit weekend  :) :) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Goe bezig, man  8)

Citaat van: Steam.N op 06 augustus 2017, 21:38:46 PMMorgen dat schuimkarton goed verzadigen met primer ...

't Is misschien een experimentje waard: verzadigen met zellaan ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

Ik vind het volledig geschilderde stuk fantastisch realistisch  gedaan !! 8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Jean is goed op dreef en laat ons weer mooie dingen zien  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Leuke commentaren.  Thanks  :)

Ik bennu volop in productie-modus:
- gewelf-blok 10 zit in de mal
- blokken 1 en 2 zitten in de laatste schilder-false (Zellaan-invoegen en bruine-wash behandeling).
  Ik zit halverwege.  Zo op 't eerste gezicht zien ze er hetzelfde uit als het blok dat ik gisteren afwerkte.
  Gelukkig  ;)

Ik ga deze avond toch niet té véél blokken schilderen:
deze nacht ben ik met barstende koppijn wakker geworden, en die heb ik de hele voormiddag meegesleurd.
Alsof mijn ogen uit de kop wilden poppen ...
Ik denk dat ik die ogen overbelast heb met het steentjes-touchuppen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

Barstende hoofdpijn  ?
Uw gezellig ingeademde chemische stofjes bij het gieten, voegen, schilderen van uw,  weliswaar schitterende,  gewelfjes  ?

Steam.N

Dat geloof ik niet, Herwig.
Bij het ingieten hield ik mijn neus er niet boven, en ik zou ervan verschieten dat er giftige dampen zouden gegenereerd worden.

Acrylverf die hoofdpijn geeft?  Ik denk het niet ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Werkje van lange adem ...
- gewelfblokken 5 en 6 (van de 23) zijn net geschilderd
- gewelfblokken 1 tot 4 zijn aan mekaar gelijmd en de bijpassende gordelbogen geplaatst.

Daarnaast begint de mockup van het geheel wat vorm te krijgen, maar er gaat nog heel wat tijd over gaan voor het totaalbeeld duidelijk wordt ...
Niet mijn voorkeursactiviteit, die mockup bouwen, maar het is een essentiële stap !!!

Tot nu toe zat mijn hoofd vol ideeën, maar nu ik die ideeën omzet naar reële componenten word ik geconfronteerd met fysische onmogelijkheden en moeilijke keuzes ...
Doorgaan met bepaalde ideeën ? ... of ze afvoeren ? ...
Het is dus volop piekeren ... en af en toe borrelen leuke oplossingen naar boven ;)

Eindeloos gewelf-blokken schilderen en de mockup bouwen: twee werkjes die me een beetje tegensteken.
Daarom ben ik begonnen aan de bekisting voor het volgende plaaster-stuk waar ik me volop ga kunnen uitleven met het vele kraswerk.
Inspiratie voor dit stuk haal ik uit een een negental etsen van vriend Piranesi.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Als je naar de etsen van Piranesi kijkt, is zelfs een mock-up hiervan geen sinecure.
Maar ik vrees dat het wel degelijk nodig zal zijn om niet halverwege te moeten merken dat je je vastgewerkt hebt...

Gerolf

je kan - bij wijze van afwisseling - ook wat experimenteren met de technische uitdagingen

... want ik dacht dat die er ook hier en daar waren  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#477
Citaat van: Gerolf op 11 augustus 2017, 11:22:35 AM
je kan - bij wijze van afwisseling - ook wat experimenteren met de technische uitdagingen
... want ik dacht dat die er ook hier en daar waren  ::)

Understatement van het jaar  ;D ;D ;D
Klopt.  Uit die lange rij uitdagingen zijn er een aantal die bij het Tenbrium-Cisternium horen.
Het heeft geen zin om die uit te stellen  ::)


Citaat van: marc goovaerts op 10 augustus 2017, 23:05:33 PM
Als je naar de etsen van Piranesi kijkt, is zelfs een mock-up hiervan geen sinecure.
Maar ik vrees dat het wel degelijk nodig zal zijn om niet halverwege te moeten merken dat je je vastgewerkt hebt...

Klopt, Marc.  Ik zit bij het opmaken van die Mockup continu met de handen in het haar  ;)
Maar ik kom er uit, wees gerust !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Vandaag terug aan de slag.

Eerste job: aanwerken van de aan mekaar gelijmde gewelf-blokken.
Alhoewel de bogen afgetekend werden met dezelfe mal, zijn er blijkbaar tóch afwijkingen :



Door dit verschil moet ik de gordelbogen wat dikker maken dan normaal.
Komt wel goed.


Volgende blokken liggen klaar voor een schilderbeurt.
Ook de mockup van het Inferium ligt naar mij te blinken.  Daar ga ik alweer mijn hoofd over breken ...  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

FANTASTISCH! Hoe goed heb je die oude baksteen-textuur niet gekregen! Uit de kunst!  8) 8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)