Bouw van een dieselstel 45

Gestart door svvander, 20 december 2004, 10:22:39 AM

svvander

Hallo,

Al een tijdje ben ik aan het proberen om zelf een dieselstel 45, in??n te knutselen met plasticard. Voor mij is dit mijn begin in de zelfbouw. Tot mijn groter spijt, heb ik moeten vaststellen, dat mijn plan, gebasseerd op dat van de heer De Blesser (zie MSM), niet helemaal klopt. 't Is te zeggen, de overeenkomst met de maten in schaal en de tekening, komen van geen kanten over??n. Ik heb alles al geprobeerd om dit juist te krijgen; inscannen en opnieuw op schaal brengen, zoeken op andere sites naar de juiste maten, etc..
Het probleem ligt hem bij mijn model bij het volgende; indien ik de maten uitreken naar schaal H0, dan heb ik de maten van de ramen en deuren nooit correct. Indien ik deze wil laten inpassen, dan zijn er deuren die te dicht bij een raam komen, etc...
Tot slot heb ik dan maar besloten om mij de tekeningen van de heer De Blesser, aan te schaffen.
Omdat ik nogal ongeduldig ben en wil voortproberen, was mijn vraag naar jullie toe: kan mij iemand de juiste lengte in H0 eens doorgeven? (Lengte, breedte en hoogte?) Dan probeer ik het verder uit te rekenen. Misschien heb ik ergens de foute maten doorgekregen en klopt het hierdoor niet.
Kwam er nog eens bij, dat ik gemerkt heb, dat er blijkbaar verschillende versies hebben bestaan. De verschillen zouden bestaan uit, andere ramen (bredere en hogere), een ander dak, een andere indeling, etc... Misschien best dat ik me dan basseer op 1 voorbeeld?! Daarom zal ik het model gebruiken van de 4501.

Kan iemand mij voorlopig al een beetje verderhelpen, in afwachting van mijn originele plannen? (de post zal het dees dagen heel druk hebben, ik verwacht mijn plannen dus niet eerstdaags).

Dank om te beantwoorden aan mijn noodkreet!:0
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

Dag,

Als ik mij niet vergis, is de kas identiek, maar bij de ene is de asindeling 1A-A1 en bij de andere B-2.

Roland

svvander

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Als ik mij niet vergis, is de kas identiek, maar bij de ene is de asindeling 1A-A1 en bij de andere B-2.

Roland



Wel, ik dacht ook zoiets gezien te hebben. En... blijkbaar ook kleinere details, zoals dak, deuren en ramen...

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

kasteel

ik heb even het plan in MSM 32 erbij genomen - volgens mij zijn de opgegeven maten correct en hoef je helemaal geen berekeningen uit te voeren - de waarde boven de maatlijn is de direct te gebruiken H0 waarde die eronder de re?le in meter bv de radstand is 15,500 m / 87 = 17,8 cm op model (en ook op de afbeelding op blz 15.

svvander

citaat:
Geplaatst door kasteel

ik heb even het plan in MSM 32 erbij genomen - volgens mij zijn de opgegeven maten correct en hoef je helemaal geen berekeningen uit te voeren - de waarde boven de maatlijn is de direct te gebruiken H0 waarde die eronder de re?le in meter bv de radstand is 15,500 m / 87 = 17,8 cm op model (en ook op de afbeelding op blz 15.




En toch klopt het niet. Zelfs niet met maten uit MSM... heb er al alles mee uitgestoken voor het te laten kloppen... ik zal de foto's is doorsturen. Ik heb de ramen en deuren er in potlood opgetekend om het verschil te laten zien. Het is echt wel enorm.

En nu heb ik nog dikkere pech. Juist bericht gekregen van PB-Messingbouw, dat de plannen van de AR45, niet verkocht zouden worden.

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Svenneke,
Zijde 't uzelf niet moeilijk aan't maken? Het is je eerste model, ga nu geen muggen ziften maar zie het eerder als een oefening.
Kijk ook nog eens naar de pdf'kes die ik je getuurd heb. de verhoudingen kloppen, de maten wijken misschien iets af.
Maar in godsnaam, loop niet direkt te balen en probeer gewoon al het bouwen met plasticard uit. Op zich is het al een hele prestatie dat je het aandurft, man!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

En nog iets: waarom denk je dat die motorwagentjes verschillende typenummers hadden (602,603,604,605) en later reeks 43,44 en 45 werden? Natuurlijk: ze waren steeds verschillend gebouwd! Andere motoren, aandrijvingen, draaistellen (de 43 heeft draaistellen met verschillende asafstand!).
De 45 kreeg sterkere motoren waardoor de vloer hoger kwam liggen en de ramen dus mee aangepast werden.
Hoe ik dat weet? Surfen man, surfen!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Ik ben het eens met Tony, en het is ook nuttig om eens naar de reacties op 'POLLEN' te kijken: Bet als vele modelbouwers ben ik geen 'klinknagelteller', maar vind ik het belangrijker als een model goed 'oogt'.
Net als andere voorbeelden heeft de 45 verschillende versies gehad, om nog maar te zwijgen van de gevolgen van diverse revisies. Mijn raad: kies een tekening en bouw na! Het zal al een prestatie zijn dit model te bouwen in plasticard en van een goede aandrijving en verlichting te voorzien. Niet teveel rond de pot draaien, ik denk dat je voldoende informatie hebt om te beginnen. BOUWEN dus, ik ben benieuwd naar de resultaten!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

E?n van de grootste geheimen van elke grote modelbouwer is dat ze kunnen zwijgen over de schaalgebreken die hun zelf gemaakte modellen bezitten. Niemand klaagt erover. Ze zijn prachtig om te zien, en stuk voor stuk unieke stukken. Je zult altijd toegevingen moeten doen en compromissen sluiten.
Indien ik jou was zou ik een nog bestaand model kiezen en dit ten voeten uit fotograferen.
Ik ben bezig met een GCI rijtuig te bouwen en heb ongeveer 250 foto's genomen van een nog bestaand model. Dit is mijn voorbeeld dat ik nabouw, ondanks alle plannen en tekeningen die steeds kleine verschillen aan het licht brengen. Het is steeds zoeken naar de gulden middenweg. Bvb. over de dikte van de planken heb ik met enkele medehobby?sten overlegd. Uiteidenlijk heb ik gekozen voor het dikste profiel, 0,05 mm dikker dan het zou moeten zijn.

loco


__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

svvander

citaat:
Geplaatst door loco

E?n van de grootste geheimen van elke grote modelbouwer is dat ze kunnen zwijgen over de schaalgebreken die hun zelf gemaakte modellen bezitten. Niemand klaagt erover. Ze zijn prachtig om te zien, en stuk voor stuk unieke stukken. Je zult altijd toegevingen moeten doen en compromissen sluiten.
Indien ik jou was zou ik een nog bestaand model kiezen en dit ten voeten uit fotograferen.
Ik ben bezig met een GCI rijtuig te bouwen en heb ongeveer 250 foto's genomen van een nog bestaand model. Dit is mijn voorbeeld dat ik nabouw, ondanks alle plannen en tekeningen die steeds kleine verschillen aan het licht brengen. Het is steeds zoeken naar de gulden middenweg. Bvb. over de dikte van de planken heb ik met enkele medehobby?sten overlegd. Uiteidenlijk heb ik gekozen voor het dikste profiel, 0,05 mm dikker dan het zou moeten zijn.

loco


__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw



Loco,

Was jij de persoon die daar op de opendeurdag van de Pijl in Muizen, bezig was met een wagon in plasticard?

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

dwizeno

@svvander

Wat gebruik je als referentie om de tekeningen van De Blesser tegen te vergelijken?  Indien dit foto's zijn die niet perfect loodrecht op het onderwerp genomen zijn zal je rekening moeten houden met het perspectief.  Ik heb (nog) geen ervaring in zelfbouw maar dit lijkt mij een mogelijke reden waardoor je verschillen ziet.

Maar daar heb je waarschijnlijk ook wel aan zeker ;)

MvG,
Dirk
 

svvander

citaat:
Geplaatst door dwizeno

@svvander

Wat gebruik je als referentie om de tekeningen van De Blesser tegen te vergelijken?  Indien dit foto's zijn die niet perfect loodrecht op het onderwerp genomen zijn zal je rekening moeten houden met het perspectief.  Ik heb (nog) geen ervaring in zelfbouw maar dit lijkt mij een mogelijke reden waardoor je verschillen ziet.

Maar daar heb je waarschijnlijk ook wel aan zeker ;)

MvG,
Dirk



Dirk,

De tekeningen van De Blesser, zijn niet in perspectief, het zijn plantekeningen. Maar door het drukken in MSM, is er het een en ander vervormd. (Door het oog niet te zien, maar als je het meet, zit er een groot verschil op).

Sven

P.s.: eerste foto's worden nu gepost!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loco

Ja Sven, dat was ik. Maar jou herinner ik mij niet zo goed meer. Ik kan me nog wel Tony en Peter (voormiddag) herinneren. Er liep toen veel volk rond en er werd wat afgebabbeld.

Loco

svvander

citaat:
Geplaatst door loco

Ja Sven, dat was ik. Maar jou herinner ik mij niet zo goed meer. Ik kan me nog wel Tony en Peter (voormiddag) herinneren. Er liep toen veel volk rond en er werd wat afgebabbeld.

Loco



Wel ik heb daar een hele tijd staan praten met Tony, in het hoekje waar jij bezig was. (knap werk trouwens). Je hebt me trouwens nog een email-adres doorgegeven, van iemand die mij kon helpen met verbouwen naar digitaal. Waarvoor mijn dank, want hierdoor zal ik waarschijnlijk al mijn loc's na nieuwjaar digitaal kunnen laten rijden, voor de prijs waar ik op een ander 2 van deze loc's zou kunnen laten ombouwen. Om even terug te komen op Muizen: Ik stond er zelf met mijn vader en vriendin. Mijn vader heeft jou trouwens heel veel vragen gesteld over het lijmen en het stansen van deze plasticard zaken.
Interessant om weten dat jij hier ook bent! [:p]


Groeten,

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be