minimale boogstraal

Gestart door 1op32, 04 januari 2015, 11:47:48 AM

1op32

Het is reeds aangehaald in de topic van Samuel 'schrootbaan verwering van materiaal' maar het lijkt me toch de moeite om hier een nieuw topic aan te wijden; DE MINIMALE BOOGSTRAAL.
Uitgangspunt is rijden met schroefkoppelingen, wat mijn inziens een must is bij de Spoor 1.
Dé bepalende factor is de oversteek ofwel de afstand van de as of draaistel tot de bufferbalk, hoe kleiner deze is hoe beter (bij een köf of 2-assige korte goederenwagen valt dit goed mee en kan er met relatief scherpe bochten worden gereden.
Het is echter al heel wat anders met rijtuigen op draaistellen of locomotieven met grotere oversteek.
Een voorbeeld is de BR50 zeker aan de voorzijde, de afstand tussen de eerste as de voorloper en de bufferbalk is vrij groot en is dus een groot risico voor overbufferen.
Mijn ervaring is de boogstraal niet kleiner dan 1715 mm. (Informatief rails met deze radius zijn onder andere te koop bij Märklin onder het nummer 59077, bij KM-1 onder nummer 300226, bij Hegob onder nummer 308, enz... )
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

prulleman

als je met schroefkoppelingen wil rijden, hou dan de minimale boogstraal maar op 300 cm. dat hebben we in de tijd zelf geleerd met schade en schande. als je alleen korte locs en wagens gebruikt mag je zakken tot 250, kleiner is vragen om problemen. trouwens als je een BR 50 een klein beetje wil uitrusten is 250cm al een absoluut minimum. ik spreek uit ervaring

1op32

Jan, plaats is (steeds) het probleem, met een radius van 300 cm heb je dus een breedte van 6,5m meter nodig om een halve cirkel of ovaaltje te maken...
Kan je iets meer vertellen over je 'ervaringen' aub ?

Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Ernst Jorissen

#3
Hallo Heren.

Mijn ervaring is dat een boogstraal van 171 wel gaat.
3 meter is mooier. Maar zoals geschreven is dit voor de meesten niet haalbaar.
Alle Hübner en Märklin wissels zijn 10 graden komt overeen met de boogstraal 232,1mm
En dat er dan aanpassingen voor nodig dat weet ja iedereen die een beetje ervaring heeft.
Op mijn baan heb ik voornamelijk wissels van Hübner, de baan gaat inmiddels ruim 10jaar mee.
En ik rij uitsluiten met schroefkoppelingen.
De enige lok die problemen gaf was de Ludmilla van Kiss.
Voor de stomers heb ik een heel handig hulpmiddeltje.
En dit werkt perfect

Ik hoor het wel.

Met Vriendelijke Groeten:
                                             ...Ernst Jorissen..
Ernst Jorissen
Spoor 1 MBSNederland

sdz1976

En wat is dat handig hulpmiddeltje dan wel , als ik zo nieuwsgierig mag zijn?
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

prulleman

wat betreft mijn ervaring met spoor 1, kijk eens bij PAJ-modelbouw.com.
en ik zou in spoor 1 geen ovaal maken, maar gewoon  point to point.  met stukjes boog, zo groot mogelijk en vermijd S-bochten. eigenlijk zou je de klauwkoppeling moeten kunnen vervangen door een beter en minder lomp exemplaar, bij voorkeur met kortkoppelmechaniek zoals die van lenz in O schaal. schroefkoppeling is wel mooi, maar als je de trein koppelt zoals dat zou moeten (koppeling aangedraaid tot de buffers elkaar raken, de andere in de rusthaak) is dat toch een heel gedoe hoor, en als je ze niet aandraaid trekt het op niet veel want je trein klettert dat het een lieve lust is.

Ernst Jorissen

Hallo Heren.

Dit is het Hulpmiddel dat ik gebruik in de bochten kleine dan 232.1mm
Ik hoor het wel.

Met Vriendelijke Groeten:
                                             ...Ernst Jorissen..






Ernst Jorissen
Spoor 1 MBSNederland

sdz1976

Cool Hugo,

En waar vind je dit handige hulpmiddel??

Grtz,
Samuel
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Ernst Jorissen

Hallo en zeg maar Ernst.

Dit Hulpmiddel is te koop bij Spur 1 werkstatt Hermann Rainer.
[ http://spur1-werkstatt.de.fc-host52.de/login.php ]
Ik hoor het wel.

Met Vriendelijke Groeten:
                                             ...Ernst Jorissen..

Ernst Jorissen
Spoor 1 MBSNederland

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

1op32

Beste Ernst,
Erg interessant !!!
Dat koppelstukje lijkt me een erg handig ding.
Maar wipt het niet omhoog als de sleep remt ?
Groeten,
Geert
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

evan

Door de vorm van de ring die rond de haak gaat, duwt deze tegen de onderkant van de haak in plaats van er uit te wippen.

Handig  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ernst Jorissen

Hallo Evan.

Dat is lang geleden.
binnen kort maar eens iets Afspreken.

Ik hoor het wel Gr, Ernst
Ernst Jorissen
Spoor 1 MBSNederland

1op32

Even informatief dit is wat de mensen in Duitsland vragen als je wenst deel te nemen aan een Moduletreffen zoals in Borken, Heilbronn of elders : "Kurvenmodulen, 2 - gleisig, Radien 2321/ 2477mm oder größer".
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

rbroerse

#14
Goede morgen allemaal,

Excuus voor het reageren in een oud topic, maar dit leek me handiger dan een nieuwe openen.

Zoals in het voorstelhoekje te lezen is zou ik graag willen beginnen met spoor 1. Ivm de beschikbare ruimte ontkom ik er helaas ook niet aan om iets krappere bogen te gebruiken. (Radius 1715 mm)

Ik heb niet de behoefte om met lange rijtuigen te rijden. De langste rijtuigen zullen de 2-assige donderbussen en 3-assige ombouwwagens zijn. Wel zou ik graag met grote stoomlocomotieven willen rijden (Denk aan een Br44, Br50, Br41, Br01, Br23) en wat kleinere (Br64, Br94)

Graag hoor ik wat jullie praktijkervaringen zijn bij het rijden met grote locomotieven in combinatie met korte rijtuigen. Rijden met schroefkoppelingen is voor mij een vereiste.

Het hulpmiddel (vaste koppeling) waar over gesproken wordt zou ik nog wel willen overwegen, al kan ik deze niet meer vinden op de Duitse website waar naar wordt verwezen.

Ik heb al een baanplan, maar moet nog even uitvinden hoe ik deze kan uploaden.

Baanplan - Sporenplan

Baanplan - 3D weergave

Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet uit Nederland,
Richard