Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Decoder ingebouwd en lok rijd, maarrrrrr

Gestart door Iebor, 13 mei 2006, 12:13:02 PM

ysbeer

#15
Ik ben ook niet zo erg onder de indruk van uhlenbrock decoders.
ik had er maar een en die hem ik toch maar vervangen door een lenz decoder.
Je moet natuurlijk niet vergeten dat lenz uitendelijk de uitvinder(ontwikkelaar)is van DCC en dus altijd wel enige voorsprong heeft
bij de ontwikkeling.
Voral in het begin hebben (toe de patente nog bij lenz lagen)de namakers soms rare dingen moeten uithalen om deze patente te omzeilen

Nu maak ik weer wat los hoor,maar ik zou lenz silver of goud blijven gebruiken

wim

INFO

#16
Iebor,

Je bent niet de eertste die tot deze conclusie komt, enkele maanden geleden heb ik deze ervaring ook al eens met jullie gedeeld, maar oen werd ik voor gek versleten. De decoders van Uhlenbrock zijn inderdaad van twijfelachtige kwaliteit.  Wil je een goede decoder voor hetzelfde geld, kijk dan eens naar de producten van Kuehn, Zimo of ST-Elektronik.

http://www.kuehn-digital.de/
www.zimo.at
www.tran.at

Deze decoders vind ik persoonlijk beter dan de Silver Line decoders van Lenz of de Lokpilot van Esu

Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

#17
citaat:
Geplaatst door INFO

Iebor,

Je bent niet de eerste die tot deze conclusie komt, enkele maanden geleden heb ik deze ervaring ook al eens met jullie gedeeld, maar toen werd ik voor gek versleten. De decoders van Uhlenbrock zijn inderdaad van twijfelachtige kwaliteit.  Wil je een goede decoder voor hetzelfde geld, kijk dan eens naar de producten van Kuehn, Zimo of ST-Elektronik.

http://www.kuehn-digital.de/
www.zimo.at
www.tran.at

Deze decoders vind ik persoonlijk beter dan de Silver Line decoders van Lenz of de Lokpilot van Esu



Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik de noorman

#18

In mijn loc's zitten bijna allemaal uhlenbrocks zowel 76400, 76200, en 75200. Nog nooit problemen mee gehad, perfekt afstelbaar en deze loc's rijden allen perfekt. Dit wil zeggen in mijn gelijkstroom loc's zitten zowel de 76400 als de 76200 (bedoeld voor ac modellen). Lenz decoders heb ik ook in enkele loc's en deze rijden ook perfekt, nadeel deze hebben geen rangeergang. Verder enkele locpilots en mfx decoders en deze vind ik over heel de lijn ondermaats.
Voor een goed begrip ik rijd met een intellibox dus zowel DCC als motorola.
In mijn fleischmann modelen zit trouwens van de fabriek uit een uhl. decoder.
Ik denk eerder dat de instelling van de decoder's niet correct is naar wat ik kan afleiden wat Iebor schrijft.

Met kuhn decoders heb ik geen ervaring over hun rijgedrag,heb er al wel een opgeblazen bij het inbouwen. Dit was wel mijn eigen dikke fout.

Erik.  
[:I]

n/a

#19
In welk opzicht vind je LokPilots ondermaats, Erik?
Ik heb deze ook (52600), ik merk dat ze vooral in een M?rkin lok (omgebouwd naar hoogvermogen motor) soms (afh. van type lok) aanleiding kunnen geven tot wat men noemt 'Alzheimer' (last van korte stroomonderbrekingen, de massaverbinding is blijkbaar niet altijd te best) maar met Roco loks geven deze bij mij absoluut geen probleem.

Verder heb ik bij een vriend gereden met twee loks met mfx decoders, met een Mobile Station dus effectief op het mfx protocol, ik moet zeggen dat ik nog nooit een M?rklin lok zo vloeiend en gelijkmatig heb zien rijden als juist met een mfx decoder.
Moet ik er wel bij vermelden dat dit bv. een BR216 uit de bekende startset was, met geluid en zo - ik weet niet in welke mate deze decoder een 'standaard' ESU mfx (LokSound) decoder is, die je los koopt.
Het geluid van de lok vond ik niet super, en ik miste het 'Bremsenquitschen', maar we hadden niet veel tijd om alles eens te overlopen, of dat er misschien wel bij zat maar niet ingeschakeld was.
Verder was het op splinternieuwe dus schone C-rails, nog geen mfx-en getest op een langer gebruikte baan.

Heb verder ook nog nooit problemen met Uhlenbrocks 75200 en 76200 gehad, wel alleen maar in M? loks gebouwd in plaats van het omschakelrelais dan wel Delta decoder, waar ze specifiek voor bedoeld zijn. Dus zonder Hamo magneet, m?t gebruik van de originele veldmagneet.
De 75200 rijdt direkt goed (alhoewel niet zo stil), de 76200 vraagt wat meer 'fine-tune' werk, voordat de lok ook op lage snelheid soepeltjes rijdt, vwb regelgedrag. De 76200 is wel vooral ook op lage snelheid superstil, verbazend, met slechts een driepolig anker en klassieke veldmagneet.

Peter

n/a

#20
citaat:
Geplaatst door erik de noorman


Lenz decoders heb ik ook in enkele loc's en deze rijden ook perfekt, nadeel deze hebben geen rangeergang.

Erik.  
[:I]



De Lenz Silber en de Gold decoder hebben wel een rangiergang.
Met Lenz via F3 als ik het goed voor heb.

Mvg
Flip

erik de noorman

#21
Flip,

De lenz decoders zijn van het oudere type (130/135)deze hebben geen rangeergang. Verder prima decoders.

Peter,
Zoals je zegt de lokpilots (marklin met hamomagneet) lijden soms aan alzheimer. Vooral na het  het nemen van wissels die in afbuigende stand staan. Het optrekken en afremmen vindt ik ook ondermaats in vergelijking met loks die uitgerust zijn met Uhl. 76200.Je ziet en hoort zo'n lokpilot elke rijstap (motorola)nemen bij het optrekken, dit gebeurt niet vloeiend genoeg naar mijn zin.
MFX (motorola aangestuurd)ingebouwd in marklin met hamo en 3 polig anker en in een roco. De mfx vind ik zeer moeilijk af te regelen. Hier ook weeral bij het optrekken van de trein dit gebeurt niet vloeiend. Het afstellen van min. en max. snelheid is ook al niet eenvoudig. Met Uhlenbrocks of ze nu DCC of motorola gestuurd worden en ze in een DCC model zitten of in een Marklin met origineel veldspoel en 3 polig anker geen enkel probleem.
De oudere Uhl 75200 kan men inderdaad niet echt stil noemen maar werkt verder zeer goed. De Uhl. 76200 vind ik perfekt je moet die eens in een 2 rail lok steken en DCC aansturen je staat verbaast hoe zo'n lok (muisstil)dan loopt of kruipt in zijn rangeergang.De Uhl. 76400 idem dito.
Een tam's (dcc)heb ik ook in een marklin met origineel veldspoel en anker zitten en werkt ook zeer goed vergelijkbaar met de 75200 maar stiller.
Met andere decoders nog geen ervaring maar ga zeker eens een zimo proberen.

Info, ik heb tot nu toe nog nooit problemen gehad met UHl. decoders enkel na een kortsluiting op de baan kan het gebeuren dat een gelijkstroomlok uitgerust met een 76200 inderdaad vrolijk staat te pinken met zijn lichten. Loknr. terug oproepen en opgelost.

Voor er hier een hele discussie ontstaat ik geef enkel maar mijn ervaring opgedaan over deze decoders.  

Erik. [:I]

Brunel

#22
En het is nuttig om te lezen dat ervaringen zo kunnen verschillen.

Nooit problemen gehad met de LokPilot, zeker geen Alzheimerproblemen.
Die had ik vroeger wel met de toenmalige Uhlenbrock-decoders en in die mate dat ik sindsdien geen Uhlenbrock meer heb geprobeerd. Moet ik misschien toch weer eens doen als ik de berichten hier lees, hoewel ik ze nogal prijzig vind.
K?hn is de moeite waard om nog eens te proberen Erik. Prima decoder voor een prima prijs.

erik de noorman

#23
Brunel.
Ik ga zo'n kuhn zeker nog eens proberen als ik hem niet opblaas zoals de vorige.
Welk type UHl was dat?
Erik

Brunel

#24
De oude 750 en 755 decoders.

INFO

#25
Brunel,

Als ik jouw was dan hield ik het maar bij die Kuehn decoders, en vergat ik de Uhlenbrock decoders maar, het is zomaar een advies.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik de noorman

#26

Met de oude 750 en 755 heb ik geen ervaring.

Erik

Steven86

#27
@allen,

Wat de Kuehn decoders betreft, kan ik INFO volmondig bijtreden. Prima decoders, prima rij-eigenschappen. Nooit Alzheimer effecten. Bijna zo goed als met een 6090x maar voor de helft van de prijs...

Ik heb wel twee kanttekeningen bij K?hn voor M?rklin 3 rail digitaal:
a) de uitgang voor een rookgenerator is zwakker dan bij een 6090x of een TAMS decoder. Dus, bij de prijs van een Kuehn decode rook de kostprijs van het wisselen van de rookgenerator naar een type voor 2 rail digitaal tellen (afhankelijk van de loc).
b) je kan niet meer ANALOOG rijden, of de decoder wordt opgeblazen. Dat is duidelijk aangegeven in alle documentatie, maar ik herhaal het toch maar even. Je kan met een Kuehn loc dus niet naar een analoge clubbaan...

Aardig detail met een Kuehn decoder: je kan de verlichting dimmen, zodat je bij ombouw van een analoge loc de analoge lampjes kan blijven gebruiken mits je voldoende dimt...


Groeten,


Steven

Iebor

#28
Als laatste loc de BR01 van Roco omgebouwd (043240) met een Lenz Gold decoder maar dat ging niet goed. Nadat ik alle delen rond de motor in de tender had geisoleerd en diverse onderbrekingen had aangebracht in de koperbanen, ben ik begonnen de decoder aan te sluiten. Alles nog eens doorgemeten op kortsluiting en de meter gaf geen kortsluiting. De decoder stond ingesteld op adres 3 (af fabriek). De loc op de rails gezet maar hij wil voor en achteruit tegelijk, terwijl ik nog niets op het Twin-center gekozen heb. Als ik dan lok 3 kies op het Twin-center wil hij nog steeds voor en achteruit wat uiteraard uiteindelijk wat gebrom te horen geeft. Soms rijd hij wel weer even maar dit is het niet. De loc weer uit elkaar en de zaak nog eens goed nagekeken maar ik kan niets raars vinden. Heb ik misschien iets over het hoofd gezien. Ik heb alles doorgemeten en er ontstaat geen kortsluiting, trouwens dat had ik op het Twin-center moeten merken dacht ik. Uiteindelijk de decoder gedemonteerd en in mijn BR1100 (NS) gebouwd en deze loopt als een ......

ysbeer

#29
Eigenlijk zeg het zelf al,in een 1100 is hij goed.
In een BR 01 niet.
Ligt het dan niet voor de hand dat je hem in de stoomlok verkeerd hebt aan gesloten.
Goed kijken is zeker bij de koperplaat in de lok absoluut noodzakelijk want je ziet heel snel een doorverbinding over het hoofd.

Ik kan je alleen maar raden kijk 2 keer doe 1 keer.
Overigens een lok die twee kanten op wil zeg je,bedoel je hij blijft gewoon staan???? te brommen

wim