Led vraagje

Gestart door Peter, 04 januari 2015, 18:46:47 PM

doomslu

't is wellicht al een tijdje geleden, Dani, maar ik zie een foutje.

2)    Gij Zijt nen Ingenieur !     ( afgekort  IR  )

Moet dat niet zijn
2)    U bent nen Ingenieur !     ( afgekort  IR  )?

Het is toch U = I.R  8)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PietB

Citaat van: dani op 06 januari 2015, 20:50:30 PM
P = U . I     (vermogen (Watt) = spanning (Volt)  x stroom (Ampère)  ) 
U = R . I     (vermogen (Watt) = spanning (Volt)  x stroom (Ampère)  )
Zal ik het nog even gekker maken, of proberen de lezers gek te maken.
Uit bovenstaande formules kun je het volgende afleiden dat:

P = U . I en voor de U kunnen we ook R . I schrijven.

met andere woorden: P = (R . I) . I

P = R . I2

Die miste ik nog in jouw opsomming Dani :P

grt Piet.

SuSke

Citaat van: doomslu op 06 januari 2015, 22:13:31 PM
...
2)    U bent nen Ingenieur !     ( afgekort  IR  )?...

Zo beleefd waren de profs niet Luc  ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: Sattrickske op 06 januari 2015, 20:44:49 PM
1) Klaas heeft gelijk, maar in kleine mate, zit inderdaad wat verschil op de netspanning.  Maar de afwijking mag niet meer dan +5% en -10% zijn en gemiddeld over 10 minuten moet je steeds op 230VAC uitkomen. (Kan er naast zitten, want die regelgeving durft wel eens te veranderen zonder waarschuwing).  Dus na transformatie naar 16VAC zo dat nog voor +0.2 en -0.5% mogen tellen.
De toegelaten afwijking op de netspanning is +6% en -10%. Dat gemiddelde over 10 minuten klopt niet, is ook niet haalbaar. De spanning mag langdurig aan de ondergrens of aan de bovengrens zitten.
En als de netspanning 10% afwijkt, dan zal de 16V ook 10% afwijken. Percentages veranderen niet bij transformatie. ;)

dani

Citaat van: PietB op 06 januari 2015, 22:37:36 PM
Uit bovenstaande formules kun je het volgende afleiden dat:
P = U . I en voor de U kunnen we ook R . I schrijven.
met andere woorden: P = (R . I) . I
P = R . I2
Die miste ik nog in jouw opsomming Dani :P
grt Piet.
ja, je kan er alles uit afleiden...  ook   P=U.I en I=U/R     dus   P= U²/R  en doe zo maar voort ...  zo veel combinaties...

want als P = U² / R   en   U = I.R  dan is  U² = I²/R²
en dan is   P =  I² . R² / R   dus is dan    P= I² . R    (een omwegje voor jouw formule :-) )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Ai, ai, ai,
Nu weet ik het helemaal niet meer.
Ik sta huiverig tegenover al die technische uitleg als antwoord op de vraag die ik stelde.

Dus nog eens een amateuristische poging
Mijn stroombron ( een transfo ) geeft 16 volt wisselstroom
Hierop sluit ik een 4 polige gelijkrichter aan.
Mijn vraag Kan ik daar 3 of vier (of eventueel meer) led's in serie aansluiten en welke weerstand heb ik dan nodig om de led's niet te hevig te laten branden.
Kan ik bv. beginnen met 1 Kohm , en indien te fel licht verder gaan met bv. 1,5 kohm enz. of blaas ik met 1 Kohm al direkt mijn led's op? 
Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

met 4 leds in serie is dat de juiste keuze.Verhogen van de weerstand kan geen kwaad.Verminderen wel.

Huugooke

Ze kunnen het ingewikkeld maken hé Peter!  ;)
Het voornaamste is dat je weet hoe groot je spanning is, je gaat die immers gelijkrichten en dan is die plots groter dan die 16V.
Nu hoeft dat niet, dat gelijkrichten, een Led is immers ook een soort gelijkrichter, maar om een bepaalde reden wordt dat afgeraden.
Simpeler is een gewone diode mee in serie te zetten, een 1N4148 per serieschakeling van Leds is genoeg.
Al je dan rekent dat een LED met 20 milliampère (0.02) genoeg heeft om te branden op volle kracht (0.025 mag nog), en de min of meer gelijkgerichte spanning is zowat 20 volt, dan is een weerstand vanaf 1000 ohm genoeg, en hoger mag ook, veel maakt het niet uit.
Dus die fameuze formule: mijn weerstand is de spanning gedeeld door de stroom. He is effe lastig omdat het cijfers na de komma zijn, maar pak je rekenmachine: 20 delen door 0.02 is...
De serieschakeling is dan: diode, weerstand, Led's en alles op je wisselstroom.
En hoe hoger je die weerstand maakt, hoe flauwer de Led's.
Als je te veel Led's in serie zet gaan ze ook flauwer branden, en op de duur niet meer.
Is dat iets duidelijker?

Klaas Zondervan

Citaat van: Huugooke op 07 januari 2015, 19:05:49 PM
Het voornaamste is dat je weet hoe groot je spanning is, je gaat die immers gelijkrichten en dan is die plots groter dan die 16V.
Die wordt pas groter als je na de gelijkrichting ook nog gaat afvlakken.

Bolje

Citaat van: Huugooke op 07 januari 2015, 19:05:49 PM
De serieschakeling is dan: diode, weerstand, Led's en alles op je wisselstroom.

Is dat iets duidelijker?

Duidelijk wel. Bijna iedereen kan het nu proberen.
Enkel moet er nog bij verteld worden dat de polariteit (de + & -) dezelfde moet blijven van de diode en de led's.
Vele groeten,
Ronald

Huugooke

Ik ga er van uit dat Peter weet hoe je gelijkstroom maakt, ik had die afvlakking inderdaad als een gegeven genomen maar het is wel belangrijk. Met een voltmeter op een niet afgevlakte, onbelaste voeding zal je toch een hoge spanning meten, pas met voldoende belasting zal de spanning zakken, zelfs onder die 16 volt vanwege de spanningsval over de diodes.

Dus Peter: als je beslist om toch met die gelijkrichter te werken: vergeet die condensator niet.

Op die 1N4148 diode staat een streepje om de polariteit aan te duiden.

PietB

Citaat van: Peter op 07 januari 2015, 17:54:38 PM
Ai, ai, ai,
Nu weet ik het helemaal niet meer.
Ik sta huiverig tegenover al die technische uitleg als antwoord op de vraag die ik stelde.
Peter mijn excuus als ik er aan meegewerkt heb het helemaal ondoorzichtig te maken voor jou.
1K is een mooi begin om te gaan experimenteren
Er zijn op het internet diverse led calculatie pagina's.
Daar voer je je spanning en het aantal leds op een werkblad in en de uitkomst is een weerstand.
kijk eens op deze pagina http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

grt Piet.

Huugooke

Er komt nu eenmaal meer bij kijken dan een simpel regeltje van drie.
Het belangrijkste is de voeding, pas als is vastgelegd hoe die gaat zijn kan je een regel opstellen.

SuSke

En ondertussen weet ik dus waarom ik bouwkunde gestudeerd heb en geen Elektronika of Elektromachanica  ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Citaat van: SuSke op 08 januari 2015, 12:38:54 PM
En ondertussen weet ik dus waarom ik bouwkunde gestudeerd heb en geen Elektronika of Elektromachanica  ;) 8)
Bouwkunde is ook een mooi vak, hoor Frans.
Maar mijn voorkeur ging toch uit naar Electronica/electrotechniek.
En ik heb er, achteraf bezien, een goed belegde boterham aan over gehouden.  ;)

grt Piet.