Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

raf

Mooi resultaat maar waarom geen giet hars ???
vroeger goot ik heel de mal vol en dan had je dus lood zware blokken
toen op een beurs stond een duitser en die deed me voor hoe je met minder hars toch heel de mal kon vullen
hij had voor dezelfde mal maar 2/10 nodig
en toch was alles gedekt zeg maar
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Citaat van: raf op 04 augustus 2017, 16:34:42 PM
Mooi resultaat maar waarom geen giet hars ???
vroeger goot ik heel de mal vol en dan had je dus lood zware blokken
toen op een beurs stond een duitser en die deed me voor hoe je met minder hars toch heel de mal kon vullen
hij had voor dezelfde mal maar 2/10 nodig
en toch was alles gedekt zeg maar
gr raf

Raf, tot nu toe heb ik steeds kleine stukken gegoten.
Dit gewelf is minstens 10x groter dan wat ik gewend ben.
Giethars heeft maar enkele minuten verwerkingstijd, en ik voelde me niet 100% gerust.
Zellaan geeft me heel wat meer tijd om rustig de mal in te gieten, zodanig dat alle details mooi ingedekt zijn zonder luchtinsluitsels.
Bovendien is Zellaan ook relatief licht.

Dus wat dit stuk ideaal om met Zellaan te experimenteren  ;)

Dat deels giethars-ingieten van een mal heb ik eerder eens gedaan om lege olievaten te maken (zie draadje Sedelocus).
Gaat goed, naar je boet in qua sterkte van het gietstuk.
En net die sterkte ga ik nodig hebben.  En Zellaan geeft me die.

Tweede gewelf is ingegoten, en deze keer met de goede verhoudingen  ::)
Duimen ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

RD25

Citaat van: sdz1976 op 04 augustus 2017, 16:23:49 PM
Een resultaat waar je terecht fier mag op zijn Jean  8) 8) :)

Grtz,
samuel.

voor mij eveneens, knap werk
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Steam.N

En nu is het serie-productie.
Stuk 1 is ontmald, gekeurd en goedbevonden.
Stuk 2 is ingegoten en is aan het uitharden.

Dus nu twee volgende stappen:
- testen van de schildering
- constructie van de gordelbogen
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Eerste probeersel om het gewelf kleur te geven :



Nog de methode wat aanpassingen (die grijzige schijn moet nog weg) ... Maar het komt goed.
Dan begin ik de gewelf-blokken te schilderen.
Die moeten geschilderd en dan aan mekaar gelijmd zijn, vóór ik de gordelbogen kan plaatsen.
Dat wordt wat hokus-pokussen, denk ik. :-\
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Het wordt stilaan tijd dat ik mijn mond ga sluiten, want door met open mond naar jouw kunstwerken te kijken, begint het hier te tochten.
Nee, even serieus Jean, het is gewoonweg fantastisch wat je weer aan het maken bent. Proficiat hoor.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik vind het een mooi kleurenpalet. Voegen nog inwassen en het zal er prima uitzien !

Citaat van: Steam.N op 05 augustus 2017, 10:57:17 AM(die grijzige schijn moet nog weg)

Vind je? Dat kunnen toch kalksporen van doorsijpelend vocht zijn ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 05 augustus 2017, 11:08:34 AM
... Voegen nog inwassen en ...

Heb je een voegijzer in juiste maat ? 
Ik weet het, de voegen zijn redelijk diep, maar ik dacht ze zo te laten  :-\


Citaat van: Gerolf op 05 augustus 2017, 11:08:34 AM
Citaat van: Steam.N op 05 augustus 2017, 10:57:17 AM(die grijzige schijn moet nog weg)
Vind je? Dat kunnen toch kalksporen van doorsijpelend vocht zijn ...

Zou inderdaad kunnen ... Dus behou ik de methode.
Vandaag een volgende kwart van het teststuk nog eens schilderen om de methode te bevestigen, en ik ga aan de slag met de productiestukken.
Gewelf-blok vier zit in de mal ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Floris

poeder in de voegen wrijven misschien? prachtig werk hoor!

SuSke

Citaat van: Gerolf op 05 augustus 2017, 11:08:34 AM
Ik vind het een mooi kleurenpalet. Voegen nog inwassen en het zal er prima uitzien !

Citaat van: Steam.N op 05 augustus 2017, 10:57:17 AM(die grijzige schijn moet nog weg)

Vind je? Dat kunnen toch kalksporen van doorsijpelend vocht zijn ...

zelfde idee.

Vergeet ook niet de roet walm die je krijgt van je toortsen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

@Floris, gaat dat geen sporen achterlaten op de huidige kleuren?

@Frans: goed idee.  Eens uitproberen  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Mooie kleuren, en zeggen dat wanneer het rechtop staat, je van het plafondgewelf niet meer veel gaat zien, of wel? Dacht je nog aan het voegwerk? Komt dat later, of laat je dat zo?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 05 augustus 2017, 12:03:47 PM
Mooie kleuren, en zeggen dat wanneer het rechtop staat, je van het plafondgewelf niet meer veel gaat zien, of wel? ...

Waarschijnlijk ga je er inderdaad niet zo veel van zien.
Maar voor de enkele keren dat je het wél ziet, moet het in orde zijn  ;)


Citaat van: Michiel op 05 augustus 2017, 12:03:47 PM
... Dacht je nog aan het voegwerk? Komt dat later, of laat je dat zo?

Floris heeft me er daarnet aan herinnerd.
Alleen ... Poeder in de voegen wrijven ... Welk poeder ?  ... Geen idee ...
Ik vrees ook dat de voegen dan ook snel te breed zullen lijken.
Proberen doe ik het in elk geval, zodra ik weet waarmee dat inwrijven best gebeurt (en hoe ik dat poeder dan best ook vastzet).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Floris

oh, sorry dat ik niet meer reageerde, zit mn eigen spul verder vol olieverf te smeren op t moment... maar zoals ik je al PMde, ik denk gewoon aan wat kalkachtigs, en dan na het aanbrengen de stenen schoonvegen met een iets vochtig doekje of kwast ofzo... maar tis meer een richting om eens te gaan experimenteren, het zijn geen materialen waar ik dagelijks mee werk.

Dirkh

Ik zou al blij zijn als ik dit resultaat moet kunnen bekomen.
Knappe modelbouw en die afgietsels van zellaan zien er perfect uit.