Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Steam.N

Resin zou ik gebruiken voor copieën van wat ik kras.
Maar het krassen zélf doe ik in gips.

Ik denk dat ik mijn gips gisteren avond niet vloeibaar genoeg gemaakt heb.
Trilplatformpje heb ik (ergens op een foto in mijn NEEB-draadje). 
Gebruik ik standaard, en met succes, bij het resin-gieten.

Volgende gietsel zal wat meer water krijgen  ;)
Zal al een beter resultaat geven ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske

Dat weet ikke, anders een motor met een halve slag vliegwiel, zoiets zoals ze gebruiken om verf te mengen.....

Sattrickske

Probeer eens met een vaccuumkamer, een wereld van verschil met een trilplaat.  Zeker wanneer je 2-delige mallen gebruikt, de bellen kunnen dan niet meer weg.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: marc goovaerts op 13 januari 2015, 12:40:35 PM
Niet om te lachen, Eric. Er staan op het net inderdaad bouwbeschrijvingen waarbij onder de trilplaat een vibrator met knelringen bevestigd wordt. Echt.

Wegens relatief goedkoop (?) èn regelbaar.
Marc, heb gij dat Marc ;D

Metpetergaathetbeter

the Beach Boys zongen er zelf over : Good Vibrations  ;D

Steam.N

Nu een vacuumkamer bouwen ?  Pfff ...
Zal  eens uitzoeken hoe dat te maken.

Maar vandaag niet ... Geen zin om de zolder op te gaan ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Jean,

Wat de zellan betreft:

Heel goede eigenschappen voor het gieten en het detail is super, maar eens uitgehard is krassen uit den boze!

Dat is net als porselein krassen :-\

Succes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

Inderdaad een prachtig product, die Zellaan!
Ik heb in een pelicase een gat geboord en sluit daar de stofzuiger (industriële) op aan om de luchtbelletjes er uit te halen... tergelijkertijd staat de koffer op een "schudder"...

loebaske

vacuum kamer, poep simpel.... koop een vacuum machientje voor voedings waren, stop alles in die zak en vacuum trekken....zorg just dat er geen water in je vacuum machientje geraakt...

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Citaat van: evan op 13 januari 2015, 21:16:03 PM
Wat de zellan betreft:
Heel goede eigenschappen voor het gieten en het detail is super, maar eens uitgehard is krassen uit den boze!
Dat is net als porselein krassen :-\

Dus vloeibaarder gips voor het originele stuk, om goed te krassen, maar als ik daarna siloconenmallen maak, kan ik die met zellaan vullen ...

Vóór ik een vacuumkamer bouw, ga ik met vloeibaarder gips proberen goeie gietsels te maken, komende dagen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Als je wat zellaan wil om te testen... Tja ik moet binnenkort weer naar de kapper ;)

Eens overtuigd... Bij uw leverancier Artobi staan de emmers zellaan bij de stand van Vosschemie
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: evan op 13 januari 2015, 21:27:34 PM
Als je wat zellaan wil om te testen... Tja ik moet binnenkort weer naar de kapper ;)

ik ook ! ::) ::) ::) :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 13 januari 2015, 21:23:37 PM
...ga ik met vloeibaarder gips proberen goeie gietsels te maken...

Ik heb al wat stukken gegoten in Spörle mallen en op het moment van gieten is die gips op melkdikte (dus heel vloeibaar)!  Teveel aan water kan niet echt kwaad; gips hardt zelfs uit onder water vandaar dat je je mengpot met een overschot best niet in de gootsteen uitgiet.  ::)
Hoe meer water hoe langer het duurt voordat het overtollige vocht uit het gietstuk verdampt.  Beter teveel water dan te weinig.  Te weinig en je gips hardt niet volledig uit.
Mallen inspuiten met ontspannen water (teveel spoelglansmiddel vertraagt ook weer het uitharden - zelfde effect als dreft bij mortel mengen).  Voor het gieten het mengsel al eens trillen zodat daar de meeste luchtbellen er al uit zijn en nadien de mal nog eens trillen en je gaat volgens mij maar al weinig luchtbellen meer over hebben.


Groetjes, Peter