Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Pierre

Tot dusver al een knap stukje werk Jean. ;) Gaat dit nu een gietmal worden?
Groet Pierre.


Steam.N

Dank je wel, mannen  :)

Vandaag een off-day (tot nu toe nog niet tot modelbouw gekomen).
Geen probleem  ;)  Misschien later deze avond.

Ik plan van dit gips-stuk inderdaad een siliconenmal te maken (volgende week, gezien ik geen siliconen mee heb).
Maar er andere dingen uit te testen en te bouwen ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Doeme doeme doeme ...

Schilderen is toch een nachtmerrie ...

Ik heb vandaag een Tenebrium-muur en trap gebouwd in schuimkarton.
Niets speciaals behalve dat ze moeten geschilderd worden. ...

Een achttal teststukjes schuimkarton gemaakt, telkens met een andere aanpak en andere kleuraccenten ...
Alles stipt genoteerd ...
Uiteindelijk één teststukje geselecteerd om de muur mee te schilderen ...

Voor de zekerheid nog snel een extra teststukje gemaakt en procedure opnieuw afgewerkt: totaal ander resultaat.
Oorzaak? blijkt dat het schuimkarton waaruit ik de teststukjes sneed een ander type is dan waarin ik de muur gemaakt heb.
Gelukkig is het type voor de muur het juiste type (stuk dat ik van Evan kreeg).

Dus morgen opnieuw teststukjes maken ...

Uit miserie dan maar aan een vierde zuiltje begonnen ...
Doeme doeme doeme ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#348
Citaat van: Steam.N op 25 juli 2017, 22:32:55 PM
...Schilderen is toch een nachtmerrie ...

Jean, ik heb destijds ook wat experimenten gedaan met schuimkarton en voor het schilderen verdunde en reeds ingekleurde Gesso op gestreken.  Met de uitgeharde Gesso is het schuimkarton te schilderen als styrene.
Hier even de link naar mijn experiment.
Groetjes, Peter


Steam.N

Peter, ik kreeg enkele dagen geleden ook al de tip om eerst met Gesso te proberen.
Zal er dan tóch hier in de omstreken eens naar gaan zoeken.  Wie weet ...   :-\

Vierde zuiltje ondertussen afgewerkt. 
Ideaal werkje om de frustraties af te reageren ...
Ben voorlopig terug een beetje Zen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Niet te geloven: Potje Gesso (130ml) gevonden ...
Dus ik kan wat extra testjes doen vandaag.
Uit eerder reacties blijkt dat ik wat moet wachten tot alles droog is ...
We zien wel  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Succes met je verdere testen, Jean !
Gesso kende ik niet - maar dat moet ik blijkbaar toch eens bij Schleiper of zo gaan halen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Jean,

Beter enkele dunne (verdunde) laagjes dan één te dikke laag en even experimenteren  ;)
Groetjes, Peter


marc goovaerts

Citaat van: Gerolf op 26 juli 2017, 11:55:22 AM
Succes met je verdere testen, Jean !
Gesso kende ik niet - maar dat moet ik blijkbaar toch eens bij Schleiper of zo gaan halen ...
In om het even welke winkel met kunstgerief. Het wordt al eeuwen gebruikt als tussenlaag bij schilderijen tussen drager en finale verflaag.

Steam.N

Deze voormiddag laagje gesso aangebracht ... blijkt in deze tropische omstandigheden al gedroogd ...
Ben eerst de basiskleuren aan uit uitproberen.  Blijkt dus (voorlopig) inderdaad kleurvaster te zijn, dan als je rechstreeks op schuimkarton schildert.

Straks wat kleuren combineren ...

Thanks voor de tips, mannen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

gardevil

Gesso, je moet het niet te ver zoeken, bij den Axion onder de kunstschilders attributen
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Steam.N

Tussen de schildertesten door, worden lopende werken verder gezet:

Zuilen en kapitelen ...



Ja ja, nog altijd met "te grote" fakkel ...


En de gewelfvlakken :



En hier zie je het verschil tussen "zo realistisch mogelijk" en "practisch":
- de fijne structuur rechts is met de lat begeleid, en heeft realistische afmetingen
- de linkse structur is volledig met de hand, iets te groot, maar met meer zichtbare details

Probleem was dat ik voor de linkerkant de lat niet kon gebruiken (tegenhands).
Uiteindelijk voel ik meer voor de linkerkant, omdat:
- je er als kijker meer van gaat zien
- als ik een siliconenmal maak, zal het resultaat van de linkerkant waarschijnlijk beter zijn dan de rechterkant

Ik ga de zes andere vlakken (drie gewelf-vlakken telkens in twee helften) met de hand doen.
Wat ik met de eerste (rechter) kant ga doen?  Weet ik nog niet. 
Waarschijnlijk zal het nooit opvallen, misschien schraap ik de structuur weg en begin ik die helft opnieuw.
Even afwachten hoe de rest van het gewelf-krassen loopt.


Schilderwerk: nog altijd geen kleuropbouw die me aanstaat. (Frustratie stijgt alweer onheilspellend ...)
Testen gaat verder.
Wél klein succesje: ik ben in staat om een baksteenmuur in het schuimkarton te krassen :



Ziet er me leuk uit, en dat ga ik zéker mee inbouwen ...


Nu even de schilder-frustratie even wegwerken met de opstart van het vijfde zuiltje  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

grove den

Jean dat is pas echt m o n  n i  k e n  werk!
Met jaloerse blikken doe ik telkens je draadje gade slaan. pfff
Lijkt wel - nee het is-   pionieren betreffende de haalbaarheid van wat je wel of niet uit o.a gipsen afgietsels kan halen!
We kunnen er alleen maar van leren!
ik volg het nog steeds met bewondering en verbazing!

Jos

marc goovaerts

Ik ga ook voor de linkerkant. Uiteindelijk was er niet zoiets als een Euronorm voor bakstenen.
En ik vrees dat de rechterkanteenmaal beschilderd nauwelijks nog wat reliëf zal houden.

Trouwens, zelfs in opslagkelders werden kruisribgewelven dikwijls nadien ook bepleisterd (spaart heel wat kraswerk  ;))

raf

Jean mooi werk

hier zit ik dus met hetzelfde probleem wat detail aan gaat
de rooster voor de AR is zo fijn dat in de silicone er zo goed als niets van te zien is

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.