Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

overdenking: de start van een modelbaan

Gestart door diesels, 20 december 2004, 08:20:56 AM

diesels

Dag forumgenoten,

Met wat maatjes hebben we al ene tijdje een vervolgsdiscussie of wat de beste stap is om te beginnen met een modelbaan. Goed, ik heb een ruimte, een duidelijk idee en een virtueel globaal baanplan. Wat echter vaak gezegd wiordt, is dat te groot beginnen vaan demotiverend werkt.

Wat is jullie mening? Gelijk de maximale ruimte benutten die je hebt (in mijn geval een U met lengtes 4/4,5/2,5 meter), of kleiner beginnen, waarbij je in je baanplan rekening houdt met uitbreiding?

Ik ben benieuwd

groetjes Sicco

n/a

Sicco,

Zou beginnen met een kleiner testbaantje waar je technieken op kunt uitproberen, bezuinig niet op de tijd die je hier voor gebruikt. Als je dan in een later stadium een grotere baan gaat maken heb je dan al een hoop waardevolle ervaring.

loco

Funcky heeft gelijk. Vaak vat men een modelbaan veel te groots op. Ik zou inderdaad eerst een kleine (testbaan) maken waarop je alle technieken uitprobeert die je denkt nodig te hebben. Zowel elektronica als ontwerp van een landschap. Daarna starten met een definitieve baan. Maar ook dan zou ik zeker niet de maximale ruimte benutten. Hou het eerder op 75 % van je ruimte of minder dan wel 99%. En leer leven met de beperkingen van je ruimte.
Maar het maken van een eerste kleinere baan is zeker een aanrader.
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

dikken

Het uittekenen en plannen mag niet holderdebolder gebeuren. Denk goed na wat je wilt, welke plaats er beschikbaar is, wat je wilt uitbeelden en dergelijke meer. Voor ik met de effectieve bouw begon heb ik een 7-tal verschillende banen getekent en alles uitgewerkt op papier ( van het leggen van de rails tot de planning en inschakeling van alle electriteit en electronica.) Mijn baan is verre van af maar ik kan reeds rijden en de planning van de scenery gaat langzaam vooruit maar doordacht. veel succes!

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

diesels

citaat:
Geplaatst door loco

Maar ook dan zou ik zeker niet de maximale ruimte benutten. Hou het eerder op 75 % van je ruimte of minder dan wel 99%.


__________________________

Waarom ook uiteindelijk niet? De ruimte zoals ik die aangegeven heb is al niet de hele kamer, maar het gedeelte dat ik voor modelbouw gereserveerd heb.

Volgens mij is 'ruimte' het meest belasngrijke aspect in de planning van de modelbaan. De kunst van het schrappen...

Gerolf

Gebruik inderdaad niet al je ruimte, want dan zit je met problemen zoals ik ze regelmatig tegenkom: je hebt te weinig plaats om te werken aan je baan, en eventuele bezoekers kunnen zich niet vrij bewegen. Zelf heb ik mijn "looppaden" slechts 55 cm breed gemaakt - een meter breed lijkt me nu toch wel interessanter. Besteed in ieder geval v??l tijd aan het ontwerp, voor je begint te bouwen aan een 'grote' baan.
Misschien een mogelijkheid om toch 'veel' te kunnen bouwen zonder al te veel ruimte in te nemen: bouw een baan met verdiepingen, waarbij zowel de bovenste delen als de onderste van scenery worden voorzien. In het Amerikaanse "Model Railroader' staan er vaak interessante ontwerpen in die zin.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Ik vind ook dat er niet te veel sporen op mogen liggen, sporen die elkaar langs alle kanten kruisen doen niet echt natuurlijk aan Treinen laten verdwijnen en terug tevoorschijn toveren kan ook achter huisjes, het moet niet altijd een tunnel zijn. Wat ik ook vind is dat je op zeker ogenblik moet stoppen met plannen en beginnen bouwen.[^]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

citaat:
Wat ik ook vind is dat je op zeker ogenblik moet stoppen met plannen en beginnen bouwen.


Juist ja. Voor mij een groot probleem. Ik heb moeite om zonder uitgewerkte plannen aan iets te beginnen.

Persoonlijk denk ik niet dat groot beginnen een probleem is. Als je maar niet alles tegelijk wilt. Maar als je eerst een stuk hoofdtraject legt dat je kan rijden, dan een industriespoortje, dan een stuk locdepot enz. dan moet dat toch kunnen. Je kan dan wel sommige delen enkele keren moeten opbreken, maar dat kan altijd voorkomen. Je kan nog zo veel plannen, de details komen er toch pas uit als het "te laat" is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

erik de noorman

Hallo,

Ik heb twee grote banen gebouwd. Wat ik er van geleerd heb is dat ik grote banen bijna nooit volledig afgewerkt kreeg. Ik was het namelijk beu na een aantal jaren bouwen aan een baan om steeds op niet afgewerkte stukken te moeten kijken. Je kent het railplan door en door
waardoor het rijden saai wordt en het nut er niet van in ziet om de baan nog verder af te werken.
Mijn derde baan is een modulebaan van ondertussen 15 meter lengte.
Het grote voordeel van zo'n modulebaan is dat je elke module volledig
kan (moet)afwerken in een bepaalde tijdsduur. Ik verplicht mezelf om zo'n module volledig af te bouwen voor ik aan een andere begin. Een niet afgebouwde module wordt ook niet aangesloten aan de andere.
Het bouwen aan de module gebeurd eender waar. In de zomer buiten in de zon en in de winter op een warme plaats. En altijd alleen op die zolder is toch ook niet alles zeker nu het vriest.


Erik

locomotion

Heb je er al aan gedacht om eerst een ontwerp op schaal 1/10 te maken. I papier bvb. Jaques Le Plat doet dit ook met zijn ontwerpen. Niet dat je hem moet na?pen, maar het geeft wel een redelijk goed idee waar je naar toe gaat met je toekomstige baan.

locomotion

Gerolf

Juist, Locomotion - heb ik ook gedaan
Ik heb m'n plan getekend met Corel, afgedrukt op karton op 1/10, daarna in reli?f 'opgebouwd': je ziet meteen waar er iets schort

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

diesels

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Juist, Locomotion - heb ik ook gedaan
Ik heb m'n plan getekend met Corel, afgedrukt op karton op 1/10, daarna in reli?f 'opgebouwd': je ziet meteen waar er iets schort

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/



Waar ik benieuwd naar ben: wat kwam je dan bijvoorbeeld zoal tegen waar je niet op gerekend had?

tonycabus

Dat opbouwen in relief is een goed idee zeg! Ik heb al een paar sporenplannen idd op 1/10e getekend maar nu breng je me op betere gedachten[;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Voor alle duidelijkheid: mijn papieren 3D-model op 1/10 was alleen een model van het sporenverloop, niet van het landschap zelf (zoals gezegd had ik dit gemaakt van enkele planafdrukken op schaal 1/10).
Ik kon hier vooral de toekomstige baan gaan bekijken vanuit het oogpunt van de 'toeschouwer', en zo merkte ik dat sommige baandelen teveel 'verstopt' waren door andere delen. Het landschap moest ik erbij denken, maar daardoor kon ik op mijn echte plan (op de PC) ook beter de hoogtelijnen gaan her-tekenen.
Vanuit dezelfde kijkhoogte kon je ook merken dat sommige hellingen beter konden herschikt worden, en zo heb ik bij een bepaalde kruising de boel omgedraaid: spoor A loopt nu boven, in plaats van onder spoor B door, waardoor een helling minder steil werd en de toeschouwer een ander(beter) beeld kreeg.
Ik wist niet dat hier interesse voor kon bestaan. Ik heb mijn papieren 3D-model nog liggen, ik denk dat ik mijn website weer een beetje ga uitbreiden ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Bedankt voor de complimentjes. Dat stukje over het 3D-model zal er pas komen na nieuwjaar - tot die tijd moet ik bijna altijd werken (verpleger, weet je wel ..)
Aanvulling: het staat er op in 2004 (op de valreep). Via de homepage heb ik een link gemaakt naar "het plan"

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw