Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM


railrunner

Mijn vrouw en ik waren hier samen vol bewondering en sprakeloos aan het kijken naar de foto's hier geplaatst in dit topicje, mijn vrouw herrinert Jean hier thuis nog met het stationsgebouw van Turnhout NEEB.  Mijn vrouw noemde Jean dan ook een ware kunstenaar (met name een Develanchio  ;D ) en ik moet het beamen. Knap, knap, knap en wij beiden volgen dit projectje wel...

Steam.N

Hi Jim.  Het is inderdaad lang geleden ... 2013 ???  Leuke avond, toen ....
"Develanchio" hé ? ? ?  Grappig  ;D

Deze keer gaat het project om iets heel anders: NEEB was zo exact mogelijk nabouwen van 1900.  Deze keer is het fantasie volop ...  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 27 juli 2017, 18:54:37 PM
...Deze keer is het fantasie volop ...  ;)

Jean, laat je fantasie de vrije loop!!!
;)
Groetjes, Peter


Steam.N

Citaat van: PeterC op 27 juli 2017, 20:37:15 PM
... Jean, laat je fantasie de vrije loop!!! ...

Het zal er deze keer niet aan mankeren.
Misschien ga ik te ver, we zien wel  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Citaat van: marc goovaerts op 27 juli 2017, 15:08:56 PM
Ook sorry hoor Suske...
Wat je vertelt is wel degelijk waar voor alle soorten gewelven - en zeker voor tongewelven - maar klopt niet echt voor kruisribgewelven dacht ik (en hebben ze me op de gidsencursus en in Franse kathedralen wijsgemaakt). Da's nu eenmaal hét specifieke kenmerk (en voordeel) van dat juist dat type gewelven.

Dan hebben ze je iets fouts wijsgemaakt Marc. De drukboogtheorie gaat op voor alle gewelven, tongewelven en kruisribgewelven zelfs voor brugwelven. Bij kruisribgewelven moet het kruis immers ook opgevuld worden. Dat een kruisribgewelf stabieler is dan een zuiver tongewelf klopt wel omdat je in 3 richtingen werkt terwijl een tongewelf in 2 richtingen werkt. Daardoor zie in kruisribgewelven die trekbanden niet omdat de krachten in beide horizontale richtingen worden opgevangen door steunberen waardoor alles onder druk blijft werken.
Dit is een basisonderdeel van de praktische kennis bouwkunde-stabiliteit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marc goovaerts

Bedankt ! Dat is dan rechtgezet. Niks erger dan een gids die blaaskes vertelt...

Steam.N

Dank je wel, Frans en Marc, om dit uit te klaren  ;)
We hebben alweer wat bijgeleerd !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Gegoten muur is nog altijd onvoldoende uitgehard om scherpe lijnen te kunnen krassen.
Dus even volgend zuiltje en gewelf-vlak krassen  ::)  (3 van de 8 gedaan).

Vandaag kijk ik ook naar het aandrijfsysteem voor de Tenebrium-trein- en andere bewegingen ...
Wordt even haren krabben  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Daarnet alweer de opperste modelbouw-kick gekregen tijdens het krassen van het gewelf !

Met mijn neus door het vergrootglas kijkend, baksteen-rij na rij krassend, werd ik plots IN het stuk gezogen,  ...
alsof ik ineens de metser was die het échte gewelf aan het bouwen was, ... steen per steen kiezend ... groot ... klein ... stapje achteruit zetten om het overzicht te checken ...
En ondertussen overwegend of de bouwheer tevreden zou zijn met het resultaat ...
Trouwens ...  van welke leuke en gruwelijke gebeurtenissen gaat dit gewelf getuige zijn ...
en je gedachten dwalen verder ... terwijl de volgende steen vorm krijgt ...

Het is dezelfde ervaring die ik telkens krijg bij het bouwen van huisjes : 
je bent met styreen bezig, snijdt de muren, snijdt ramen en deuren uit, plaatst raamstijlen ...
En plots, alsof een schakelaar wordt omgezet, verandert de verzameling styreen zich plots in een écht huis ...
met zijn eigen geschiedenis ... Zouden de bewoners gelukkig geweest zijn?  Miserie hebben meegemaakt of ruzie gemaakt?  Wat was hun beroep? ...

Absoluut vreemd, zo'n moment, waarop je creatie in een flash zijn eigen leven opeist en een eigen identiteit krijgt  ...
En elk bouwsel heeft zijn eigen moment ... soms is het bij de bouw van de gevel zelf, soms bij de samenbouw van gevels, soms bij het plaatsen van de dakbedekking ...

En van zo'n moment kan ik volop genieten ...
Mijn dag is alweer goed   :) :) :)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Mooi beschreven, Jean  :D
Zo'n moment is inderdaad fantastisch, en ideaal om je batterij op te laden bij langer durende projecten  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Het kan ook zijn dat Jean net iets te veel aperitief had gedronken.  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Citaat van: doomslu op 28 juli 2017, 12:19:18 PM
Het kan ook zijn dat Jean net iets te veel aperitief had gedronken.  ;D

Nee nee, Luc. 
Die apperitief kwam erNA, om dat speciale moment te vieren  ;D
Heeft ERG goed gesmaakt.  Dus straks nog eens hard werken: misschien komt er NOG zo'n moment  ;D ;D ;D

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

#388
misschien kan een grote hoeveelheid degustief na de vorige maaltijd meer verklaren ? :-\ ;) Maar je blijft verbazen ? ;)

Steam.N

Wees gerust, Peter.
Genieten lukt ook zonder te overdrijven   ;)
Dus géén grote hoeveelheden ... en ik voel me er prima bij  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }