Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Gerolf

WOW  8)  Die schuimkarton-bakstenen zijn erg mooi gedaan, man  :P  :P

Voor je gewelf: Ik zou ook voor de linker kiezen - anders heeft het weinig zin om siliconen (en zelfs verf) te gebruiken
  Anderzijds: zeer oude gebouwen, zoals op je schetsen: ze gebruikten toen vaak verdomd kleine bakstenen ...
    ... en dan lijkt stucwerk misschien beter (met misschien hier en daar wat losgekomen plaaster)

Daarom mijn suggestie: Gladde basis, mal, en bij de gipsen afgietsels hier en daar wat beschadigingen aanbrengen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

De bakstenen in de rechterkant van het gewelf heeft hetzelfde storende euvel als mijn kasseiën: de lijnen zijn soms breder en soms smaller, wat voor een lijn bakstenen nogal onnatuurlijk overkomt. Normaal zijn ze allemaal even dik. De onregelmatige latverschuiving is een probleem dat ik ooit eens zou willen komaf mee maken. Geen idee hoe.

De linkerkant komt veel evenwichtiger en natuurlijker over, and daarom ook mijn voorkeur. Te groot? Zolang het er goed uit ziet, wat moet het meer zijn?

De bakstenen in schuimkarton zijn nog steeds erg onduidelijk en erg korrelig. Maar je hebt het wel leuk geschilderd. Schuimkarton komt in N erg pluizig over. In groter schalen kom je daar nog goed mee weg, maar in N lijkt het toch problematisch. Zie ook de grote steenblokken erboven: goed geschilderd, maar erg pluizige textuur; geen indruk van steen, maar eerder isolatiemateriaal.

Maar hoe dan ook, erg goe bezig, Jean!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

KloosterMoppen:
Kloostermoppen, ook wel kloosterstenen of monniksstenen genoemd, zijn middeleeuwse bakstenen. Ze waren veel groter dan de huidige bakstenen en werden vooral gebruikt in kloosters, kerken en kastelen.
De afmetingen verschillen van ca. 30-38 × 14-18 × 8-12 cm (l × b × h). Later ontstond een min of meer standaardformaat van 28,5 × 13,5 × 8,5 cm.

Of zo'n grote gebakken stenen in werkelijkheid werden gebruikt voor een gewelf ?  Je moet de zaak toch  'rond'  krijgen, en dat gaat vlotter met kleine stenen.  En of ze werden benut in Italië, die moppen ?

Het  bezetten /stukken  van uw N-schaal-gewelven, lijkt het meest doenbaar.
Piranese-zelf tekende toch voor een erg groot part architecturale fantasie, dus u doet maar.

Nog veel moed.


Steam.N

Consensus over de uitvoering van de gewelf-vlakken  :)
Iedereen bedankt voor het meedenken !

Die bezette uitvoering: daar heb ik toch een bedenking mee:
Ik ga er van uit dat dergelijke bezetting een stuk camouflage was van het ruwe werk, en een basis voor versier-schilderwerken.
Dus eerder voor bewoonde ruimtes van het betere volk.

De gewelven die ík hier maak zijn voor ruimtes in de laagste regionen, onbewoond alhoewel niet onbetreden ...

Dus ga ik de gewelven verder krassen volgens variant "links", voor de "KloosterMoppen" (zal ik maar denken  ;) )
(toch altijd leuk, die extra achtergrond informatie die regelmatig naar boven borrelt.  Thanks, Hedwig (en Peter, eerder met die fakkels))


Net opnieuw gips gegoten:
- voor de volgende vier zuiltjes
- voor de muur die me zoveel schilder-perikelen geeft

Ooit zal ik wel schuimkarton kunnen schilderen, maar ik wil hier geen weken de rest van de werken blokkeren.
En die bakstenen in mijn vorige reactie: tja, ze zijn onregelmatig en wat onduidelijk, maar ze geven exact weer wat ik wil brengen:
een verweerde en verwaarloosde wereld, wat getroost door wat wiertjes en onkruid die zich voeden aan het er naast kabbelend water ...
Dus dát testje heeft mijn bezwaard gemoed wat opgetrokken, gisteren avond  ::) ;)

En het vijfde zuiltje: heb ik deze morgen een likje verf gegeven.  Het ligt braafjes naast die vier eerdere exemplaren.
Dus voor dát klein stukje van het project ben ik halverwege.
Van die kapiteeltjes heb ik er nog 21 te maken ... (ideale tussendoortjes als ik het alweer wat moeilijk heb of mijn zinnen wil verzetten).

Dus met goeie moed ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Pierre

Wauw man. Monnikenwerk .. dat wel maar met een prachtig resultaat. Ik zou ook gaan voor de linker kant om alles beter zichtbaar te krijgen. Top hoor. ;)
Groet Pierre.


Metpetergaathetbeter

broeder ................ :) euh Jean eens Googlen naar Italiaanse kerk-of abdijgewelven. Grotere stenen betekent ook grotere ondersteuning bij het bouwen? :-\ ;)

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 juli 2017, 11:23:48 AM
broeder ................ :) euh Jean eens Googlen naar Italiaanse kerk-of abdijgewelven. Grotere stenen betekent ook grotere ondersteuning bij het bouwen? :-\ ;)

Klinkt logisch ...
Stuur je eens enkele foto's ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

blijkbaar besteedt jij opzoekingswerk uit? ;D ;)

SuSke

Jean, wat dat schilderwerk van dat architectenkarton betreft.
Je hebt nu Gesso gebruikt als onderlaag om het schuim te verzadigen en daarna geschilderd.
Ik heb de kasseien op Vaerwegh Dok (pleintje achter en wandelpad voor de centers) na het schilderen nog een beetje "gewalst" en zachtjes geschuurd. Hierdoor krijg je een dichtere structuur en een gladdere afwerking.

Volgens wat ik zie is de "verdichting" van het schuim nog niet optimaal door het Gesso. Ik zou het eerst nog "verzadigen" met een stevige acryl basis kleur en dan verder afwerken. De voegen kan je eventueel nadien nog natrekken met een fijn potlood of dergelijke;

Wat Michiel zegt is ook waar, de structuur van het schuim is relatief grof voorN en kleinere schalen, vandaar dat het walsen en schuren een beetje kan helpen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marc goovaerts

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 juli 2017, 11:23:48 AM
broeder ................ :) euh Jean eens Googlen naar Italiaanse kerk-of abdijgewelven. Grotere stenen betekent ook grotere ondersteuning bij het bouwen? :-\ ;)
Nee. De stenen geven geen ondersteuning. Bij kruisribgewelven dienen ze enkel als 'opvulling'. Het zijn de ribben en de sluitsteen in het midden die de stevigheid en ondersteunening bepalen.
Mooie lllustratie daarvan zijn foto's van gotische kerken die tijdens de twee wereldoorlogen gebombardeerd werden: regelmatig is alles naar beneden gekomen van die 'opvulling', terwijl de zuilen en kruisribben er nog trots bij blijven rechtstaan.
Het was eigenlijk een bijzonder ingenieuze bouwtechniek.

Steam.N

#370
Citaat van: SuSke op 27 juli 2017, 11:47:55 AM
... Ik heb de kasseien op Vaerwegh Dok (pleintje achter en wandelpad voor de centers) na het schilderen nog een beetje "gewalst" en zachtjes geschuurd. Hierdoor krijg je een dichtere structuur en een gladdere afwerking....

Goeie info, Frans.
Neem ik mee bij volgende testen.


Citaat van: marc goovaerts op 27 juli 2017, 12:06:05 PM
... De stenen geven geen ondersteuning. Bij kruisribgewelven dienen ze enkel als 'opvulling'. Het zijn de ribben en de sluitsteen in het midden die de stevigheid en ondersteunening bepalen. ...

Nochtans heb ik altijd de indruk dat de gewelf-vlakken een eigen lichte boog maken, waardoor ze zichzelf ondersteunen zoals een boog boven een raam.
Maar ondersteuning van het geheel gebeurt inderdaad door de ribben en sluitsteen.


Citaat van: marc goovaerts op 27 juli 2017, 12:06:05 PM
... Het was eigenlijk een bijzonder ingenieuze bouwtechniek.

Vind ik ook.  Ik heb veel bewondering voor de bouwers van vroeger ...


Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 juli 2017, 11:43:45 AM
blijkbaar besteedt jij opzoekingswerk uit? ;D ;)

Van wie een vinger uitsteekt, daar neem ik soms een arm van  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 27 juli 2017, 13:35:43 PM
Van wie een vinger uitsteekt, daar neem ik soms een arm van  ;D
soms moet je een kijken de welke ?

blijkbaar niet zoveel te vinden of het zijn belgische ,Nederlandse of Spaanse  :'(

SuSke

Citaat van: marc goovaerts op 27 juli 2017, 12:06:05 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 juli 2017, 11:23:48 AM
broeder ................ :) euh Jean eens Googlen naar Italiaanse kerk-of abdijgewelven. Grotere stenen betekent ook grotere ondersteuning bij het bouwen? :-\ ;)
Nee. De stenen geven geen ondersteuning. Bij kruisribgewelven dienen ze enkel als 'opvulling'. Het zijn de ribben en de sluitsteen in het midden die de stevigheid en ondersteunening bepalen.
Mooie lllustratie daarvan zijn foto's van gotische kerken die tijdens de twee wereldoorlogen gebombardeerd werden: regelmatig is alles naar beneden gekomen van die 'opvulling', terwijl de zuilen en kruisribben er nog trots bij blijven rechtstaan.
Het was eigenlijk een bijzonder ingenieuze bouwtechniek.

Sorry Marc, maar de stenen hebben wel degelijk een steunende werking. Dat is de reden waarom er een boog gemaakt wordt - in 1 of in 2 richtingen. Het beste voorbeeld daarvoor zijn de voutes in oude kelders. Ook gewoon metselwerk dat in bogen tussen balken gezet wordt.
De bouwtechniek bestaat erin om alleen druk in de constructie te krijgen. Het gebruikte materiaal is perferct voor drukbelasting maar kan haast geen trekbelasting opnemen.
Vandaar dat je in de grote gebouwen aan de buitenzijde de steunberen vindt en binnen meestal een stalen trekband, die men dan sierlijk gebruikt om de verlichting aan te hangen. Om meer stabiliteit te krijgen wordt die stalen trekker ook nog eens naar de boogspits opgetrokken om zeker te aijn dat de hele constructie onder druk blijft staan.

Als je dan inderdaad naar oorlogsfoto's kijkt zie je het hele gewelf beneden liggen en alleen de hoofdbogen blijven rechtstaan. Dit is ook logisch, want als je uit een drukboor 1 steen er tussen uitmept, valt het hele zootje gewoon naar beneden. De hoofdbogen blijven net dank zij die trekkers wel staan. Als daar 1 kappittel iets verschijft, komt ook daar de boel naar beneden, en dat zie je dan op die  andere foto's van volledig vernielde kerken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.


marc goovaerts

Ook sorry hoor Suske...
Wat je vertelt is wel degelijk waar voor alle soorten gewelven - en zeker voor tongewelven - maar klopt niet echt voor kruisribgewelven dacht ik (en hebben ze me op de gidsencursus en in Franse kathedralen wijsgemaakt). Da's nu eenmaal hét specifieke kenmerk (en voordeel) van dat juist dat type gewelven.