Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Wederopbouw zwitserse baan

Gestart door has-bls, 01 januari 2015, 19:43:18 PM

has-bls

Hallo allemaal.

Nadat ook bij mij de modelspoorbaan op een zijspoor heeft gestaan, heb ik deze sinds 2013 weer op het hoofdspoor gezet. Ik ben nu een nieuwe baan aan het ontwerpen, waarin modules van vorige spoorbanen moeten inpassen. Dat vergt heel erg veel teken- en paswerk. Ik gebruik daarvoor WinRail 10 van Blumert. 

De afmetingen van de baan: 3100 x 4100/4800 mm. Het is bedoeling deze in 3 lagen te bouwen. De aan- en besturing zal geschieden met Ecos-2 i.c.m. iTrain en het nodige ESU-materiaal zoals Switchpilot en Detector. De uitdaging voor mij ligt om het schaduwstation automatisch en digitaal aan te sturen. Ik ben er al achter gekomen dat dit geen sinicure is en zal nog aanvullend materiaal moeten aanschaffen van ESU.

Er wordt gereden naar Zwitsers voorbeeld; dus linksverkeer. De basis van de baan is Märklin K-rails, de bovenleiding van Sommerfeldt. Het verkeer zal geregeld gaan worden met SBB-seinen van het inmiddels ter ziele gegane merk KYODO (die heeft ooit van Lemaco de productie van deze mooie maar zeer filigrane lichtseinen overgenomen) en Schneider.

Er wordt met BLS, SBB, DB en FS materiaal gereden van de merken Märklin, RIVAROSSI, ROCO en LIMA. n grotendeels voorzien van loc-decoder ESU lopi V4, waarvan een deel met RailCom+. Uitzondering vormt een klein aantal Märklin loks: die zijn omgebouwd met een M-60760 digitaal hoog vermogen set of zijn reeds vanaf fabriek (Roco ICN) van een ander type decoder voorzien (ZIMO). 

Een bouwverslag zal ik hier niet gaan plaatsen: die is te volgen via http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42842.0 waarin een index is te zien die je leidt naar vele andere weetjes. Een klein aantal linkjes zijn helaas alleen toegankelijk voor leden van dat forum. maar er blijft meer dan genoeg over ;-) om te klikken.

Ik ben hier gekomen omdat ook op dit forum Zwitserse spoorwegliefhebbers bevinden. Een paar heb ik inmiddels al ontdekt.....

Snobby Crash

Hey Henk,

Welkom op dit Forum !

Heb even snel je eerste pagina's bekeken van je baan en sporenplan,
en ik vraag me wel af waarom je zo een korte opstelsporen legt in
je verdekt station... Je hebt toch plaats genoeg om deze langer te maken..

Wat betreft iTrain.... dit is een Super programma, maar ik raad je aan
om even een klein testbaantje te maken waar je heen en weer kan pendelen
en zo het programma beetje bij beetje aanleerd...

Heb ik ook gedaan en het is inderdaad niet allemaal zo eenvoudig
om alle onderdelen van dit programma onder de knie te krijgen.

Bij vragen over iTrain, stel je die gewoon op het iTrain forum,
en meestal heb je dezelfde dag of de dag nadien reeds een antwoord
van Xander of Ben of andere leden.
Makkelijk is dat je je baanlayout mee kan plaatsen op het iTrain forum
zodat iedereen die kan downloaden en mee helpen zoeken naar wat je
eventueel fout hebt gedaan.

Ik ben nu een viertal weken bezig met iTrain, en begin er nu
reeds aardig mee overweg te kunnen...

Succes !

Geert

C.B.

#2
Hallo Henk , welkom op het forum.
Vermoedelijk via Martin hier?  ;)

@ Geert , ik werk ook al een tijdje met iTrain , en inderdaad na een tijdje begint het zeker goed te gaan met het programma.
Het tekenen van het sporenplan valt zeker nog goed mee en het uitzicht ziet er bijna zo uit als een echte EBP post op een seinhuis. :)
Groetjes.
Claudio.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw