Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

RD25

Citaat van: Michiel op 11 januari 2015, 17:34:05 PM
Jean, dit is fantastisch! Werkelijk, geen woorden voor. Ik kijk met verbazing naar deze schepping en ontdekking. Fantastisch!

Ja, goed , ik kijk , zoveel jongens werken goed . Oufti .
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Steam.N

Vorige week (en dit weekend) waren een stille knutseltijd.

De uurtjes worden besteed aan gezin en familie, verder afwerken van de zolder, en het inventariseren van de hoop spullen die ik naar boven sleur ...
Maar tussendoortjes leveren toch kleine vooruitgang:

Een tweede werkstuk:

Dit stuk is nog lang niet af: 
- muren moeten gelijker geschaafd worden en verdund. 
- bovenkant moet een vervallen steenstructuur krijgen
- gietfout aan de rechterkant van de grote poort moet bijgewerkt worden
- binnenkant van de boog moet nog voeglijnen krijgen

Een volgend gietstuk is gisterenavond gegoten:

Geen paniek om de ongelijke diktes van de muur.  Dit was zo gewild.
Er zijn net enkele horizontale referentielijnen op getekend.
Het kraswerk kan beginnen ...

Globaal geven de drie stukken de volgende samenstelling :

Geen paniek om de aansluting van het aquaduct op het nieuwe stuk: dat wordt propertjes aangewerkt, volgens de ets die hier voor mijn neus hangt !

Deze laatste foto geeft een indicatie van wat ik eigenlijk wil:
een samenstelling van ruïnes, zoals voorgesteld op etsen van Piranesi.


En die samenstelling moet geloofwaardig zijn, waarbij treinen mooi geïntegreerd zijn ... 




Mijn twee beste vrienden hier op 't forum gaan waarschijnlijk hun wenkbrauwen fronsen, als ze dit stukje info zien:
Ze zijn me namelijk erg actief aan het overtuigen om me dit project in een grotere schaal te laten uitvoeren ...
Uit bezorgdheid dat bezoekers teveel details gaan missen (wat misschien ook het geval was met NEEB), en ze lokken me wat uit mijn comfortzone ...

De kogel is nog niet door de kerk ...
Want ze hebben misschien (waarschijnlijk ?) wel gelijk ...
En ze bedoelen niet dat de N-schaal geen goeie schaal is.  De bezorgdheid gaat naar potentiële bezoekers, later ...

De twijfel is natuurlijk dat ik met een grotere schaal nog geen aanvoelen heb, het feit dat ik meer plaats nodig heb, dat ik nog niet volledig overtuigd ben hoe ik het idee verder ga uitwerken: een baan(tje)? een (of enkele) diorama('s) met implementatie van een beperkt aantal etsen, ...

Dus ik tast nog even verder ...
Niet om na een tijd te zeggen dat de reeds afgewerkte stukken verloren moeite zijn ...
Maar deze twijfel is de reden waarom ik het tweede werkstuk nog niet volledig afgewerkt heb: het geeft reeds een voldoende volume-aanvoelen.

De toekomst zal uitwijzen hoe dit verder loopt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Jean,

Bestaan er geen groter suikerklontjes om bij HO of O schaal te plaatsen?

;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Hahaha ... 

OK: een zoete uitdaging ...  ;D ;D ;D

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

als ik alles lees heeft den Jean volgens mij deze middag de tandarts moeten raadplegen om zijn suikertand te laten trekken om zodoende  zijn wijsheidstanden net iets meer speling geven !  ::) :-\ ;)

marc goovaerts

Nee, ze hebben geen gelijk. Voordeel aan NEEB was dat je niet alleen details kon blijven ontdekken, maar dat je op die schaal ook een mooi overzicht kon presenteren. Het wordt misschien wat imposanter (en gemakkelijker, minder een uitdaging) als een tuinbaan, maar die is dan al helemaal niet meer te transporteren. Dus kunnen weinig gelukkigen het resultaat ooit zien. Grotere schalen geven ofwel makkelijker het effect van een '"uitgesneden" oncompleet stukje baan, ofwel zijn ze zo groot dat je de details niet meer opmerkt.

Steam.N

@Peter:  wees gerust, ik voel me prima  ;)

@Marc: overzicht is een punt.  Transporteerbaarheid hangt af van hoe ver ik ga:  initiëel plan omvat méér dan 10 etsen.
Als ik groter bouw, moet ik wel dat aantal verminderen, of in meerdere modules bouwen, en dan is transport alweer geen probleem ...


Ik sluit hier het werkhuis: de steenkappers zijn nét naar huis.
Niet ontevreden van hun zondag-avond werk:



De stenen moeten nog wat gefatsoeneerd worden, maar ze moeten wél een onafgewerkte, ruwe indruk blijven geven ...
Er zitten nog heel wat andere angeltjes aan dit werkstuk (kolommen en frontons ...
Maar die laat ik voor volgende dagen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Jean, heel mooi bewerkte stukken!  Maar aan je gips te zien, denk ik dat je die nog steeds veel te dik giet?  Gietplaaster is werkelijk 'gieten'.  En door de dunne gietplaaster kan je nog heel veel luchtbellen vermijden (met enige hulp van de trilkikker, groene trilmol, blauwe trildolfijn, roze trilvlindertje, rood tril ei ...   8) ::) ).

In elk geval al weer heel mooie creaties!
Groetjes, Peter


Sattrickske

Amai nie, weerom zo'n piepklein gefriemel...  Respect hoe je het voor mekaar krijgt!
Maar ik slit me aan bij Peter, te dikke plaaster en ik vermoed ook nog te snel gegoten en ik denk daarbij ook nog het gietpunt verplaatst tijdens het gieten zelf.
Probeer eens met superdunne plaaster (dikte ergens tussen melk en room) en giet met een heel dun couléke (straaltje of hoe noem je dat?) in een hoekje van de mal.  Als de gietmassa dun genoeg verplaatst die zichzelf in de mal en vermijd je bubbels.

Rangeerduivel

Citaat van: PeterC op 19 januari 2015, 21:38:34 PM
...kan je nog heel veel luchtbellen vermijden

Ik heb in een ver verleden (1970-73!) in een fabriekje gewerkt waar Polyester in mallen gegoten werd.[kaders,konsoles,kandelaars]
Ik herrinner mij nog dat de gieter van dienst eerst een kleine hoeveelheid gietsel in de mal goot en dit dan met een kleine borstel overal in de mal rondsmeerde,vooral goed in de hoeken.
Daarna werd de mal volledig vol gegoten met de rest van het spul.
Dat deed men om geen luchtbelletjes aan de buitenkant van het gietstuk te krijgen.
Misschien is deze tip ook wel van toepassing bij gips-gieten

;)

raf

normaal als je polyester in een mal gebruikt gaat er eerst een dun laagje gelcoat in
het is polyester maar waar de lucht is uitgezogen en het is dikker van structuur zodat het ook recht op blijft staan als je het in de mal smeert

ja 30 jaar mallen voor boten maken dan heb je enige ervaring
op een ogenblik in de tijd had ik problemen met de gelcoat (krokkedillen)en toen hebben ze me bij benece racing geholpen het probleem op te lossen.
ik had door de tijd heen de gelcoat steeds dikker gaan aan brengen met die krokkedillen tot gevolg
de olpossing was de gelcoat in twee lagen aan brengen en voor de tweede laag was uitgehard beginnen met lamineren met glasdoek en polyester

maar gips gieten ??
Voor een gietmal kun je het beste modelgips gebruiken. Hoe harder de gips des te minder vochtopnamen, dus des te minder geschikt voor gietmallen.

Verhouding gips: 1.3kg gips/ 1 liter water
zeep het object waarvan je een mal maakt in, zo komt de mal makkelijker los. Wanneer de mal opnieuw gebruikt wordt moet de zeep verwijderd zijn.de zeep moet op lijnzaad olie basis zijn dus niet eender welke zeep gebruiken

eerst water in de meng kom en dan het gips er in strooien op deze manier
We strooien telkens een hand vol gips op het wateroppervlak. We wachten telkens tot het laagje gips volledig onder het water is verdwenen. Dan pas strooien we een nieuwe laag

hopelijk helpt het luchtbellen voorkomen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Als ik giethars in een siliconenmal breng, doe ik dit ook in twee stappen:
- met een pipet het hars in alle kleine details leiden, en over het hele oppervlak een laagje hars
- daar na mal vullen.
Zo ben ik zeker dat ik alle details heb, en luchtbellen vermijd.
Een eerste laagje aanbrengen met een borstel(tje) geeft me minder goeie resultaten dan een pipet.

Met wat ik nú aan het doen ben, gaat het om grove gips blokken, die ik achteraf inkras.
Wat ik inderdaad wel moet aanpassen is het gips vloeibaarder maken, dus méér water gebruiken voor dezelfde hoeveelheid gips.
Dan kan het hele stuk gelijkmatig (en met minder luchtbellen) gegoten worden.
Aandachtspunt voor volgende gietstuk ...

Natuurlijk is met dit project elke luchtbel een opportuniteit om een extra stukje detail-verwering toe te brengen, om de luchtbel te camoufleren  ;)

Spijtig genoeg moet ik de laatste dagen (en dat zal nog even duren, vrees ik) mijn aandacht méér besteden aan andere dingen dan de hobby ...
We zien wel hoe het loopt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

http://forums.lrpresse.fr/viewtopic.php?f=2&t=74916&sid=d4d7d42319f96859767c3c7c9bc98555&start=1200#p1716687

misschien wel een linkje om in het oog te houden, zelfde manier van werken echter ho

Groeten Peter ;)

marc goovaerts

Precies ook een baan die niet zou misstaan op de modelspoorexpo...

Steam.N

De laatste dagen heb ik wat stof weggeblazen, van dit oude draadje ...
Wat gaat een jaar snel voorbij ...

Gezien ik enkele dagen op verplaatsing ben, heb ik wat plaaster en architectenkarton meegenomen.
Vreemde constructie :



Net een stekelvarken.  Aan de andere kant ziet het er even vreemd uit :




Wat is de bedoeling: het is de mal voor een gips-gietsel.
Daaruit moet de spoorgevel van het nogal verweerde Pira-N stationsgebouw (of wat er van overblijft van de "Foro di Nerva", lang geleden ook de "Colonnacce" genoemd) moet voortkomen :




Een hele uitdaging: vooral die fries wordt een dubbeltje op zijn kant !
De algemene vorm gieten, en ruwweg de volumes uitkrassen gaat wel :




Eens de volumes en algemene lijnen wat kloppen, komt het échte werk ...
De fries-tierlantijntjes zijn niet mis ... en mogelijks onmogelijk na te krassen ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }