Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Steam.N

Namiddagje krassen ...




Ondertussen 7 zuiltjes klaar, nr 8 in de stellingen ...


En NU, Luc en Peter, maak ik tijd voor dat aperitiefje  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

RD25

Jean, zou word je een monnik bouwer? na, brood, kaas en Trappist Chianti   ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Pierre

Pffff ....! wat een geduld. Mooi man. ;)
Groet Pierre.


Chrisrail

#393
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

#394
Chris, goed dat de vertaling er bij stond  ;)


Citaat van: Chrisrail op 28 juli 2017, 17:43:30 PM
... Hij blijft ons dagelijks verrassen.  ...

'k Zal mijn best doen  ;)
Als de plannen uitkomen, zou dat moeten lukken ...


Citaat van: RD25 op 28 juli 2017, 16:16:33 PM
Jean, zo wordt je een monnik bouwer? na, brood, kaas en Trappist Chianti   ;)

Als ik mag kiezen hou ik liever de trappist en laat ik de kaas vallen.
Geef me bij dat brood en Trappist maar een goeie droge salami en ik ben content.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Ziezo, veilig en wel terug thuis.
Nu eerst alles op zijn plaats zetten, voor ik de draad kraspen terug ter hand neem  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Deel van mijn spullen zit terug op hun plaats.
Dus tijd om terug een stap te zetten ...

1. mal maken voor het gekraste gewelf: behuizing is gemaakt, maar ik heb de siliconen nog niet gegoten: ik moet nog uitzoeken hoe ik het moederstuk het best bescherm tegen die siliconen ...

2. bedrading nodig voor een stappenmotor:  klaar, dus morgen volgende stap

3. 0603 ledjes draadjes geven : drie stuks zijn weggevlogen, twee bijna ok, maar op laatste moment telkens stukgesoldeerd ...
    Morgen hopelijk wat méér succes ...

Mager beestje deze avond, doeme ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Floris

Hoe soldeer je die ledjes eigenlijk? Bij mij was t altijd gesodemieter met tape ondersteboven op tafel om t ledje vast te houden, de lijm van dat stuk tape smolt dan als de soldeerbout in de buurt kwam dus echt goed ging dat niet, maar soms lukte het desondanks toch weleens... tot ik het een keer echt zat was en de ledjes gewoon met secondelijm met de lichtgevende kant op tafel gelijmd had, toen rustig draadjes eraan gebakken en dan met een scalpel voorzichtig los gestoken van de tafel. Sindsdien doe ik het altijd zo, want t gaat 100 keer beter dan alles wat ik daarvoor geprobeerd heb.

Steam.N

Die tape-truuk heb ik ook een tijd gebruikt, maar met wisselend succes.
De laatste tijd gebruik ik meer een zelfsluitend pincet, maar dan riskeer je (zoals ikzelf gisteren avond) dat ze uit het pincet schieten en onvindbaar worden.

Het is steeds sukkelen ... . 
De ene dag lukt het prima (zoals met het ledje van de toorts), de andere dag is het een ramp  :(
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

#399
 Ikzelf heb nauwelijks of geen ervaring met deze LED-lampjes maar Eric/Eve wél :       solderen van LEDjes :
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,26473.msg379836.html#msg379836?

> aan Jean, pardon, bij nader toezien had je dit Eve-draadje blijkbaar ondertussen zelf reeds gelezen/bekeken en erop gereageerd <     

Floris

ow ja schietpincetten, fijn. Als modelbouwer word je geacht met een pincet te werken maar behalve om touwtjes te rijgen ofzo gebruik ik dat ding nagenoeg niet. kleine stukjes prik ik aan t puntje van een scalpel of ik neem een tang, die zijn niet zo schieterig. Tang met een elastiek erom kan misschien werken voor ledjes, maar vond lijm een stuk handiger.

Gerolf

Voor deze heel lastige smd-ledjes heb ik me al eens een klem-malletje gemaakt in printplaat-epoxy
Niet zo complex: een sleufje waar de smd ondersteboven in ligt,
  en haaks er op een stukje veerdraad om hem in de sleuf te houden
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

#402
 [ aan Gerolf:   je hebt een forumPB  ivm veerdraad ]
... en Gerolf heeft het gezien, en bedankt ;)

Steam.N

Eerste actie is uitgevoerd: gewelf zit in de siliconen, nadat ik de sluitsteen vorm gegeven heb, en het hele stuk goed in de TrennSpray gespoten heb ...
Nu is het hopen dat het resultaat morgen meevalt  :-\

Nu nog eens wat stoeien met de ledjes  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Ledjes draad geven is eenvoudiger als je de ledjes aan een draad soldeert dan te proberen een draad aan ledjes te solderen. Ik gebruik een houten wasknijper om de draad vast te houden, laat enkele cm uitsteken. Eindje vertinnen dat er een klein druppeltje aanhangt en dan de led met een pincet ertegen en kort aantikken. Pincet met stevige punten en een hete bout.
Met vakantie voor onbepaalde duur.