Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Decoder ingebouwd en lok rijd, maarrrrrr

Gestart door Iebor, 13 mei 2006, 12:13:02 PM

ysbeer

#30
steven 86
---------------------------------------------------------------------
-- je kan de verlichting dimmen, zodat je bij ombouw van een analoge loc de analoge lampjes kan blijven gebruiken mits je voldoende dimt...
----------------------------------------------------------------------
eg mij dit uit.
geld dus alleen voor loks van voor 1995 (14 volts lampjes)niet meer voor de huidige .Klopt dat????

Brunel

#31
Is inmiddels een standaard feature op decoders. De M?rklin 6090x decoders hadden het niet, maar die waren dan ook een tikkie verouderd.
Je kunt gewoon de uitgangsspanning van de functies regelen. Dat is in ieder geval van belang voor loks met 12 of 14 volt lampjes. Maar het kan nooit kwaad. Ook bij loks met 16 volt lampjes is de verlichting digitaal vaak veel te fel, omdat er analoog ook bij lagere snelheden wat van het licht te zien moet zijn.

Iebor

#32
Ysbeer, Ja hij bromt licht.

ysbeer

#33
brunel

Dat bedoel ik alleen bij oude loks behoef je dan geen lampjes te wisselen.
Maar inderdaad een beetje dimmen kan bijna nooit kwaad.

iebor
ja je zal ook hier weer terug moeten naar af.
Reed hij eerst goed??
Zoja dan heb je decoder fout aangesloten,ik kan er echt niks anders van maken.
waarschijnlijk is er nog een verbinding tussen de motor aansluitingen en de wielen blijven zitten

Zo nee dan is het duidelijk nietwaar.

sterkte bij het zoeken
Oja heb je de spoeljes die bij de motor zitten verwijderd???
Meestal hinderd hun aanwezigheid niet veel,maar je weet maar nooit

wim

Steven86

#34
citaat:
Geplaatst door ysbeer

steven 86
---------------------------------------------------------------------
-- je kan de verlichting dimmen, zodat je bij ombouw van een analoge loc de analoge lampjes kan blijven gebruiken mits je voldoende dimt...
----------------------------------------------------------------------
eg mij dit uit.
geld dus alleen voor loks van voor 1995 (14 volts lampjes)niet meer voor de huidige .Klopt dat????



Dat geldt voor de ombouw van een analoge M?rklin lok naar Digitaal. Bij ombouw dien je het lampje normaal te wijzigen naar een digitaal lampje (artikel nummer 610080). Als je dimt, kan het oorspronkelijk lampje nog dienen.

Steven

ysbeer

#35
ja dat bedoelde ik.

wim

Steven86

#36
citaat:
Geplaatst door ysbeer

ja dat bedoelde ik.

wim


OK, waar ik wel niet uit ben is waarom dat dan een loc van voor 1995 zou moeten zijn? Ik dacht dat de (weinige) analoge locs die M?rklin nu nog in zijn catalogus voert, nog steeds de analoge versie van de lampjes hebben. Anderzijds, ik koop meestal de oudere exemplaren voor ombouw, dus 't kan wel kloppen dat van 1995.


Steven

n/a

#37
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Peter,
Zoals je zegt de lokpilots (marklin met hamomagneet) lijden soms aan alzheimer. Vooral na het  het nemen van wissels die in afbuigende stand staan. Het optrekken en afremmen vindt ik ook ondermaats in vergelijking met loks die uitgerust zijn met Uhl. 76200.Je ziet en hoort zo'n lokpilot elke rijstap (motorola)nemen bij het optrekken, dit gebeurt niet vloeiend genoeg naar mijn zin.
MFX (motorola aangestuurd)ingebouwd in marklin met hamo en 3 polig anker en in een roco. De mfx vind ik zeer moeilijk af te regelen. Hier ook weeral bij het optrekken van de trein dit gebeurt niet vloeiend. Het afstellen van min. en max. snelheid is ook al niet eenvoudig.

Tsja Erik ik zou ook geen ESU's (of het nu de DCC/Motorola versie, of de Motorola/mfx versie is, om het even) kombineren met 'slechts' een Hamo magneet en driepolig anker - deze decoders 'verdienen' de hoogvermogen aandrijving. Dan krijg je ze echt perfekt afgeregeld.


citaat:

Met Uhlenbrocks of ze nu DCC of motorola gestuurd worden en ze in een DCC model zitten of in een Marklin met origineel veldspoel en 3 polig anker geen enkel probleem.
De oudere Uhl 75200 kan men inderdaad niet echt stil noemen maar werkt verder zeer goed. De Uhl. 76200 vind ik perfekt je moet die eens in een 2 rail lok steken en DCC aansturen je staat verbaast hoe zo'n lok (muisstil)dan loopt of kruipt in zijn rangeergang.De Uhl. 76400 idem dito.

Ja mijn ervaringen met de Uhlenbrocks zijn tot nu toe ook alleen maar zeer positief.


citaat:

Een tam's (dcc)heb ik ook in een marklin met origineel veldspoel en anker zitten en werkt ook zeer goed vergelijkbaar met de 75200 maar stiller.

Is mijn ervaring ook.


citaat:

Met andere decoders nog geen ervaring maar ga zeker eens een zimo proberen.

Ik heb een paar Zimo's geprobeerd, in Roco loks. Nog net dat haartje beter dan de LokPilots, maar alleen bij 'kruipen'.

Peter

ysbeer

#38
steven86

van marklin weet ik weinig,maar roco heeft tot 1995/96 14volts lampjes geplaatst en daarna 18 volt.

wim