Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Café TOEKSKE (werktitel)

Gestart door gardevil, 01 januari 2015, 23:58:43 PM

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

FF ingepast



En een eerste begin van afwerking. Op dit pand komt geen dak, wel zicht op de zolder en het leggen van een nieuw dakbestel (balken en kepers)

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

Een eerste dakconstructie.  De balken lijken mij veel te grof, straks of morgen slankere exemplaren maken.

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Gerolf

Voor die nokbalk kan het nog wel, maar de "kepers" moeten inderdaad kleiner.
Ik heb een soortgelijk dak. in totaal 7 horizontale "juffers" (dikke balken) waarvan 2 op de borstwering
en dan kepers (vierkante balken) dwars daarop
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Gordingen zijn balken 8/23 of zelfs nog groter
kepers zijn 7/7 of 7/5 op een afstand van 40 à 50 cm
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Chrisrail

#140
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

SuSke

en dan heb je een "spantendak" een systeem waar geen gordingen of kepers meer bij komen kijken. Wel eenvoudiger om dikke pakken isolatie tussen te verwerken.

Gordingen zijn de "zware" balken die van muur naar muur dragen evenwijdig met de gevel.
Kepers liggen daar op, loodrecht op de gevel.

Heden ten dage komt er dan een onderdak, tengellatten (of stoflatten) terug haaks op de gevel en dan de panlatten.
Vroeger rechtstreeks panlatten op de kepers.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

gardevil

Voorlopig nog ff wachten op het dakbestel, ben er nog niet uit hoe dit correct te maken. Hoe bouwde men eind jaren 60 begin jaren 70?

In afwachting wat verder geprutst.





Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

SuSke

Citaat van: gardevil op 19 oktober 2015, 20:17:01 PM
Voorlopig nog ff wachten op het dakbestel, ben er nog niet uit hoe dit correct te maken. Hoe bouwde men eind jaren 60 begin jaren 70?

zoiets:

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Ja,maar dan toch liefst met iets dunnere balken...? :-\

;)

SuSke

De helft kleiner voor H0, dit is 0  ;) ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Die constructie komt overeen met mijn dak (maar dan panlatten ipv planken).
Huis dateert van 1930, maar ik vermoed dat men in 1960 bij renovaties nog hetzelfde deed ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Dan heb je wel een heel stevig dak :-)
Bij mij zijn de gordingen maar 7 cm dik, en het dak staat er ook al heel lang, maar op de foto zijn de gordingen haast zo dik als een baksteen lang is, dus ongeveer wel het dubbele van wat gangbaar is voor een huis. 'k Zou voor een huis toch nooit zo dik gaan, voor een industrieel gebouwtje kan het waarschijnlijk wel.

gardevil

Zal een van de dagen eens een poging wagen. Vandaag echter duiktraining dus geen tijd.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Gerolf

Mijn gordingen zijn ook niet zo dik, maar 75 x 240 mm (net gemeten)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw