Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dépot de Samarix

Gestart door Cedric, 23 december 2014, 12:14:42 PM

Cedric

Mijn vorige baan Kaai F (zie: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,11984.0.html ) is voorlopig opgeborgen. Mogelijks ga ik deze wel nog eens uithalen voor aan een expo deel te nemen.

In tussentijd zijn we ook verhuisd naar een nieuwe woning. Het afgelopen jaar heb ik dus vanzelfsprekend heel veel daarmee bezig geweest... Toch heb ik in de zomervakantie enkele dagen kunnen voorzien om aan het houtwerk van een nieuw projectje te beginnen, enkel had ik tot nu toe nog geen tijd gehad om de foto's up te loaden  ;)

Samarix wordt een segmentbaan van een kleine imaginaire dieseldepot op een afgelegen zijlijn. Het geheel zal de sfeer van een kleine depot moeten nabootsen, depots genre Bertrix, Gouvy en Ath. Er komt een locloods met de typische Art Deco elementen zoals in voorgenoemde stelplaatsen.

De naam van Samarix heb ik uit de fantastische stripreeks "De duistere steden" van Schuiten-Peeters. Een van deze strips speelt zich af in de stad 'Samaris', ik heb dit gewijzigd naar Samarix, een duidelijke knipoog naar Bertrix  ;)
François Schuiten is ondertussen ook bekend in treinmiddens vanwege zijn mooie strip over de 12.004 en het nieuwe museum in Schaarbeek.

Plannen en hout liggen klaar... :


De eerste van twee segmenten:


De twee segmenten met achtergrond en fries:


Aangezien het ook een expobaantje zal worden moet deze makkelijk transporteerbaar zijn. De tip om gesloten bakken te maken die kunnen gestapeld worden kreeg ik van een ervaren modelspoorder met heel wat expo ervaring. In de kokers zitten de Tillig rails al klaar voor de volgende fase...


Momenteel staat de baan bij mij thuis in de garage. Deze dagen zal ik ook nu en dan wat tijd hebben om kurk en rails te leggen. Ik hou jullie op de hoogte...

niko

De start is al strak genomen met het hout werk ;). De gesloten expo segmenten ziet er simpel maar doeltreffend uit .
Blijft het bij deze 2 segmenten of komt er nog een schaduw station bij ?
Ik kijk al uit naar de volgende update's. veel plezier met de volgende stappen.

mvg NiKo
mvg Niko

loebaske

Proper werk, men ziet duidelijk dat je een vakman bent (ook aan de achter grond)

mnieuwlaet

Dat ziet er al goed uit, netjes houtwerk en degelijk plan uitgetekend dat kan alleen maar in orde komen.

PeterVG

Het gekozen thema spreekt me sterk aan Cedric. Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg. Je havenbaantje was in mijn ogen een voltreffer. Dus heb ik alle vertrouwen in dit project. Dat wordt weer snoepen op een volgende expo.

OlivierV

Ik volg ook wel, een depot spreekt mij ook aan om eventueel ooit nog te maken, het is een soort van thuishaven voor je locomotieven verzameling.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterVG


Wie inspiratie zoekt voor Ardense depots kan hier een mooie fotocollectie vinden met beelden van depot Gouvy
https://www.flickr.com/photos/128622395@N08/sets/72157648963598255/

doomslu

Dat is vakwerk, Cedric.
Jouw baantje kennende zal dit ook weer in orde zijn.

Interessante foto's Peter!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

RD25

Alle goede, solide houtwerk en prachtige foto's . Dankjewel.
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

GVL

Mooi houtwerk, Cedric (zoals je aan jezelf verplicht bent ...). Ben benieuwd naar het vervolg.
Het is dan toch niet tijdperk III geworden?
Groeten.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007


evan

Ah tof idee Cedric,

Nog een volger er bij.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Cedric

Bedankt voor alle mooie berichten  ;) :D

PeterVG, heel erg bedankt voor die link ! Ik heb verleden jaar tijdens een weekendje in de Ardennen zelf eens foto's kunnen nemen in Gouvy, maar goede detailfoto's heb ik niet. Het zijn meer natuurfoto's gezien de huidige staat van de gebouwen en infrastructuur... Ik heb ook nog enkele foto's van de loods in Jemelle, ik zal ze mss later eens op mijn Flickr account posten. Goede foto's van depots tijdens de jaren '80 zijn voor mij enorm inspirerend. Indien nog iemand goede foto's weet staan.. :D

Dit is hoe de baan voorlopig in mijn garage staat (achtergrond en fries zijn voor werkgemak niet gemonteerd):


Gisteren eerste kurk gelegd en begonnen met sporen te positioneren (met punaises presenteer ik ze eerst op de kurk):




Daar het secundaire sporen zijn worden alle bielsen doorgesneden en handmatig wat uit elkaar geschoven. Daarna tik ik ze vast met wat secondenlijm. Foto'tje waarbij dit rechts van de draden al gebeurd is:

Martin Welberg

Net houtwerk ! Maar vanwaar de keuze voor massief ?