Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Steam.N

Genoeg gekrast voor vandaag :




Nu verder laten uitdrogen, zodanig dat ik morgen de ribben kan uitkrassen.
Morgen probeer ik toch ook een styreen-versie te maken, want deze gipsen versie heeft ook fouten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Misschien een stom idee...
Maar in de gotiek werden de kruisribgewelven ook eerst op houten vormen gebouwd tot de mortel gedroogd was.
Misschien je gips op een basisvorm van halve wc-rollekes gieten ? Moet toch al wat werk besparen en voor een goede startvorm zorgen ?

Metpetergaathetbeter

Jean leerde zijn volk (op)krassen ! Fraai werkje moedermodel? ;)

Metpetergaathetbeter

Marc, of op hopen zand gelegd dat er later weer werd uitgeschept :-\

marc goovaerts

Nee hoor, bekijk de miniaturen eens

Steam.N

Citaat van: marc goovaerts op 22 juli 2017, 22:19:40 PM
Misschien een stom idee...
... Misschien je gips op een basisvorm van halve wc-rollekes gieten ? ...

Zeker geen stom idee, Marc.
Ik was er te laat op gekomen, en het gips was al aan het drogen ...
Dom ...

@Peter: dat zand, dat was voor bakovens  ;)

Vóór het een moedermodel is, moet er nog heel wat gebeuren:
- ribben uitkrassen
- steenstructuur in de gewelf-vlakken inkrassen
- gewelf-sleutel vorm geven

Dus daar ben ik morgen nog wel enkele uurtjes mee zoet ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter


Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Afsluiter van de dag :  ik kon het niet laten om alle licht eens uit te doen, behalve ...




De sfeer begint er in te komen ...  :) :) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

apenkop

Prachtig.... ik geniet in stilte van al dat moois dat ik langs zie komen
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Metpetergaathetbeter

enkel het onderschrift Groeten uit Transsylvanië vergeten ;D ;)

Gerolf

Toffe foto  8)

Hoe je die toorts kleiner kan maken? Ik denk aan de superfijne messing buisjes van Albion Alloys - dan heb je meteen ook 1 pool voor je ledje ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#342
Citaat van: Gerolf op 23 juli 2017, 10:54:12 AM
... Ik denk aan de superfijne messing buisjes van Albion Alloys ...

Is inderdaad een optie.
Zodra ik die buisjes in huis heb, doe ik een poging.


Citaat van: Metpetergaathetbeter op 22 juli 2017, 23:01:46 PM
enkel het onderschrift Groeten uit Transsylvanië vergeten ;D ;)

Nope, voorbeeld staat elders  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Een dagje rustiger aan ...

Eerst wat zitten prutsen aan een styreen-gewelf ... Toch ook niet zo gemakkelijk ...
Morgen wordt er aan verder gewerkt.

Het gipsen model begint beter vorm te krijgen:
de gewelf-vlakken zitten ongeveer op diepte. 
Nu kan ik daar de steenstructuur in krassen.



De ribben kunnen nu op breedte gesneden worden.

Of er een sier-sluitsteen komt of niet weet ik nog niet.  Ik laat nog even een gipsen knop staan  ;)
In het echt zouden op de plaats waar dit gewelf komt geen tierlantijntjes geplaatst worden, denk ik.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Citaat van: Steam.N op 23 juli 2017, 19:42:49 PM
Een dagje rustiger aan ...

Met al een mooi resultaat Jean

Citeer
Of er een sier-sluitsteen komt of niet weet ik nog niet.  Ik laat nog even een gipsen knop staan  ;)
In het echt zouden op de plaats waar dit gewelf komt geen tierlantijntjes geplaatst worden, denk ik.

In de "rijkere" plaatsen was die sluitsteen heel zeker een kunstig iets. Daaraan werd ook de kwaliteit van de steenkapper gemeten.
In een keldergewelf zal die sluitsteen inderdaad gewoon een achthoek of ronde steen zijn, met hoogstens het wapenschild erin verwerkt, maar meestal zelfs dat niet. En als zeker niet in een kerker  ;)

Je kan het dsu iets simpeler houden  ;) ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.