Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Steam.N

Citaat van: Havoc op 02 augustus 2017, 21:05:40 PM
Ledjes draad geven is eenvoudiger als je de ledjes aan een draad soldeert dan te proberen een draad aan ledjes te solderen. Ik gebruik een houten wasknijper om de draad vast te houden, laat enkele cm uitsteken. Eindje vertinnen dat er een klein druppeltje aanhangt en dan de led met een pincet ertegen en kort aantikken. Pincet met stevige punten en een hete bout.

Is alweer een goed idee !  Zal ik eens uitproberen.

Ondertussen een 0603 duo-ledje proberen te solderen.
Wonder boven wonder is het gelukt !
De lasjes zijn niet 100% kwalitatief maar ik kan het ledje gebruiken om de software testen te doen.

Oefening baart kunst, dus volgend ledjes komen goed !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

nadien druppel seconden lijm over de lassen om extra stevigheid en je sealt meteen de tin van de lucht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Citaat van: raf op 03 augustus 2017, 08:07:30 AM
nadien druppel seconden lijm over de lassen om extra stevigheid en je sealt meteen de tin van de lucht
gr raf

Ah ja, klopt.
Glad vergeten, natuurlijk  :-\
Thanks.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#408
Alweer een stap verder met het Cisternium in het Tenebrium :



De inkepingen in de mal zijn het gevolg van positioneer-stripjes in de "bekisting", die het moederstuk mooi gecentreerd moesten houden bij het ontlucht-trillen.
Ik ga de mal ingieten tot nét ónder de slipjes.  Dan is de dikte van het gewelf nog altijd 8mm.
Dat zou ruim voldoende moeten zijn voor de stevigheid en vormvastheid van het gegoten stuk.

Nu ingieten ...
Wel wat spannend, want het giethars-volume is tien keer meer dan wat ik gewoon ben met mijn vorige gietseltjes ...

Andere reden om het spannend te houden: ik ga eens Zellaan gebruiken, geen giethars ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Afgietsel is prima gelukt !  (morgen volgt de foto).
Dit ondanks een domme fout in verhouding Zellaan/water.
De details van het moederstuk zijn prachtig overgedragen  :)

Groot voordeel van Zellaan: je kunt het stuk al na een half uurtje ontmallen.
Voor deze eerste keer heb ik een half uurtje extra gewacht  ;)

Volgende horde: het Zellaan correct schilderen ...  :o

Dit weekend kan ik volop afgieten  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

BC911

Citaat van: Steam.N op 03 augustus 2017, 22:53:11 PM
Dit ondanks een domme fout in verhouding Zellaan/water.
Ik herken dit. De aanduiding op mijn pot is heel verwarrend en had het de eerste keer ook voor. Ben benieuwd naar je resultaat.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Steam.N

En hier is dat resultaat: het eerste afgegoten gewelf-blok :




Geslaagde poging  :)
Nochtans moet het volgende keer beter:  ik heb me vergist in de verhouding  :-\
Ipv 300gr water bij 1000gr zellaan (30/100), heb ik 30/70 toegepast op het berekend volume.
Gevolg: té veel water.  Blijkbaar droogt daardoor de bovenkant van het gegoten blok niet /vééééél trager dan de rest.
Zélfs deze morgen is die bovenkant nog wak.

Geen ramp.  Ik heb tóch een teststuk nodig om het schilderwerk op punt te stellen, en de onderkant van het blok is wél goed uitgehard..
Deze avond heb ik normaal een aantal betere copietjes.

Volgende uitdaging wordt de samenbouw van die dingen.
Er moet namelijk bij elke samenvoeging nog een gordelboog gemodelleerd worden.
Eerst zien of ik die wel goed in vorm krijg.
En daarna proberen of ik daar een mal van kan maken, waarvan het afgietsel steeds mooi aansluit aan beide gewelfstukken.

Waarom die gleufjes in de hoeken gekrast ?  om later evt bedrading van toortsen door te laten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Dat ziet er heel goed uit! Goe bezig, Jean.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

Je hebt netjes uw  over-over-bed-grootvader-zaliger  als medaillon geportretteerd  ?

Steam.N

Citaat van: Herwig op 04 augustus 2017, 09:27:03 AM
Je hebt netjes uw  over-over-bed-grootvader-zaliger  als medaillon geportretteerd  ?

Ah, je hebt hem herkend   ::)
't Was nochtans niet zo eenvoudig om hem zo lang stil te houden terwijl ik bezig was  ...  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Mooi gewelf geworden Jean, en goed afgegoten ook zonder belletjes  ;)

Schilderen van plaaster ben je al gewoon, Zellaan is wel dichter van structuur en dus ook iets minder poreus. Daar pmoet je wel rekening mee houden.

Als je twijfelt aan de sterkte op 8mm zellaan, of gewoon uit zelfbehoud om geen brokken te maken, kan je na het gieten een stukje kunststof vliegengaas in de mal drukken. Je hebt dan gelijk een "gewapend" gewelf  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Citaat van: SuSke op 04 augustus 2017, 10:41:21 AM
Mooi gewelf geworden Jean, en goed afgegoten ook zonder belletjes  ...

Thanks voor de pluim, Frans.  Hopelijk lukt het volgende keren ook zo goed  ;)


Citaat van: SuSke op 04 augustus 2017, 10:41:21 AM
... Als je twijfelt aan de sterkte op 8mm zellaan, of gewoon uit zelfbehoud om geen brokken te maken, kan je na het gieten een stukje kunststof vliegengaas in de mal drukken. Je hebt dan gelijk een "gewapend" gewelf 

Alweer een gouden tip !
Natuurlijk, als ik de wapening bovenaan in de zellaan druk zal het weinig effect geven:  dergelijke bewapening helpt tegen trek, niet tegen centrale druk ...
Misschien moet ik mijn teststuk eens aan wat druk onderwerpen ...
Maar eerst wat schildertesten  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Pierre

Goed gelukt met een prachtig resultaat. :)
Groet Pierre.


modelbaanHO

Dat ziet er veelbelovend uit.
Knap !
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

sdz1976

Een resultaat waar je terecht fier mag op zijn Jean  8) 8) :)


Grtz,

samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1