Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Metpetergaathetbeter

zou dan grijs met wat groen moeten zijn? :-\

Steam.N

Een groene toets hier en daar is voorzien  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Floris

groen heeft licht nodig,. als t echt een gewelf is waar toortsen nodig zijn is t groen vermoedelijk niet zo enthousiast... zelf maak ik krijtstof gewoon met schuurpapier trouwens. Of als ik lui ben met een slijpschijf. Gewoon krijtje slijpen boven een schoteltje. Stukkie papier grofweg om de slijpschijf heen zodat t stof niet overal heen gaat

Steam.N

Klopt wat je zegt, Floris.
Alleen weet ik nog niet of hier of daar zonlicht zou doorkomen.
Zonlicht: groen, anders niet  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modelbaanHO

Whaw Jean. heel mooi gemaakt en gekleurd.
En bovendien een heleboel nuttige info en tips !
Waarvoor dank aan iedereen die bijdraagt.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Die voegenvorm met zellaan-poeder vind ik zeker niet slecht.
  De tint krijg je ook nog wel goed als je dat spul mengt met krijtpoeder of een ander pigment ...

Citaat van: modelbaanHO op 05 augustus 2017, 23:19:44 PMEn bovendien een heleboel nuttige info en tips !
Waarvoor dank aan iedereen die bijdraagt.

Absoluut !!
Dit draadje wordt intensief gevolgd, en iedereen lijkt mee te denken. Tof !!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 06 augustus 2017, 10:04:35 AM
Die voegenvorm met zellaan-poeder vind ik zeker niet slecht. ...
Het idee om de voegen met Zellaan eens op te vullen kreeg ik van de opmerking van Floris (om ze met wat "kalkachtigs" te vullen).
Zellaan had ik toevallig bij de hand, en het blijkt me heel wat mogeliljkheden te geven  ;)
Oh ja, tip om Zellaan te gebruiken: van Evan gekregen !  Thanks  ;)

Citaat van: Gerolf op 06 augustus 2017, 10:04:35 AM
De tint krijg je ook nog wel goed als je dat spul mengt met krijtpoeder of een ander pigment ...
Nochtans vind ik de bruine voegen nét onder de witte redelijk van kleur.
Ook dié zijn met Zellaan ingevuld, maar dan met een bruine wash behandeld.
Ik zal nog een testje doen met een grijs-bruine wash ...  (alhoewel de bruine voegen er "in het 1:160-echt" er voor mij goed uit zien)
Foto volgt  ;)


Citaat van: Gerolf op 06 augustus 2017, 10:04:35 AM
Citaat van: modelbaanHO op 05 augustus 2017, 23:19:44 PMEn bovendien een heleboel nuttige info en tips !
Waarvoor dank aan iedereen die bijdraagt.
Absoluut !!
Dit draadje wordt intensief gevolgd, en iedereen lijkt mee te denken. Tof !!
En voor dat meedenken en de vele nuttige tips ben ik iedereen enorm dankbaar.
De conclusies uit die gewelf-oefeningen ga ik zéér goed kunnen gebruiken in de volgende deelprojecten !
Watch and See binnenkort de bouw (kraswerk) van het "Servicium" dat in het "Inferium" zijn plaats gaat vinden  ;) :) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sdz1976

We leren hier aan een sneltreintempo bij  :D

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Steam.N

Het is hier ook in snelheidvaart leren ...

Foutjes maken ... en experimenteren om het goed terug te krijgen ...

Procedure:
1. Licht grijze primer
2. Dry-Brushen met BrightOrange ...

... en daar gaat het al fout: drybrushen zonder je borstel droog te vegen ... is gewoon "schilderen"...
en dan loopt de verf in de voegen ...

Niet erg, denk je dan, want straks worden de voegen tóch met Zellaan opgevuld en met bruine wash in de kleur gezet, en je gaat verder...

En dan ziet je hele stuk knal-oranje ...  DAMN ... ziet er niet uit ...
Maar ja, we hebben nog wat procedurestappen in de mouw steken ...
- Steensgewijs aanstippen met LifeColor Brick, Tile en Dust ...
- Bruine wash ... How, wacht even ... straks doe ik nóg eens een bruine wash, over die Zellaan ...
Dus wash ik maar de helft (bovenste helft van geschilderd kwart) ...
Ziet er wat beter uit ... (dan dat oranje)
En dán de Zellaan er in wrijven ...



Ziet er al een stuk beter uit dan dat knal-oranje ... OEF ...
Volgende stap: alweer die bruine wash ...



Mmmhhhh, dat stuk waar ik vóór de Zellaan GEEN bruine wash op deed ziet er wat beter uit dan dat ander stuk ...
Dus op dat stuk waar ik wél bruine wash op deed de stenen nog eens aanstippen ...



Vreemd ... in de hand ziet het "gecorrigeerde" stuk er terug bruikbaar uit.  Op foto ziet het er héél anders uit ...
Het ziet er uit als een super verweerd stuk muur ... 
Zal de belichting zijn, zeker ... 

Heeft wel iets, is bruikbaar, ... maar zo zie je ... de mogelijkheden zijn oneindig ...

Mijn probleem wordt nu om alle gewelf-blokken toch iet-of-wat gelijk te krijgen ...
Boeiend stukje experiment (toch voor mij toch) ...
Ik moet wel opletten ... straks ga ik nog zeggen dat ik schilderen leuk vind ...    NOT, dus ...

Gewelf-stuk 6 is uit de mal ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

DFS

knap stukje monnikenwerk allesinds...

Peter

Het is superprachtig gedaan Jean en ja smaken verschillen dus ook in de antwoorden zal dat verschil te merken zijn.
Ik, persoonlijk (maar wie ben ik ::) ::)) zou de voorkeur geven aan de in het bovenste beeld (dat deel waar het oranje potje naast staat) prachtig deel.
Hier lijkt het of dat gedeelte een plafond/muur is die gerestaureerd is.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Thanks, Peter. Dat gevoel van "gebouw in restauratie" krijg ik volop als ik het gewelf bekijk door mijn vergrootglas ...
Speciaal gevoel !

Ondertussen is het eerste "Productie"-blok klaar :



"Klaar" is relatief, natuurlijk, want ik weet dat ik komende dagen nog ga verder prutsen ...

Het wordt wel een werkje van lange adem: elk blok gaat me meerdere uurtjes vragen.
Dus elke avond één of twee ... dan ben ik al een paar weken verder ...
We zien wel.
Ik denk dat ik wat "tussendoortjes" ga doen ook !

Nu eventjes van de zonnestralen genieten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske


just4fun

Ik krijg er een sterk poesjenellekeldergevoel bij.
Mooi werk!
Paul

Floris

kenonne, t wordt wel mooi zeg!