Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Decoder ingebouwd en lok rijd, maarrrrrr

Gestart door Iebor, 13 mei 2006, 12:13:02 PM

Iebor

Uitgangssituatie goed analoog rijdende lok. Imiddels heb ik een Fleischmann lok 4225 omgebouwd met een Lenz decoder en geprogrammeerd met de Twin digital (adres 99). geheel volgens de gebruiksaanwijzing. De bedrading omgezet van programmeren naar baanaansluiting en de lok op de rails gezet. De draairegelaar opgeregeld en ik moet het lokje op gang helpen, als die eenmaal rijdt (hoeraa) blijft hij rijden, wat ik ook doe. Lokregelaar naar 0 gedraaid en het duurt heel lang voordat het lokje afremt. En wat ook gek is, hij rijdt maar 1 kant op. Wat ben ik vergeten of wat doe ik fout????

n/a

#1
Niet normaal dat je de lok op gang moet helpen.
Verder duurt het lang voordat de lok afremt.

=> Misschien staat je optrek- en afrem-vertraging wel zodanig lang ingesteld dat dit de gevolgen zijn - de lok gaat mijns inziens ook pas de andere kant op wanneer die eerst tot stilstand gekomen is.

Maar eigenlijk is het met slechts deze gegevens onmogelijk om vanop afstand te kunnen zeggen wat er precies hapert, Iebor.

Het zou ook kunnen dat je iets moet veranderen aan de parameters van de lastregeling - ik heb verder totaal geen ervaring met Lenz decoders, en zeker niet in combinatie met een FLM lok.

Peter

INFO

#2
Zo aan het nummer te zien is het nog een lok met een metalen motorschild,
Dus heb je de koolborstel geisoleerd van het lokframe?

Zo te lezen niet, want dit zijn de typische verschijnselen daarvan.

zie voor het juiste motorschild, of hoe je een pertinax motorschild moet aanpassen om digital te rijden.

http://www.modellbahn-online.de/inhalt/digital/flm_motorschilder/flm_motorschilder.html
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

#3
Ik heb het motorschild aangepast met een 504750. Maar goed, de lok rijd nu ook twee kanten op maar nog steed met veel moeite. Soms rijd de lok wel goed vooruit maar dan weer moeizaam achteruit. Ik rijd met de standaard instellingen van de decoder. Ik heb nog niets verandert.

INFO

#4
citaat:
Geplaatst door Iebor

Ik heb het motorschild aangepast met een 504750. Maar goed, de lok rijd nu ook twee kanten op maar nog steed met veel moeite. Soms rijd de lok wel goed vooruit maar dan weer moeizaam achteruit. Ik rijd met de standaard instellingen van de decoder. Ik heb nog niets verandert.



Heb je de motor uit elkaar gehad?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

#5
Reed de lok toe hij nog gelijkstroom was WEL PERFECT.
zonder te haperen.????
Zitten de koolborstel in de nieuwe houder wel goed vast.
wim

Iebor

#6
Stom, stom, stom. Ik had de motor bij het wisselen van het nieuwe motorschild waarschijnlijk verdraaid en weer vastgezet. Naar nu blijkt zat de motor iets los in het motorhuis. Nu is alles weer zoals het hoort en het lokje rijd perfect, ook digitaal. Bedankt voor de reacties.

Iebor

#7
Nu zit ik nog met 1 vraagje. Als je een decoder koopt staat hij al vast ingesteld op een adres, meestal 3 geloof ik. Als ik nu een tweede decoder inbouw en op een ander adres in wil stellen, betekent dit dan ook dat ik dan de CV anders in moet stellen of ligt dit meestal voor alle adressen vast?

INFO

#8
CV1 is verantwoordelijk voor het lok adres tot adres 127

Van fabrieks wege staan alle nieuwe DCC decoder op adres 3, is een afspraak, voor andere type decoders zijn andere afspraken.

Dus als je een decoder inbouwd staat deze dus altijd op adres 3, hoef je dus nooit opzoek naar het adres.

Als de lok goed rijdt, moet je dus CV1 programmeren naar een andere waarde (lokadres). Zo heb je altijd adres 3 beschikbaar voor je nieuwe decoders.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Iebor

#9
Ik heb inmiddels wat oudere Fleischmann locs en een Roco loc omgebouwd naar digitaal. Uiteindelijk bleek het ombouwen een fluitje van een cent. Alleen en dat vind ik wel jammer dat een tweetal locs nogal schokkerig rijden, eenmaal op snelheid rijden ze als de weerlicht maar als ik ze langzaam laat rangeren dan lijkt het nergens op. Ik heb zoals voorgeschreven de motorschilden aangepast en alle smeerpunten geolied met een drupje. Ook de motoren zijn schoongemaakt. Hebben jullie nog een idee? het zal toch niet zo zijn dat ze versleten zijn want zoals ik al zei, op snelheid rijden de als de weerlicht? Maar in ieder geval nogmaals bedankt en misschien tot mails.

ysbeer

#10
Oudere loks reden nu eenmaal niet zo als de tegenwoordige.
hoe oud is oud eigenlijk ??
Maar hoe reed hij toen hij nog puur was,ook slecht?
met een decoder maak je van een slecht lopende lok natuurlijk geen super model,soms verbeterd er wel iets maar een wonder is niet te verwachten.
Het wordt pas eng als hij zonder decoder perfect reed.

wim

Iebor

#11
Tja, eigenlijk reed hij goed toen er nog geen decoder was ingebouwd. Maar ja ik vind het zo gek dat eenmaal op snelheid de locs lopen als een "trein".

ysbeer

#12
tja wat kan dat zijn,eigenlijk geen idee.
alleen kun je proberen hoe hij rijdt als je decoder los maakt.
Dus motor draden van de dekoder bij de motor even los maken.
verder niks losmaken
2 draden van pakweg een meter aan de motor klemmen solderen.
Hier zat dus niets meer aan.
En dan de 2 draden op de gelijkspanninsvoeding zetten en kijken hoe hij rijdt.
Hij kan natuurlijk niet zo ver weg maar dat is niet zo erg.
Digitaal even uitzetten,voor de zekerheid.
Rijdt hij nu beter dan is het de dekoder.
rijdt hij nog rot dan is het de lok.

wim

quf

#13
Rob (=Iebor),

Je hebt me wel persoonlijk via mail hierover aangesproken, maar omdat het mogelijke antwoord ook voor anderen interessant kan zijn, antwoord ik via het forum. ( in je mail had je het ook nog over terugmeldpunten in je schema, daarover antwoord ik je later in een persoonlijke mail).

Als ik me goed herinner gebruik je Lenz decoders . Klopt dat ?
Bij deze decoders heb je de mogelijkheid om ze (de decoders) aan te passen aan de motorkarakteristieken, en je weet, geen enkele motor is hetzelfde!.
Voordat je gelijk welke CV aanpast; noteer altijd de originele waarde op en blad papier, zodanig dat, als je het noorden kwijt bent en er werkt niets meer, je alle CV's terug kunt zetten op hun beginwaarden!!!

Om te beginnen probeer eens CV9 te regelen. Hiermee regel je de herhalingsfrequentie van de motorpulsen. Indie geen resultaat terug op beginwaarde  zetten.

Vervolgens gaan we naar  CV50. Hierin hebben we een aantal keuzemogelijkheden. Met CV50 kiezen we een motortype uit. Normaal staat CV50 op 0. We zetten hem nu achtereenvolgens op 1, 2, en dan op 3. Na elke wijziging testen we de motor uit om het resultaat te bekijken. Is deze goed, dan stoppen we , zoniet gaan we verder naar 2 en verder naar 3. Geeft geen van de vorige waarden een aanvaardbaar resultaat, dan gaan we verder, met waarde 4 en 5; maar let op, deze beide waarden geven je toegang tot extra regelmogelijkheden, nameleijk met twee andere CV's, zijnde CV 113 en CV 114. Wees echter voorzichtig, begin nu niet met beide in het wilde weg aan te passen; maar probeer eerstde verschillende mogelijkheden van CV113 en test telkens de motor uit. Is het resultaat niet goed probeer dan hetzelfde met CV 114.

Dit is zowat het belangrijkste. Men kan ook nog spelen met bit 7, of 8 van CV50 maar dan moet je toch echt wel weten met wat je bezig bent. Ik vind het voorgaande al vrij moeilijk als je de handleiding er niet bij kunt nemen en alles stap voor stap kunt volgen en uitproberen.

Ik hoop dat je een oplossing vindt, hier, of bij je medeforumleden, want het kan soms erg frustrerend zijn. Ik weet er van mee te spreken.
Denk er nog eens aan: de allereerste vereiste is echter, en dat heeft Wim ook al aangehaald, zeker zijn dat je motor zonder decoder goed draait!!!

Groeten en succes

Frank

Iebor

#14
Nu breekt mijn klomp. Ik heb mijn oude (niet digitale) transformator eens opgezocht en wat blijkt dat de beide locjes op de analoge manier gewoon rustig kunnen optrekken en langzaam kunnen rijden zonder te schokken. Nu begin ik te twijfelen aan de beide Uhlenbrock 76400 decoders. In het eerste locje van Fleischmann had ik een Lens Silver decoder. Ik ga nu eerst een twee nieuwe Lenz Silver decoders aanschaffen om te kijken hoe die het doen in de locs. Als dit lijdt tot het beter rijden van mijn locjes dan moet ik maar eens proberen Uhlenbrock te bewegen tot een reactie. Ik vind het toch wel gek dat decoders met een toch wel grote naam mij zo kunnen teleurstellen maar eerst even een contra-expertise