Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Chrisrail

#195
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

Vandaag geen gekras.  Binnen enkele dagen gaat het hier verder.
Voortgaand op Piranese's beschrijving op de ets (die de basis vormt voor deze oefening) heb ik op het internet heel wat foto's teruggevonden van de nog steeds bestaande collonecce.
Zeker details over de fries.

Dus kriebelt het volop.
Maar eerst 1300 km onder de wielen steken ... (hopelijk zonder problemen)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Na een weekje knutselpauze heb ik de moed gevonden om het knutselmateriaal terug op zijn plaats te leggen.
En natuurlijk wat verder gekrast aan de linker architraaf.
Nog een tweetal dagen krassen, en ik kan aan de detailversieringen beginnen.



De gevel wordt nog uitgetekend: die heeft over de eeuwen heen nogal wat last gehad van menselijke creativiteit ...
Deels gaat dat te zien zijn, deels gaat het verborgen aan overblijvend marmer ...
Het verweren van de achterliggende blokken (deels afbrokkelen aan de randen, sporen van de bevestiging van marmer, ...) vraagt ook nog wat oefening ...

Voor deze avond zet ik er een puntje achter: het is wat laf, hier op zolder.
Morgen eerst heel wat tuin-werk uitvoeren (verticuteren, afgestorven bomen afzagen en verwerken), en wat ander huiswerk, alvorens ik alweer de zolder op ga  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Alvorens de gevel zélf aan te pakken, moet de top van die gevel extra materiaal krijgen:



Vorm heeft geen belang, als het volume er maar is ...



Dít moet nu een tijdje drogen, alvorens de steenkappers terug aan het werk kunnen  ...

Daarom even een broodnodige vingeroefening tussendoor, alvorens de kleine details op de fries worden aangebracht ...



Repetitieve kleine versieringen lukken wel, maar de figuren op de fries zélf ...
- de figuren moeten al in juiste verhoudingen getekend worden, en herkenbare houdingen hebben
- je moet het in de juiste vorm kunnen krassen, en gezien de kleine afmetingen komt elke afwijking grotesk over
- geen idee wat je er van gaat zien, eens er verf op zit
- gezien het geheel zo klein is, zie je later misschien alleen wat bobbeltjes ...

Dus zit ik te twijfelen of ik die fries-figuren wel ga plaatsen ...
Vandaag nog wat oefenen ... maar ik denk dat het vlakke stenen gaan worden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Figuren met een fijne naald iets dieper uitkrassen, overdrijven bij het krassen zodat alles iets minder wordt bij het schilderen  ???

Blijf je werk wel bewonderen hoe je die dingen keer op keer weer aanpakt Jean
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ronald

Jean, heel mooi wat je hier doet  :)

Steam.N

Citaat van: Ronald op 16 mei 2016, 12:24:02 PM
Jean, heel mooi wat je hier doet  :)

Dank je wel  :)
Maar het is maar zoals Michiel eerder zei:  "het is maar hier en daar wegnemen wat teveel is;) ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Het zou mooi zijn als je die figuren er in krijgt  8)
Overdrijven met het reliëf, zoals Suske al eerder schreef en dan kan het waarschijnlijk wel  :)

Hoe dan ook: Goed bezig !!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Alweer een hele namddag krassen ...

Begonnen met de klomp toegevoegde plaaster:



Wat nu gereduceerd is tot :




Ik laat dat nu even rusten, vóór ik er verder het mes in steek. 
Het frame waarin een standbeeld moet komen moet ik verfijnen, en het linker stuk mag mogelijks verder vervallen.
Maar dat moet ik met een frisse kijk doen ...

Nu even de benen strekken, straks de fries-vingeroefening verder zetten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Alweer enkele krassessies verder ...
Traagjes vooruit :



De marmerbekleding van de gevel is natuurlijk al lang verdwenen.
Je ziet dus een muur die aan weerszijden bestaat uit grote granietstenen, die bijeengehouden worden door een daartussenliggend "beton".
Het is wat zoeken hoe ik die granietstenen en beton wat onregelmatig kan maken.

Ramen en deuren zijn na het verval van het forum in de muur ingebeiteld. 
De openingen zijn omkaderd met steunstenen (die ik nog moet "bewerken").
Sommige van die kaders ga ik in hout uitvoeren (denk ik).  De ramen krijgen later een ijzeren rooster voor.

waar de architraven steunen op de muur moet nog wat nog een prop plaaster worden toegevoegd: sporen van een kapiteel ...
Ook de zijkanten van de fries moet verder afbrokkelen.  Daarom heb ik ook dáár bijgeplaasterd.
(Dus Michiel: foutjes kan ik blijkbaar verbeteren, en terug materiaal toevoegen waar ik wat té enthousiast ben geweest  ::) ;) )

De fries zélf ga ik onder handen nemen nadat de gevel zélf grotendeels klaar is.
Op dit ogenblik neem ik dat ding zoveel vast, dat de fries erg snel zou beschadigd geraken.
Uit mijn fries-testje blijkt dat ik de basisvorm nog moet bijwerken: de strook waar de figuurtjes moeten komen moet wat breder (hoger) worden.
Het wordt dus hier en daar wat bijschrapen.  Hopelijk blijven de hoofdlijnen mooi recht en parallel ...

Eens het geheel geschilderd wordt, zal het er alweer helemaal anders uitzien: marmer resten, graniet. beton, hout, vervuiling ...
Ik kijk er naar uit, alhoewel ik zit te piekeren hoe ik dat ga aanpakken:
Als ik géén basislaag leg, gaan de details hier en daar mogelijk vervlakken als ik er met de verfborstel langsga.
Spuit ik eerst wél een basislaag, dan mis ik de mogelijkheid om de verf te laten opgaan in de plaaster, waardoor ik interessante effecten kan creëren ...
Er liggen nog heel wat testjes in het verschiet  :)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sdz1976



Ge zijt goe bezig gij!! 8)

Nen mens zou vergeten dat het in n schaal is.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Michiel

Elke foto is weer even fascinerend om naar te kijken. Gips heeft toch iets wat styreen niet heeft, maar vraag me niet wat!  ;D Jean, je bent weer met iets unieks bezig, iets dat nog niet werd gedaan. Dit draadje drijgt weer heel boeiend en succesvol te worden. Goe bezig! Hou vol!   ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: Michiel op 25 mei 2016, 08:38:32 AM
Elke foto is weer even fascinerend om naar te kijken. Gips heeft toch iets wat styreen niet heeft, maar vraag me niet wat!

Gewoon zijn "natuurlijke" textuur die een benadering van natuurlijke elementen beter mogelijk maakt.

Citeer
Jean, je bent weer met iets unieks bezig, iets dat nog niet werd gedaan. Dit draadje drijgt weer heel boeiend en succesvol te worden. Goe bezig! Hou vol!   ;)

Kan ik alleen maar bijtreden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Alweer enkele uurtjes verder:



Het duurt wel wat langer dan verwacht, maar ik ben wel tevreden met het resultaat.
Nog enkele dagen verder "gevelen", vóór ik de aandacht kan terugbrengen naar de fries zélf.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Jean, je legt weeral de lat torenhoog! Zekers voor H0 en grotere schalen!

Ik kreeg met moeite mijn eigen "rotsen" mooi in vorm, begin jij gewoon wat te graveren en dergelijke en je maakt er in N (!) een prachtig gedetailleerd iets van.
Je bent een even grote meester in gips bouwen als in styreen!

Hoedje af man.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.