Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Café TOEKSKE (werktitel)

Gestart door gardevil, 01 januari 2015, 23:58:43 PM

Decapod

Afgaande op wat ik me herinner als kind en nu nog vaak zie als hier in de contreien ga wandelen, bestaat het bouwdeel met een hooizolder zelden uit meer dan één verdieping. Vaak was dat zelfs nog niet eens een hele verdieping, maar een halve verdieping in de façade die dan verder doorliep onder het dak. Onder het dak werd doorgaans een soort van mezzanine (ik weet niet hoe ik het moet noemen) gemaakt door balken te leggen tussen de spanten met daarop brede planken, waar stevige spleten tussen waren (daaom mochten we nooit naar boven). Daar werd het verse hooi op gelegd. Het volledig gedroogde hooi werd samengeperst/gebonden daaronder bewaard. Enfin, zo herinner ik het me als kind, wanneer we op de hooizolder gingen spelen.
Onder de hooizolder bevond zich doorgaans een stal. Eronder wonen of materiaal opslaan, werd niet gedaan o.w.v. brandgevaar, vermoed ik. Dat was overigens ook zo in Brabantse en Kempische langgevelhoeves.
Als je inspiratie zoekt, google dan eens op 'hooizolder vierkantshoeve', dan vind je wel wat foto's van gevels en binneninrichting die inspirerend kunnen zijn.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

gardevil

Een nieuwe poging, verhoudingen liggen beter nu.

IMG_20210516_185310 by Gardevil _, on Flickr
IMG_20210516_185308 by Gardevil _, on Flickr
IMG_20210516_185305 by Gardevil _, on Flickr
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Alan On Track

Jep, dat is hem volgens mij helemaal. Het gebouw oogt veel plausibeler en gaat mooi samen met het andere huis.
Modelbouw is een kunst

Decapod

Dat is qua verhoudingen heel wat beter, lijkt me. Ik vind 't wat veel vensters hebben op de eerste verdieping, maar dat is vast persoonlijk. Een venster zou je kunnen gebruiken voor een katrol al mag het dan wat hoger zijn. Op de zijgevel had je vaal ook nog een uilengat. Dat hielp nogal eens bij het weghouden van de muizen ... .
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

gardevil

Een volgende ontwerp, dit lijkt me wel wat.
IMG_20210525_233608 by Gardevil _, on Flickr
IMG_20210525_233613 by Gardevil _, on Flickr
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

mahtoska1

Dit ontwerp ziet er goed uit.

Ik heb echter 1 opmerking. Als ik het goed begrijp, is dit een oude opgewardeerde schuur die je will voorstellen.
Als je het oude metselverband will uitbeelden zou dit vlaams verband dienen te zijn.
Ik heb deze link van internet gelukt.
http://www.metselen.net/vlaamsverband.html

Het is natuurlijk ook mogelijk dat er een steen (volledig of halve) voor het gebouw is gezet bij renovatie werken.

gardevil

Citaat van: mahtoska1 op 26 mei 2021, 12:30:29 PM
Dit ontwerp ziet er goed uit.

Ik heb echter 1 opmerking. Als ik het goed begrijp, is dit een oude opgewardeerde schuur die je will voorstellen.
Als je het oude metselverband will uitbeelden zou dit vlaams verband dienen te zijn.
Ik heb deze link van internet gelukt.
http://www.metselen.net/vlaamsverband.html

Het is natuurlijk ook mogelijk dat er een steen (volledig of halve) voor het gebouw is gezet bij renovatie werken.
Klopt wel wat je zegt, en misschien doe ik ooit nog eens een Vlaams verband. Momenteel ben ik vooral de mogelijkheden van de laser aan het uitproberen.
Heb nog ongeveer 3 meter huisjes te gaan dus ben nog wel ff bezig.

Wie weet daarna deze nog een keer met een ander verband.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

gardevil

De draad terug opgenomen traag maar zeker?

Effe een Floriske gedaan.  Allé toch begonnen aan de huisjes of de rest Florisgehalte is valt af te wachten.

20220228_144628 by Gardevil _, on Flickr
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?