Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Martin Welberg

Nee, wel een beetje afhankelijk van de soort, heb hier een Calcast 300 staan die wel erg hard wordt..

Steam.N

#31
Ik heb gebruikt wat ik nog had liggen, om te testen of ik het kraswerk wel aankan.
Afhankelijk van het resultaat vul ik mijn voorraad aan, of test ik ander materiaal.

Hopelijk deze avond eerste resultaat, als ik mijn gietstuk zonder brokken kan ontmallen ...



Oppervlak ziet er wat oneffen uit, maar dat leidt waarschijnlijk tot een beter eindresultaat.
Grootste probleem wordt het weghalen van de vulstukken in de bogen (risico op afbreken van de "poten").
Zal wel goed komen, denk ik.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Simpele tip ooit gekregen van Modellbau Luft: eerst goed laten uitharden, daarna de oppervlakte terug goed vochtig maken alvorens te krassen.

GVL

Jean, heb je de poten 'gewapend', bv met ijzerdraad?

Steam.N

Neen.  Ik ga het boeltje kleven op een ondergrond.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

niko

veel succes met de testjes Jean.

mvg niko
mvg Niko

Steam.N

Is al slecht begonnen, Niko: bij het verwijderen van de vulstukken in de bogen ...



Ik dacht die vulstukken er van binnenuit uit te snijden, om de druk op de "poten" te verminderen, maar 't is niet gelukt ...

Stuk was denkelijk onvoldoende gedroogd.  Mogelijks ook foutief materiaal (had nog een zak muurvulmiddel liggen, en dus gebruikt ...)
Gelukkig ben ik daarnet, toen ik van 't werk naar huis reed, een zak ModellGips gaan halen.
Straks terug wat gieten ...  op hoop van zegen.
Ach, een kleine tegenslag overleef ik wel  ;)

Een brok heb ik opzij gelegd, om nog wat verder te drogen.
Daar kan ik straks/later mijn kras- en verftechniek eens op uitproberen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Bolje

Ai, ai
Niet zo goed begonnen.
Muurvulpasta is natuurlijk niet gemaakt om in dikke lagen te leggen.
En heeft ook nog eens de neiging kapot te gaan als het niet verwerkt wordt.

Volgende poging beter?
Vele groeten,
Ronald

marc goovaerts

Jean, misschien de gietmal wat aanpassen: wat later weg moet niet in gips gieten, maar bv blokjes hout die voor uitsparingen in je gietsel zorgen.

En de tip hier wat boven over 'wapening' heeft niets te maken met de bevestiging op je ondergrond, denk ik. Eerder een wapening zoals bij gewapend beton (dus binnenin). Maar gips kan ijzer aanvreten en zo rosse (roest)plekken geven. Je kan ook 'wapenen' met stukjes glasvlies of de tape die ze verkopen om gipsplaten aaneen te pleisteren.

conducteur

Ik volg dit nog maar half, studeren noemen ze dat e. Is het de bedoeling een kunstwerk van die piranesi na te bouwen in 3D ofzo?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Rian,  ik ga proberen een aantal van de gebouwen/ruines een nieuwe functie te geven in een fictieve stationsomgeving.
Het gaat niet om een spoorlijn die zich door een landschap slingert met hier en daar een ruine.

Misschien wat moeilijk voor te stellen, op dit moment.
Het zit redelijk duidelijk in mijn hoofd, maar of het in de realiteit zo tof wordt als wat ik me voorstel, moet nog even afgewacht worden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Eerste stuk is hergoten, deze keer gebruik makend van modelgips.
Stukken beter: het gips droogt sneller, en succesvol ontmald.

Staar je niet blind op de onvolkomen boogvormen: die worden gecorrigeerd met mes en kraspen.
Om mijn krastechniek wat op punt te stellen heb ik wat extra gipsplaatjes gegoten.



Dat kras-oefeningen absoluut nodig zijn, zie je aan het eerste testje.
Ik ben niet tevreden van het resultaat.  Volgende dagen moet er dus verder geoefend worden !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }


Steam.N

Citaat van: milocomarty op 07 januari 2015, 01:06:06 AM
Was er mis mee ?

De regelmaat van de steenstructuur.
Deze wand krijgt een mix van platte en grotere stenen.  Wat ik gekrast heb, toont niet wat ik in gedachten had.
Maar gezien het maar een eerste probeerseltje was ...

Komende dagen moet ik het forum eens doorzoeken:
- welke lijm gebruik ik best om gipsen stukken stevig te lijmen?
- Hoe schilder ik dat best?

Ik ben al tevreden dat mijn werkstuk niet uiteengevallen is, zoals het eerste proefstuk.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske

Jean, gips platen dompel ik eerst eens in een emmer met water, zodat die reeds vochtig zijn, zo dring de verf er niet meteen in...
om af te gieten gebruik ik L-gips, sneller droog en toch steviger dan gewoon gips, de volgende stap is bij een tandlabo gaan achter gips gaan en dit te gebruiken, kan dun gegoten worden en zeeeeer sterk....