Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V

Gestart door PietB, 25 december 2014, 22:36:23 PM

PietB

Hoe kunnen ze het er voor maken?
Vandaag via eBay dit gekocht, klik op het plaatje.

Voor € 7,00 per 10 stuks

Ik wil deze in mijn loc's bouwen om met de gelijk gerichte baan spanning via stroom voerende koppelingen de wagon verlichting te voeden.
Ik heb in de wagons deze led strips zitten.

Die mogen 12 volt hebben, maar geven bij 8 á 9 volt veel mooier licht, dus kan ik dat netjes afregelen.
Iedere module mag 3 ampère leveren dus dat is meer dan voldoende om een stam van 5 IC wagons te voeden.

grt Piet.

conducteur

Tjah condensator van 50V? Zou je dat er mogen opzetten? Kan die chinese LM2596 de geclaimde max stroom aan? De spoel, heeft die wel voldoende dikke draad? ...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Citaat van: conducteur op 25 december 2014, 22:53:02 PM
Tjah condensator van 50V? Zou je dat er mogen opzetten? Kan die chinese LM2596 de geclaimde max stroom aan? De spoel, heeft die wel voldoende dikke draad? ...

Een LM2596 kan max 40V aan dus een elco van 50V is een goede keuze. Naar 63V gaan zou iets beter zijn voor de 30% derating te halen maar in smd is 63V niet zo courant en 100V is direct een stuk groter. Maar de verkoper geeft aan max 35V ingang dus zelfs dat is in orde. Voor 3A met 33µH en 150kHz lijkt die spoel de goede grootte te hebben alvast. Layout ziet er degelijk uit met voeldoende via's waar ze nodig zijn, mooi massavlak op de onderkant, opnieuw met voldoende via's aan de regelaar.

Als je even de kost van zo'n componenten bekijkt dan kom je er voor die prijs wel uit als je er 1000 van maakt.

Maak me meer zorgen over de warmte kwijt geraken met zo'n klein printje. De achterkant goed in contact brengen met wat metaal zal helpen, maar het is wel de massa van de schakeling.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Citaat van: Havoc op 26 december 2014, 12:24:00 PM
Maak me meer zorgen over de warmte kwijt geraken met zo'n klein printje. De achterkant goed in contact brengen met wat metaal zal helpen, maar het is wel de massa van de schakeling.
Ik heb er deze koelrib bij besteld.

Die blijft binnen het profiel van de print, eens kijken of dat wat is.
Overigens maak ik me voor mijn toepassing geen grote zorgen over de temperatuur.
4 wagons pakken 30mA gezamenlijk bij plm 8volt.

Edit:
Ik heb de specs gevonden.
LM2596 voedingsmodule specificatie's:
– Input: 4-35V
– Uitgangsspanning (regelbaar): 1.5-30V
– Output: 2A (max. 3A met heatsink)
– Load regulatie: ±0.5%
– Spanningsregeling: ±2.5%
– Schakel frequentie: 150kHz
– Werktemperatuur: -40C tot +85C
– Afmetingen: 4,8 x 2,3 x 1,4cm

grt Piet.

bellejt



conducteur

Ik vermoed dat zo'n pasta op zich niet veel helpt om te koelen...


Dat smeer je tussen ic en koelvin om ervoor te zorgen dat de warmte van de chip beter overgedragen wordt op koelvin.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PietB



Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154


PietB

Citaat van: Michael op 26 december 2014, 17:07:30 PM
Piet waarmee bevestig je de koelrib op het printplaatje?
Er zit een soort van hele sterke dunne dubbelzijdige tape op Michael.
Een kans om te plakken en daarna muurvast.

Meer info

grt Piet

Freek

Als ik het goed begrepen heb ga je deze regelaar met slechts 30mA belasten? Dan moet je je geen zorgen maken over de warmte, zelfs niet als je ze zonder koelvin gebruikt.

Havoc

Citaat van: Freek op 26 december 2014, 18:01:45 PM
Als ik het goed begrepen heb ga je deze regelaar met slechts 30mA belasten? Dan moet je je geen zorgen maken over de warmte, zelfs niet als je ze zonder koelvin gebruikt.

Of misschien juist wel... Rendement is bij zo'n voedingen meestal het beste als de uitgangsspanning niet teveel boven de ingangsspanning ligt en als de stroom 70-80% van de nominale stroom is. Bij lage stromen en grote verschillen gaat het héél snel bergaf met het rendement.

Bij zo'n lage stromen kan je dan nog in "hick-up" mode terechtkomen. Daarom dat je altijd beter een regelaar zoekt die afgestemd is op wat je ongeveer gaat verbruiken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ERVIN

Ik heb dezelfde led-strips onder mijn perronoverkappingen hangen , die geven echt héél mooi licht , wist niet dat je ze ook kon gebruiken voor binnenverlichting?? ???