Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

NMJ bolle neus weatheren

Gestart door loebaske, 26 december 2014, 13:47:34 PM

loebaske

Merci Erwin & Eric, die is wel nog niet volledig af, nog hier en daar wat bijwerken, net zoals olie vlekken...

Jurgen

Citaat van: bollen neus op 27 december 2014, 16:56:36 PM
Maar deze loc wordt meer gekuist als dat ermee gereden wordt hé, das dermee da die zo proper is.
Den Eric.

Zou ik ook denken.
Ik heb nog geen enkele keer een vuile museumloc zien rondrijden. Langs de andere kant heb ik er mezelf ook nog nooit aan gestoord.

Persoonlijk vind ik het ook vreemd dat er zo veel mensen bijna al hun locs zo vuil mogelijk verweren. Zo lijkt het net alsof er nooit een propere loc rondrijdt bij de NMBS.
Maar dat is ook weer ieder zijn ding uiteraard, zoveel mensen, zoveel meningen hé.  :)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: Jurgen op 28 december 2014, 12:22:32 PM
Persoonlijk vind ik het ook vreemd dat er zo veel mensen bijna al hun locs zo vuil mogelijk verweren. Zo lijkt het net alsof er nooit een propere loc rondrijdt bij de NMBS.
Maar dat is ook weer ieder zijn ding uiteraard, zoveel mensen, zoveel meningen hé.  :)

Dan ben ik één van de weinigen Jurgen!

Ik heb mijn diesels die (nog)werken lichtjes vervuild,de één al iets minder dan de andere,
daarentegen hou ik loc's die geklasseerd staan als museumloc,in hun 'uit de doos staat'.
Eloc's en rijtuigen vervuil ik nooit.
En roestpoeders komen er bij mij zeker niet in,
ik ben van mening dat een loc die regelmatig rijdt,gesmeerd en geolied wordt,en dan hebben bvb draaistellen en onderstel regelmatig een olie en mazoutbadje,dus weinig kans op roesten.
De kast van een loc kan wel (door)roest zijn,maar dan is die op sterven na dood!

maar zoals je zegt;ieder zijn mening

;)

loebaske

#18
Die loc staat bij mij niet genoteerd als museum loc, heb nog oude foto's van in de tijd die dagelijks actief was....en ja, ieder zijn keuze, feit is dat alle loc van me een stoflaag krijgt, de één al wat meer dan de andere, zo een plastieken uitziende loc vind ik persoonlijk niet realistisch  ;) ;)


fotograaf onbekend

Martin Welberg

D'r zijn er echt wel minder proper..

5214 Bertrix by Maarten Schoubben, on Flickr

Jurgen

Eric, ik ben al lang blij dat je jezelf niet persoonlijk aangevallen voelt en dat je het met de knipoog opvat.

Zoals ik al zei, ieder zijn ding en eerlijk is eerlijk, ik geniet ook wel eens van een vuile loc, maar zelf begin ik er (nog) niet aan.  :)
Laat het eindresultaat hier dus zeker maar een keer zien!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loebaske

Zou jammer zijn indien ik me altijd voel aangevallen, trouwens zou hier niets meer posten en als ik het post is het de bedoeling wat jullie mening is en advies...

Martin Welberg

Goede instelling Eric, van elkaar kun je leren niet  ???

loebaske

Volledig met je eens Martin, kijk ook altijd vol verwondering naar uw projecten, is ook altijd klasse...

Martin Welberg

Dank je Eric, zou misschien voor dit soort vervuiling olieverf nemen ipv poeders, of een combinatie..
https://www.youtube.com/watch?v=GOAiXL4KPO4

Rangeerduivel

Bij een dergelijke weathering moet onderscheid gemaakt worden tussen een donkere waas die afkomstig is van remblokken en ander rondvliegend stof.
Ik vind dat modelbouwers te veel gebruik maken van roest dat het doorroesten van de onderdelen nabootst,
wat in werkelijkheid niet altijd,zelfs zelden het geval is

;)

bollen neus

Ik zal het hier ook nog eens vermelden in dit draadje (denk dat ik dit al een 17 keer heb vermeld). Een vervuiling is echt persoonlijk, als de "vervuiler" het okay vind is de kous hiermee echt afgelopen hoor. Je kan steeds meer info of andere technieken hanteren waar ook iedereen vrij van is. En qua sterkte ven vervuiling zeg nooit NOOIT want je zou nog verschieten hoe sommige bouwvallige locomotieven hier hebben rondgereden, zelfs met gaten in onderkant van de body.Naast deurlijsten en nog andere lijsten die meestal roester zijn dan je denkt als ge er dicht bijstaat zie je dat. Weet het ge ziet dat toch niet als die hier voorbij rijdt (hoor ik hier al mannen schrijven)maar toch als ge het niet doet dan pas ziet ge het echt dat er iets mankeert en dan kan je blijven zoeken wat er loos is.
Ook wat de "bagage" van het vervoer betreft, tis wat er in de goeder wagonnen zit of heeft gezeten dat speelt ook nen serieuze rol. Dat kruipt letterlijk en figuurlijk overal tussen hoor. Spreek me dan nog niet uit over "hoe vettiger hoe prettiger" daar waar het nodig is.
Enfin, ik moei me nooit bij vervuilingen en zo hoort het ook, indien er iets aan kan verandert worden zal ik wel nen tip geven (en dan moet het al ferm verkeerd gelopen zijn peis ik en dat heb ik hier op forum nog nie zien paseren) alhoewel er hier echte "profs" zitten op dat gebied en dit beter kunnen uitleggen (voordat er weer geschreven wordt dat het hier onleesbaar is hé)
Den Eric.

centauri167

Persoonlijk valt het me soms toch op dat bepaalde locs er echt puur plastiek uitzien en andere totaal niet. Behalve voor een speelgoed-lijn zou het eerste toch niet meer mogen vind ik. Op zich is zelf verweren dan al bijna de enige oplossing.
Door de fabrikant verweerde locs of rijtuigen vind ik persoonlijk zeker een pluspunt, het is een goede tussenoplossing voor diegene die zelf niet graag verweren maar toch een beetje meer realistische uitzicht willen.

Rangeerduivel

Citaat van: centauri167 op 28 december 2014, 18:51:36 PM
Persoonlijk valt het me soms toch op dat bepaalde locs er echt puur plastiek uitzien en andere totaal niet. Behalve voor een speelgoed-lijn zou het eerste toch niet meer mogen vind ik. Op zich is zelf verweren dan al bijna de enige oplossing.
Door de fabrikant verweerde locs of rijtuigen vind ik persoonlijk zeker een pluspunt, het is een goede tussenoplossing voor diegene die zelf niet graag verweren maar toch een beetje meer realistische uitzicht willen.

Als je loc er te plastiekerig uitziet is het mogelijk een oplossing om de kast langs de binnenkant matzwart te schilderen,
meestal heeft dit een zeer goed effect op vooral de gele kleuren
Het houdt ondertussen ook 'vals' licht tegen

;)

centauri167

Die tip kende ik nog niet, ga het eens proberen als ik een tweedehandse vind.