Geen inspiratie meer

Gestart door ThierryDS, 15 december 2014, 21:44:50 PM

ThierryDS

Dag allen,
Ik ben al sinds september aan het nadenken over een sporenplan. Ik kan een 'L' vorm met 1 been van 3 m en 1 been  van 4 m zetten en beiden 1,25 m breedte zetten. Ofwel een rechthoek van ong 5m50 lengte op ong 1m20.  Bij de rechthoek zou ik in het midden schuin naar ong 80 cm breedte gaan en de zijkanten dan naar 1m20 om met grote bogen te kunnen draaien. Ik zou graag een paradebaanvak voorzien met dubbelspoor en een station met Max 4 sporen. De rechthoek met versmalling in het midden naar 80cm lijkt mijn voorkeur te gaan hebben.  Mijn vraag is of ik met 5m50 al wat heb om een paradebaanvak te maken. Ik denk hierbij aan het zgn hondenbeen waarbij de bogen grotendeels verborgen zouden zijn. Heeft er iemand voorbeelden die mij even in gang kunnen zetten. Ben momenteel echt in een 'writersblock'. Alvast bedankt!

Michiel

Heb je al eens gedacht welke nijverheid of industrie je zou willen uitbeelden? Misschien een gebouw dat een centrale speciale betekenis heeft? Iets specifieks dat je steeds heeft geboeid. Eenmaal je een thema hebt als houvast, komt een sporenplan ook gemakkelijker omdat je dan een doel hebt om spoorlijnen naartoe te leiden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

centauri167

alles hangt af van wat je wil zien rijden op je baan, dat heb ik ondertussen ook maar al te goed beseft.
Ik zit ook met een beschikbare L van 6 meter, maar in realiteit is dat al minder want je moet al draaien en helemaal tot de hoek rijden is ook niet helemaal een zicht. Op zich een mooie lengte, maar moest ik daar een volledige sleep I11 op rijden, dan lijkt het me weer veel te klein.
Ofwel moet je dus keuzes maken in de zin van je slepen aan te passen aan je baan en af te wijken van de werkelijkheid of een thema en tijdsperiode kiezen waar alles beter uitkomt.

Moeilijke keuzes, weet er alles van ...

ThierryDS

Hallo Michiel en centauri, eigenlijk zie ik heel graag banen met een Ardeens thema in tijdperk IV waar al eens een passage is van een reeks 16, of een 15 met een international. Ook een 23 of een 20 met bv kolentrein in voorbijrijrit vind ik mooi. Uiteraard mogen de tijdperk IV diesels niet ontbreken 59, 62, 55, 52, ... Als lokaal verkeer denk ik aan een loskaai voor bv collitransport . Lokale personentrein met m2's...  Kautenbach, wel in Luxemburg gelegen, vindt ik prachtig. Stond ooit in msm. Ik denk dat ik beter minder sporen leg dan dat ik een 'spaghettibaan' maak.

Ik ben bereid om mijn slepen wat in te korten tot bv 5 rijtuigen.

centauri167

Prachtige keuze, geloof het of niet, maar ik wil dezelfde richting uitgaan.
Natuur vind ik veel beter na te doen dan dorpen, een klein industrietje al wat vervallen in de natuur, dat moet nog wel lukken en een kopstation ergens voor het rijplezier.

ThierryDS

Inderdaad. Het is ook zo dat de Ardennen mij rust geven. Daarbij dan nog een kronkelend riviertje waar de trein over gaat.

PeterVG

Writersblock, denk dan eens anders.
Hoe groot is je beschikbare ruimte? Moet je deze delen met andere hobbys of huisgenoten? Jouw thema leent zich uitermate voor een rondom project tegen de muren. Dan maak je maximaal gebruik van de ruimte om langere treinen te kunnen laten rijden. De baan op zich hoeft niet breed te zijn en kan opgehangen worden tegen de muur. De huisgenoten hebben dan nog kastruimte onder de baan. Zo zou ik het doen. Vergeet het denken in de vorm van een treinbaan in het midden van de kamer. De bogen worden zo krap dat het niet mooi meer is. Om deuren en ramen te overbruggen kan je een brug leggen of uitneembare secties bouwen. Hoe smaller de baan hoe beter. De bouw gaat snel voorruit en er is ruimte voor andere hobbys in de hobbyruimte. Eventueel kan je centraal in de ruimte een fabrieksaansluiting of een kleiner kopstation bouwen. Door de baan met een lichte helling te bouwen ontstaat vanzelf de mogelijkheid om opstelsporen onder de baan te plannen.

Michiel

Vielsalm... lijkt een beetje aan te sluiten bij wat je beschreef: landelijk, lijn met veel doorgaand internationaal verkeer, Belgisch maar met veel Luxemburgs materieel, Thuisregio van de bolle neuzen, stoptrein met M2 (jaren '70 - '80), station met een paar zijsporen, loskade,...

Mij lijkt het een interassant uitgangspunt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ThierryDS

Peter, jouw voorstel lijkt me wel aan te spreken. Alleen staat er aan 1 zijde een lange hoge kast. Ik zou daar misschien modulair kunnen verder gaan. Eens over nadenken ;). Maximaal beschikbare ruimte is in de lengte een 5m80, breedte tot aan die kast ong 3 m.

@ Michiel: inderdaad Vielsalm of dergelijke...

Snobby Crash

Thierry,

Wat Peter bedoeld met een baan rondom je kamer of zolder is net wat ik aan
het bouwen ben. Ik laat drie sporen rondom mijn zolder lopen en langs 1
zijde komt dan een station. Zo hou je veel ruimte over in het midden...

Onderstaande link naar de foto !

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,21431.msg282656.html#msg282656

Geert

centauri167

@Geert, als ik je foto bekijk zie ik niet echt hoe je deze sporen die bijna tegen de muur/ dak plakken mooi in een landschap kan brengen. Is dat je bedoeling, dat je enkel vlot kan rijden zonder iets aan te trekken van het zicht of zie ik iets over het hoofd ?

Snobby Crash

Paul,

Natuurlijk zie je iets over het hoofd, maar ik kan dit beter verder uitleggen in mijn
draadje van Elverbeke. Maar moet daar nog eens werk van maken.

Uiteindelijk rij ik 2x rondom mijn zolderlangsheen de wanden. Zo kan ik een dikke
30 blokken maken van telkens een vier meter lang zonder wissels.
De aftakking die je nu ziet boven mijn zoldertrap gaat het linkse spoor naar twee keer
5 opstel/rangeersporenbundels van ook telkens 4m lang. Deze komen in een wijde boog van links naar rechts, daarachter op een hoger nivo komt een reizigersstation. Links een dieseldepot en recht een stoomdepot.

Zal binnenkort mijn draadje Elverbeke eens terug voorzien van fotos en mijn sporenplan !

Geert

centauri167

Aha, ben benieuwd naar de update in je topic. Maar nu begrijp ik het al een stuk beter, geen slecht idee trouwens.

OlivierV

Wanneer je geen inspiratie hebt, laat het dan even zo, soms komt er vanzelf wat bij je op, dat had ik onlangs ook, er kwamen een heleboel stomme ideeën en nu een goed waarvan de uitwerking gestart is.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ThierryDS

Dag Olivier,
Dat gevoel heb ik ook.  Ik ben herbegonnen met modelspoormagazines opnieuw in te kijken.  Boeken lezen, wat op internet...  Nu, het is inderdaad ook niet dringend.  Het is al de vierde keer dat ik een nieuwe baan maak en ik wil het deze keer zo goed mogelijk doen.  Niet dat het de vorige keren slecht was maar ik had toen te weinig plaats...  en nu, na vijf jaar (ook vijf jaar wijzer geworden, hoop ik  :P) heb ik een totaal ander beeld.  Ik denk dat 'less more is' nog steeds.  Niet te veel sporen...
Groeten