Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Steam.N

Citaat van: grove den op 11 januari 2015, 21:10:57 PM
... dacht ik  dat het misschien wel "handig"zou zijn om ... er een( siliconen) mal van te maken en dan naar believen afgietsels maken ...
Inderdaad, Jos.
Daar heb ik ook al aan gedacht.
Maar dan moet ik toch even goed nadenken hoe ik de mal maak, om het stuk te kunnen ontmallen ...
Die watergeul maakt het wat moeilijker ... maar niet onmogelijk.
Ook ben ik niet zeker of een gipsen afgietsel alle details mooi gaat hebben, en luchtbelletjes kunnen vermeden worden.
Maar het is een goeie tip !  Thanks

Citaat van: Bolje op 11 januari 2015, 21:18:23 PM
... Voorlopig toch,
Tot wanneer de vereisten kenbaar gemaakt worden,....  Schatje: "In MSM staan de nieuwe vereisten voor de wedstrijd van volgend jaar... PLEASE"  ;)
Ik mag er niet aan denken  ;D




De kraswerken worden voor dit weekend gestaakt.
Het is genoeg geweest  ;)
Om Peter een plezier te doen, na die flauwe vorige foto ...



Het stuk is dus niet zo klein:  13cm lang, 7cm hoog.
Volgend stuk wordt nog een stukje groter ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 11 januari 2015, 22:36:49 PM
...Om Peter een plezier te doen, na die flauwe vorige foto ...

:)  ;)
Groetjes, Peter


Gerolf

Amai Jean  8)  :P - héél mooi werkstuk !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

grove den

Jean:
CiteerMaar dan moet ik toch even goed nadenken hoe ik de mal maak, om het stuk te kunnen ontmallen ...
Ik zou kunnen denken aan 2 mallen:
1 de bovenkant  "de overkoepeling"? van het aquaduct dat dan los gefabriceerd wordt- U vorm- van de
2 de onderkant, het eigenlijke aquaduct....
Het handige is dat je als er iets minder goed is gegaan( fout gaan kan niet bij Jean! )je "gewoon" een nieuw dun laagje gips kan plaatsen en bijschuren en weer verder krassen/graveren....zo mijn gedacht.
Wat betreft het weergeven van de details: Als het gietproces goed wordt uitgevoerd en de mal is van siliconen( 2 comp.) gemaakt dan zal elk detail /krasje haarscheurtje weergeven worden!

Jos

Sattrickske

Met gips gieten gaat -denk ik- niet goed lukken omwille van de luchtbellen.  Tenzij je gips ook kan ontgassen zoals resin met een vaccuum pomp.  Heb alleen geen weet of dat dit wel kan met gips, nooit geprobeerd...

Tweedelige mal zal zowiezo moeten.  De holle buis kan je opvangen door een verloren core erin te schuiven wanneer je de mal assembleert.  Na het gieten en drogen verwijder je de core gewoon (samengeperst zand).

Steam.N

Citaat van: grove den op 12 januari 2015, 13:09:59 PM
... Ik zou kunnen denken aan 2 mallen:
1 de bovenkant  "de overkoepeling"? van het aquaduct dat dan los gefabriceerd wordt- U vorm- van de
2 de onderkant, het eigenlijke aquaduct....
Moet inderdaad kunnen ...
Bovendien is het bogen-deel dan gemakkelijker toepasbaar.


Citaat van: grove den op 12 januari 2015, 13:09:59 PM
... fout gaan kan niet bij Jean! ...
Dream on ...  ;)


Citaat van: Sattrickske op 12 januari 2015, 13:29:20 PM
Met gips gieten gaat -denk ik- niet goed lukken omwille van de luchtbellen.  ...
Zou Zellaan gemakkelijker gieten dan gips?
Zou wel steviger zijn, achteraf ...


Citaat van: Sattrickske op 12 januari 2015, 13:29:20 PM
...  De holle buis kan je opvangen door een verloren core erin te schuiven wanneer je de mal assembleert. 
Na het gieten en drogen verwijder je de core gewoon (samengeperst zand).
Lijkt me inderdaad mogelijk, maar ik zou niet met samengeperst zand werken, eerder met een styreenbuisje dat als "bewapening" dient vóór de siliconen gegoten worden in de geul (bij het aanmaken van het "core"-stuk), en het buisje goed recht houdt.
Dus een driedelige mal : voorkant, achterkant en buisje ...
Of om Jos' idee aan te houden: een tweedelige mal voor het bogenstuk, en een driedelige mal voor de watergeul-sectie ...


Vraag die ik me dan stel:
Moet het gips voorbehandeld worden?
Op voorhand ingestreken met een poriënvuller, en evt extra Trennspray aanbrengen bij het gieten van het Zellaan ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Als je er een mal van maakt, zou ik het basisstuk in ieder geval spuiten met een poriënvuller, eventueel met een lakverf als eindlaag.

Als je de plaats van deling goed uitkiest (eventueel een beetje foefelen) kan het in 2 tweedelige mallen: eentje voor de onderbouw tot aan de bodem van het kanaal en de andere de zijwanden en boog boven het kanaal.

Opmerking voor het repetitief karakter door er meerdere achter elkaar te plaatsen, is wel dat ruïnes niet overal evenveel vervallen en dat maakt ze net zo uniek. Maar als je ze wil gebruiken om je schildertechnieken te verfijnen, "doen" zou ik zo zeggen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Martin Welberg

Jullie hebben echt grote suikerklontjes  ;) ;D

Steam.N

Citaat van: milocomarty op 12 januari 2015, 15:35:45 PM
Jullie hebben echt grote suikerklontjes  ;) ;D

Vind je?
Standaardmaat in de buurstaat van Elf-jesland  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Deze avond is door omstandigheden de knutsel-activiteit op een klein pitje gehouden.

Het volgend werkstuk heb ik toch kunnen ingegieten, en over één van de gekozen etsen zit ik mijn hoofd te breken ...
Piranesi heeft soms zijn fantasie wat te veel vrij spel gegeven, en de ets kan niet zomaar gerealiseerd worden.  :o
Dus wat eigen creatieve interpretatie nodig ...

Morgen hopelijk terug kras- en schraapwerk.  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

#130
Citaat van: Steam.N op 12 januari 2015, 23:03:55 PM
Deze avond is door omstandigheden de knutsel-activiteit op een klein pitje gehouden.



opnieuw fraaie miniaturen gemaakt alvast morgen iets meer hobbyvreugde !

Groeten Peter ;)

Steam.N

Nieuw gietstuk ontmald.
Deze avond moet ik eerst een gietfout herstellen (gips was blijkbaar al wat aan het indikken, toen het dáár ingegoten werd), maar dat zal (denk ik) geen probleem opleveren ...



Het stuk is nog onvoldoende droog, maar nu het ontmald is zal dat drogen wel sneller gaan.
Kras-klaar tegen dat ik terug thuis ben  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Sattrickske

Citaat van: Steam.N op 12 januari 2015, 13:56:31 PM
Citaat van: Sattrickske op 12 januari 2015, 13:29:20 PM
Met gips gieten gaat -denk ik- niet goed lukken omwille van de luchtbellen.  ...
Zou Zellaan gemakkelijker gieten dan gips?
Zou wel steviger zijn, achteraf ...
'k Kan nergens deftige info (viscositeit, potlife, ...) vinden over Zellaan.  Als de potlife lang genoeg is om te ontluchten via vaccuum  en de viscositeit laag genoeg om het detail te bewaren, waarom niet...
Maar waarom zou je geen resin gebruiken?  Die bestaat in verschillende varianten.
Alleszins je zal toch een vaccuum kamer moeten gebruiken om te ontluchten.

loebaske

Of een vibrator om de lucht er uit te trillen  ;) ;) ;)

marc goovaerts

Niet om te lachen, Eric. Er staan op het net inderdaad bouwbeschrijvingen waarbij onder de trilplaat een vibrator met knelringen bevestigd wordt. Echt.

Wegens relatief goedkoop (?) èn regelbaar.