Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MIJN KOPIEER FREESMACHINE

Gestart door Ed ten Dam, 28 december 2014, 21:16:20 PM

Ed ten Dam

Hier kun je stap voor stap de bouw volgen van mijn kopieer freesmachine. Ik heb de machine gebouwd uit restmateriaal. De totale investering is 0 euro. Met de afbeeldingen en de uitleg kan iedereen zijn eigen machine bouwen.




De Bodemplaat

De bodemplaat is een 50 cm x 50 cm grote MDF plaat van 18 mm dikte. Aan de zijkanten heb ik 2 houten balkjes verlijmd van 44 x 30 x 500 mm. Aan de onderzijde worden deze balkjes met enkele schroeven op hun plaats gehouden.







Ladegeleiders

Om de horizontale en verticale beweging mogelijk te maken hebben we een viertal ladegeleiders nodig. Mijn ladegeleiders zijn 27 cm lang. De ladegeleiders zijn afkomstig uit een oude keuken.





De montage 1

Op een MDF plaat (500 x 115 x 18 mm) heb ik 2 ladegeleiders gemonteerd. Nadat deze geleiders met een paar schroeven bevestigd zijn monteer ik deze ladegeleiders op de balken van de bodemplaat. Controleer steeds tijdens de montage of alle delen soepel en vrij bewegen.







De montage  2

Op de bewegende bovenplaat heb ik een MDF plaat (250 x 115 x 18 mm) met 2 ladegeleiders gemonteerd. Hierop heb ik nog een MDF plaat (250 x 115 x 18 mm) met 2 scharnieren aan de achterzijde gemonteerd.





De montage  3

Op de bovenplaat heb ik een houten plaat ( 125 x 130 x 18 mm) gemonteerd  waarop de machine en de stylus gemonteerd kunnen worden.







De montage  4

De Proxxon machine en de stylus worden bevestigd  op metalen hoeksteunen. Voor mijn Proxxon  machine heb ik een gat geboord en daarna het gat op maat gevijld. De stylus bestaat uit een oude boorkop van een oude mini boormachine.












De Machine

De machine is nu compleet.  Het frees oppervlak is 260 x 210 mm. Nu wordt het tijd om eerst wat voorbeelden te maken waar ik van kan frezen. De totale bouwtijd bedroeg 5 uur.

Ed



PietB

Leuk project Ed.
Een vraag zijn die ladegeleiders voldoende spelingvrij om een exacte kopie te maken?

grt Piet.

Ed ten Dam

Piet,

Ze zijn spelingsvrij. In tegenstelling tot een CNC machine waar je een exacte posite wilt hebbem met een aandrijving blijft de frees en de loopstift op dezelfde afstand waardoor de speling minder belangrijk is.

Groet, Ed

Gerolf

Als het niet op een halve millimeter aankomt, lijkt me dit een interessant apparaat.
Je zou ook met die stylus over een ontwerptekening kunnen bewegen - al is de precisie dan uiteraard wat minder  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Dat zou voor sommige zaken nog zo geen slecht idee zijn. Ik zou zo houders willen maken in forex om potjes en zo in te zetten. Zou daarmee prima gaan, komt niet op enkele tienden en sneller dan ze een voor een uitfrezen of snijden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

een fijn idee !!!

En ook nog eens netjes uitgevoerd, met restmaterialen en bijna voor niks.   My kind of project :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.