Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

"Ballastmachine"

Gestart door mivc057, 24 december 2014, 11:36:46 AM

mivc057

Daar wij aan de grote "Spoor1-clubbaan" tientallen meters spoor moeten ballasten is er door een super handig clublid een toestel ontworpen en gelazerd uit 3mm MDF om deze slopende taak aangenamer te maken.
Filmpje kan u hieronder bekijken:

http://aalstmodelspoor.com/Home/

Aan alle modelspoorliefhebbers, onze allerbeste wensen voor 2015
Het Aalst Modelspoor-team

loebaske

Iseen  handig dingske....

Heb deze ook gemaakt maar dan op assen en slippers achteraan, zo zijn de spoorstaven meteen vrij, de strooi hoeveelheid is regelbaar, daar het op assen staat is het éénvoudig om over alle sporen te rijden, ook de wissels...

Metpetergaathetbeter

mits strooien van de wissel weg zou het gemakkelijker werken zijn zo te zien ! :-\

ceuleer

Knap toestel.
Maar waarom staat er "voorzijden" op als je naar de andere richting balasteerd ?

mivc057

Conceptiefout van de ontwerper. ;D

loebaske

Moet kunnen of was het een druk fout  ;) ;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: mivc057 op 24 december 2014, 12:10:32 PM
Conceptiefout van de ontwerper. ;D
bovendien schrijffout die n stond er teveel !  ;)

Michael

Handig toestel, maar niks nieuws bestaat volgens mij al een aantal jaren, voor verschillende schalen.
Maar zeker handig als je tig meters spoor wilt ballasten
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

59erke

Resutaat is goed, maar ik vind het allemaal een beetje stroef gaan, zeker niet over een wissel.
Zou misschien beter gaan met wieltjes eronder en een koppeling. Lokje ervoor en het gaat automatisch.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

loebaske

#9
Citaat van: 59erke op 24 december 2014, 15:17:51 PM
Resutaat is goed, maar ik vind het allemaal een beetje stroef gaan, zeker niet over een wissel.
Zou misschien beter gaan met wieltjes eronder en een koppeling. Lokje ervoor en het gaat automatisch.

een goede raad, hang er nooit een loc voor....
met de hand rijden,dit is toch nog altijd een beetje feeling....

mivc057

Peter;over de wissels is het een beetje moeilijker maar de beelden bewijzen dat het degelijk kan, naderhand een beetje bijwerken met een borsteltje. Juist de plaats van het beweegbaar gedeelte moet vrij van steentjes blijven.

Koen; is inderdaad een beetje stroef maar er moet wel wat druk op gezet worden om het toestel sluitend op de sporen te houden.Het zijn dan ook grote steentjes die hun plaats moeten vinden tussen sporen en biels. Een loc ervoor hangen is zeker geen optie. ;)

Metpetergaathetbeter

waar het uiteindelijk op aankomt dat jullie met het toestelletje tevreden zijn, misschien de suggesties proberen te gebruiken of in het achterhoofd onthouden !  :)

loco

Ik heb het toestel zien werken, en moet eerlijk zeggen dat de schrijffout geen probleem vormde. Ook de 'voorzijden'vormde geen enkele onoverkomelijke moeilijkheid bij de goede werking van het toestel. Dat het niet nieuw is, maar nagemaakt op basis van een bestaand voorbeeld hindert de goede werking blijkbaar ook niet. Wieltjes onder plaatsen heeft geen zin, net zo min dat een locomotief ook alleen maar hinderlijk zou zijn.
Het gaat om echte steentjes voor schaal 1 die zo'n 1,5 tot 2 mm goot zijn. En dat werkt nu eenmaal stroever dan HO en N. Je moet het toestel op het spoor houden en drukken. Ook de borstel die je gebruikt voor het schoonvegen van de dwarsliggers zijn belangrijk. Te korte of te lange haren mag je vergeten. Ook mogen ze niet te soepel of te stroef zijn. Je moet ze maar vinden. Ze hebben verschillende soorten geprobeerd.
Daarna moeten de sporen nauwelijks nog nabehandeld worden met een penseel om de resterende steentjes te verwijderen. Wissels vragen meer aandacht.
Dit toestel is een echte hulp, want wanneer je dit op de klassieke wijze doet ben je inderdaad vele uren kwijt die je gerust voor iets anders kunt gebruiken. Ik heb gevraagd of ik ook eentje kon krijgen, en ook dat was geen probleem. Dat ze er een filmpje van gemaakt hebben is voor mij een aangename verrassing. Hieronder enkele foto's die ik voor de gelegenheid gemaakt en nabewerkt heb.












Martin Welberg

Erg leuk die dingen maar volgens mij gaat het gewoon sneller met een potje en een kwast...

mivc057

Neen Martin, echt niet, heb al zoveel meters ballast aangelegd in spoor 1 en dit toestelletje is echt een fantastische hulp. :)