Café TOEKSKE (werktitel)

Gestart door gardevil, 01 januari 2015, 23:58:43 PM

gardevil

Omdat ik steeds minder en minder zin heb om naar zolder te trekken naar mijn vaste baan in opbouw (en waar buiten het elektrische en sturingsgedeelte voorlopig niets meer gebeurd), heb ik besloten om een aantal modulebakken te bouwen. 120*60 cm. Exacte hoogt momenteel nog niet vastgelegd.
Het voordeel hiervan is dat ik bak per bak in mijn bureel/hobbykamer kan afwerken en niet steeds richting zolder moet trekken. Hopelijk zet dit me aan om meer te werken aan de modulebaan.

Voorlopige werktitel Café TOEKSKE, waarom? Omdat er ergens op een module een café (dat vermoedelijk TOEKSKE) gedoopt zal worden voorkomt.

In het draadje waar zijn we nu mee bezig? al wat foto's geplaatst, maar om alles overzichtelijk te houden nu een apart draadje.

1) Het begin, een voorlopig plan en opstelling op de kast.





2) Een eerste idee van opstelling. Nog niet helemaal wat ik zoek.





3) Een eertste bak in mekaar gepleurd.



4) Traject uitgezet en de eerste kurk gelegd.



5) Een volgende opstelling. Spreekt me al meer aan.



6) Het begin van de straatwerken. Afgegoten straatdelen van Conrad gelijmd met houtlijm. De verschillende kleuren komen van verschillende gietsels, al dan niet met gekleurd gips, of reeds vroeger gegoten onderdelen voor een ander project die reed aan kleurtje kregen.  Voor het afwerken, krijgt het geheel nog een grondlaag zodat alles 'ongeveer' dezelfde kleur heeft.





7) Al een klein detailzichtje van de voorlopige opstelling.


Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Gerolf

Leuke start (en mooie gebouwtjes, lijkt me)  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Frank, leuke opzet zo. Interessante afgeleefde Belgische achterbuurtsfeer.

Betreffende de kurk, ik vrees dat je door het zo, met veel lijm,  hard aangedrukken, je de dempende werking verliest. Mijn ervaring is dat de kurk met puntjes lijm langs de rand al vast genoeg zit en de geluidsdemping beter blijft. Ik werk werk in schaal N; minder gewicht van rails en materieel. Mogelijk dat in H0 een betere bevestiging nodig is dan een paar puntjes houtlijm, of beter latex- of boekbinderlijm?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johnnytrein

Café TOEKSKE bedoel je iedereen die daar komt krijg een toek op zijn gezicht of ergens anders?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

gardevil

Citaat van: Johnnytrein op 02 januari 2015, 10:02:30 AM
Café TOEKSKE bedoel je iedereen die daar komt krijg een toek op zijn gezicht of ergens anders?

LOL, dat was snel;) Toekske heeft hier inderdaad een dubbele betekenis:

1) Op de hoek
2) Een toek op uw B....

Speel met de gedachte om als miniscene een vechtpartijtje te organiseren.

@Gerolf, zijn gebouwtjes van Kid Nord, al dan niet aangepast. Deze zijn reeds gemaakt voor mijn baan op zolder, op de module komen er nieuwe, maar van dezelfde leverancier.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

59erke

Hoe heb je die huisjes op de achtergrond gemaakt ? Op het eerste zicht lijkt het mij van papier of karton.
Ze zien er in ieder geval echt goed uit, en typisch Belgisch ook
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

gardevil

Citaat van: 59erke op 02 januari 2015, 11:15:18 AM
Hoe heb je die huisjes op de achtergrond gemaakt ? Op het eerste zicht lijkt het mij van papier of karton.
Ze zien er in ieder geval echt goed uit, en typisch Belgisch ook

Die huisjes op de achtergrond zijn gewoon een scan van de huisjes links ervan. Door het scannen ietwat onscherp, maar best bruikbaar als mockup of in de (verre) achtergrond.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

Nog wat voetpad gelegd. Moet nu dringend gaan afgieten.
Ter illustratie de huisjes er nog eens bijgehaald, alhoewel deze waarschijnlijk niet gaan gebruikt worden. Geeft echter wel ee, indruk.




Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

Zo ruwbouw klaar voor een eerste verflaag.






Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Michael

Frank je gaat voortvarend te werk, misschien vind je volgende tip al te laat, persoonlijk zou ik in dit stadium nog even herpakken.
Algemene tip alom bekend laat je rails niet evenwijdig lopen met de voorkant van je baan, een basis regel die je in een later stadium gaat verfoeien omdat je daar geen rekening mee hebt gehouden. Maar Frank jou module dus als je het laat zoals je het nu hebt en jij bent ermee tevreden, dan zijn we dat allemaal hé, het is als positieve bijdrage bedoeld, maar je doet ermee wat je zelf wilt.
Ik blijf in ieder geval je verrichtingen volgen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

gardevil

Michael,

wel degelijk in overweging genomen om de sporen niet evenwijdig te laten lopen, echter dan kreeg ik problemen met de straat en de huizen erachter. En ik wou deze er perse op.

Trouwens nu heb ik rechte overgangen tussen de eerste modules.  op de andere modules is er wel ruimte om der ails niet zo recht te laten lopen.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Michael

Frank als het voor jou maar goed is. Ik ben met 12 m module baan bezig en daar komt niks evenwijdig te liggen met de voorrand, maar dat moet uiteindelijk ieder voor zich weten.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

gardevil

Een eerste (lichte)wash over de kasseien en het trottoir in de grondkleuren.










Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

reeves

Ziet er goed uit Frank , ben ook bezig met kasseibaan met gietmallen ;)

Groet Tom