Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

3D printer

Gestart door Huugooke, 19 december 2014, 12:22:58 PM

Huugooke

Iemand ervaring met "DesignCAD"?

dani

neen. ik gebruikte Google SketchUp, maar ben nu overgeschakeld op   123D design van AUtoCad.  Ook gratis en vrij aardig om mee te beginnen.   Kan ook rechtstreeks STL files maken die je dan kan slicen en printen.
Voor een aantal 3D printers zit er zelfs al driver prg in zodat je rechtstreeks vanuit 123D Design kan printen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Ik zie namelijk dat het voor €19 (ipv 396) aangeboden wordt, maar gratis is nog beter natuurlijk!

sn00zerman

#18
@Dani, om 3D te scannen, gebruik ik Skanect. Ik heb diverse programmas geprobeerd, maar voor mij is dit het enige "bruikbare" met de minst stijle leercurve en prima resultaat :-)
http://skanect.occipital.com/ heeft me 99 euro gekost, nog nooit zoveel geld uitgegeven aan een officiële licentie van iets, maar ik vond het in elk geval de moeite waard !
(Je kan in elk geval al eens een probeerversie downloaden hé)
Als je nog een Kinect sensor moet aanschaffen, koop dan de kinect voor xbox360, NIET de kinect voor windows. (hoe onlogisch die keuze ook lijkt)
Bedankt trouwens voor het compliment van die motor in een Ferrari lepelen :-) (nuja, met de juiste "machinerie" is alles zo'n beetje mogelijk hé)

@Huugooke, wat moet je in godsnaam met 3D papier ? :-)

Ik heb destijds de overweging gemaakt tussen die K8200 (nu is er dus die K8400), en ineens een "sleutel-op-de-deur" (sleutel-vrije) oplossing ...
Als recht-geaarde zelfbouwer, doe mij dan maar die K8200 :-) (ik haal daar nu met gemak 0.06 mm uit als laagdikte)
die printer van bij David, als ik de resultaten zo zie daarvan, kan er daar hier en daar toch ook nog wat aan "gesleuteld" worden hoor.
Geen idee wat die kost, maar als die echt 3000 euro kost, kan je echt wel véél beter vinden, met een groter build-volume, waar niet aan gesleuteld moet worden.
Zoals Dani ook al aangaf, ik heb die K8200 gekocht om ervaring op te doen met 3D printing, zonder er ineens een boel geld tegenaan te gooien.
Als ik m'n eerste prints bekijk t.o.v. wat ik nu print (bijna een jaar later dus), heb ik een hele weg afgelegd, al zeg ik het zelf ...
Mijn prints op mijn goedkope machines, moeten heus niet onderdoen voor die prints van "3000-euro-printers" :-) Noem het dan maar een "zelfgebouwde" Ferrari, voor een fractie van de prijs :-)
De ene wil alles "kant-en-klaar", de andere wil zelf wat kunnen inbrengen. Zo ook met modelbouwers hé. Je hebt er die alles uit styreen weten te toveren, en anderen blijven eeuwig faller/vollmer/kibri enz ... bouwdozen kleven ...
Ieder z'n voorkeur dus ...
Bij m'n CNC machine enzo, heb ik ook een "bouwpakket" gekocht. De elektor profiler destijds. (ik had Ref 001, dus de allereerste die er ooit besteld/geleverd is geweest). Volgens sommigen ook "dikke brol",
en na enige maanden zag je de ene na de andere machine op marktplaats enzo verschijnen. Welnu, ik heb die machine nogsteeds, en doe er de gekste dingen mee. Ik gebruik die nogsteeds om printen te frezen,
en heb er zelfs een eifeltoren mee gemaakt die 60 cm hoog is, en gewoon is gefreesd in een stukje plexi van de Gamma ...
Ondertussen heb ik een 2de CNC, dat was een "gewone" tafel-bovenfrees van HBM (BF-25), die heb ik helemaal zelf omgebouwd naar CNC. Werkt even goed als zo'n dure Wabeco die ineens CNC zijn, maar bij mij dus wel voor een fractie van de prijs !
Nu is er nog behoefte aan een 3de CNC ... Gewoon omdat ik grotere stukken wil gaan frezen. Die machine wordt volledig zelfbouw !
Enige machine die ik "kant-en-klaar" gekocht heb, is m'n 50W C02 laser CNC, alhoewel ik het niet kon laten, en daar ook diverse aanpassingen aan gedaan heb :-)
Maar soit, we wijken af van het onderwerp ... back ontopic dus ...

Die K8400 heeft trouwens 0.1mm als "standaard" instelling, maar niets belet je om nog fijner te printen met die machine.
De K8200 was aangekondigd als 0.2 mm "standaard", maar het is echt maar een paar instellingen wijzigen om daar "fijner" mee te printen.
Om nou te stellen dat die alleen geschikt zijn voor "grof" te printen, zou ik ten stelligste willen tegenspreken. (ik print er ook gewoon H0 spulletjes op, die best mogen gezien worden)

Qua software om 3D te tekenen, da's altijd een persoonlijke keuze hé. Desondanks de populariteit van google sketchup, zou ik er toch ver weg van willen blijven ...
Er zijn betere alternatieven, zelfs gratis ...
Nuja, ik schiet graag met een kanon op een mug, dus ik gebruik gewoon Solidworks :-)
(ik ben zo'n type die voor simpele foto/video-bewerking, de complete Adobe Creative Suite gebruikt, lang leve licenties van de werkgever dus)
Zolang je 3D software STL kan exporteren, zit je goed !


groeten,
Kris



-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


dani

een volmondig "ja"  hierop, meer kan ik er echt niet aan toe voegen, behalve misschien dat de kwaliteit van je print medium ook belangrijk is.    Goedkope  extrusiematerialen  waarvan je moet "gokken" naar de parameters (ideale verwerking , bed temperatuur etc..) halen het niet tegenover degelijk materiaalwat duurder is maar ook beter "controleerbaar" is en  waarmee je de resultaten beter in de hand hebt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sn00zerman

:-)

Dani, ik koop al m'n filament gewoon bij 123inkt.nl ... Volgens mij de "goedkoopste" :-)
Af en toe zitten ze door hun voorraad, en krijg je rollen van RRW (reprapworld) toegestuurd, volgens mij is dat identiek hetzelfde filament, alleen zit het op andere rollen ...
Ooit "in den beginne" dat filament van Velleman zelf gekocht, dat print niet beter of slechter volgens mij, maar er zit toch een redelijk prijsverschil op.

Welk filament/leverancier gebruik jij ?


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


dani

ik gebruikte ook dat van Velleman  (30 euro per kilo).
Ik heb nu eens  "naamloos" besteld via eBay aan 20 euro per rol (kilo) en moet zeggen dat er toch verschil op zit.
Ik hoor meer "sputteren" aan de extruder  (moet dan de flow rate opdrijven) en er zijn meer kratertjes in de geprinte stukken.
Misschien moet ik de temperatuur wel verlagen, want ik print PLA van Vellema,n op 210°C en dat is voor de "naamloze" al de maximum temp.




En de kleur is niet wat ze zou moeten zijn.   Rood is eerder oranje-roze "jeannettenkleur" zoals ze bij ons zeggen.
Groen en geel daarentegen is dan wel ok.

http://vi.vipr.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=251767028894&t=1419348945000&tid=12310&category=9712&seller=edistri&excSoj=1&excTrk=1&lsite=123&ittenable=false&domain=benl.ebay.be&descgauge=1#ht_4175wt_1177


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sn00zerman

Met de kleuren heb ik ook weleens "problemen". Zelfs als ik "rood" bestel, en 2 maanden nadien nog enkele rollen "rood", zie ik verschil in "datzelfde rood".
De kleur verandert hier ook bij het wijzigen van de print-temperatuur. Rood wordt hier ook meer "rozig" bij hoge temperaturen.
Geel is helemaal de max. Als ik die op hoge temperatuur print, wordt het precies fluo-geel :-)
Met die Velleman moest ik ook vrij warm printen, bij die rollen van 123inkt (en RepRapWorld), print ik "maar" op 195 graden !
(heatbed staat hier op 70°, ik print op spiegels van Ikea, ingespoten met haarlak, en er zit een extra grote ventilator voor ook nog, om "grote" overbruggingen te kunnen printen zonder support.

Heb ooit eens van iemand een paar rollen kado gekregen, geen idee waar die vandaan kwamen, maar die "sputterenden" bij mij ook nogal, volgens mij teveel vocht in die rollen.
Ik heb ze toen 5 minuten op 60°C in de oven gestoken, en nadien geen sputter-problemen meer gehad :-)
Ik bewaar m'n rollen trouwens in luchtdichte plastic bakken, met vocht-indicator strip in de dozen, en regenereerbare silica-gel.
Als ik een rol gewoon zomaar op de printer laat zitten (gebeurt hier alleen als ik ziek ben, lol), dan wordt dat filament broos, en kan zomaar ineens "breken".
(geeft altijd een "fel" geluid, vooral als je 's avonds voor de TV hangt, en er niks staat te printen, en dat filament breekt, en schiet terug op z'n spoel :-)

Bij 123inkt betaal ik 20,50 euro per rol (kilo), en verzendkosten minder dan 3 euro, als je voor meer dan 50 euro besteld.
Vanaf de 2de bestelling, kan je als je onder de 125 euro blijft, betalen na levering :-)


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


dani

inderdaad interessant, ik was al eens gaan kijken naar die site.  goed voor volgende levering, maar dat zal nog even duren.
Dat van het "knappen" als je ze laat zitten is inderdaad wel even schrikken.   Ik heb dat ook af en toe.   Dus afhalen is de boodschap.

En het heeft even geduurd voor ik goed en wel door had dat je bij de K8200  de invoer van je filament een heel stuk makkelijker maakt als je aan het uiteinde met een grote nagelknipper of zijkniptangetje een schuine kant knipt.  Dat maakt het geleiden door de 3 gaatjes van de extruder een stuk éénvoudiger.  Zo leert ne mens nog dagelijks bij.

Vandeweek dan toch eens proberen met lagere temperatuur van 195°C .  Mijn print bed is op 50°C verwarmd maar zonder haarlak, wel op een Ikea spiegeltje :-) :-)      Ik had het ook nog geprobeerd met Kaptopn tape voor de hechting maar dat komt duur uit :-(

in de oven even "drogen" lijkt me een top idee !  ga ik ook eens uitproberen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Printer van David die hier staat is zo'n 1300€ en er bestaat geloof ik een iets kleiner model voor zo'n 1000€
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

sn00zerman

Nog veel te duur voor mij. Voor die prijs heb je 3 van die K8200 machines.
Die doen dan ook nog eens 20x20x20 cm ipv 18x18x18 cm.
En nog een kleiner model ? Wat wil je daar mee ? Vele mensen die ik ken lopen nogal snel tegen de grens van 20x20x20 aan, en willen alleen maar groter.
Want geef toe, als je éénmaal zo een printer staan hebt, ga je die heus niet alleen voor "de hobby" gebruiken. Ik heb al scharnieren voor een douchedeur geprint, steuntjes van in een kast waar je geen stukken meer voor kon krijgen, zelfs een tandwiel voor een fiets ! ( die was 19,8 x 19,8 cm)
En weldra printen we hier dus vrolijk lgb wagons enzo, op de nog-grotere printer ...

Groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


conducteur

De K8200 is dan ook speelgoed, daardoor zo goedkoop!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

SuSke

Citaat van: conducteur op 05 januari 2015, 21:34:38 PM
De K8200 is dan ook speelgoed, daardoor zo goedkoop!

Heb hiervoor dan toch andere dingen gelezen dan dat het speelgoed zou zijn.

Hebt ge er al mee gewerkt Rian, dan mag je spreken met voorbeelden, zoniet verdwaal weer niet in oeverloze beterweterij.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

MARKLINRIJDER

Citaat van: SuSke op 05 januari 2015, 22:07:33 PM
Citaat van: conducteur op 05 januari 2015, 21:34:38 PM
De K8200 is dan ook speelgoed, daardoor zo goedkoop!

Heb hiervoor dan toch andere dingen gelezen dan dat het speelgoed zou zijn.

Hebt ge er al mee gewerkt Rian, dan mag je spreken met voorbeelden, zoniet verdwaal weer niet in oeverloze beterweterij.

Frans,

Ik wil, en heb er toch mijn mening over ;-)
En tal van mijn klanten ook.

Voor vazen een prima ding.

Grtjs,

David

SuSke

Zal best zijn David, dat de echte performance van het ene toestel tegenover het andere sterk verschilt, maar alles hangt ook af van wat je er
- mee wil maken
- aan wil betalen
- aan kan geven
en dan ook nog of je je de "skils" eigen wil of kan maken.

Beschouw de vergelijking met in de autowereld, je kan een auto kopen van minder dan 10.000 EUR of een van meer dan 100.000 EUR, maar in de basis doen ze allebei hetzelfde, je van punt A naar punt B brengen. Het hoe comfortabel, hoe snel, hoe praktisch, hoe veilig,... is ook daarin afhankelijk van je persoonlijke keuze en mogelijkheden en van de definitie die je aan "auto" geeft.

Alleen vindt ik de reactie van Rian "over the top" door het gelijk speelgoed te noemen. Vandaar ook mijn reactie.
Het is weerom iets dat hij niet gebruikt en dan deugt het weerom maar eens niet. Die mentaliteit kan niet.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.