Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Baan van Ikkenick

Gestart door Ikkenick87, 15 december 2014, 09:35:33 AM

Ikkenick87

Hallo allemaal,

Zoals beloofd hier wat foto's van mijn huidige baan. Eigenlijk is dit het perfecte topic om dit in te posten, want "Ooit zal het klaar zijn..." is zowat het motto van deze baan.

Korte toelichting van de baan
Zoals al aangegeven bevindt de baan zich op de zolder van mijn ouderlijk huis. Aangezien ik niet langer thuis woon is de tijd om te bouwen aan de baan zeer beperkt geworden.

De baan is, ook gezien de beperkte beschikbare oppervlakte, eerder simpel van opzet en is voor ca. 70% voorzien voor scenery. Het gaat om een voornamelijk enkelsporig traject, gelegen in België/Nederland/Duitsland, ongeveer tijdperk V/VI.


De beschikbare ruimte

Van links naar rechts zijn de volgende delen terug te vinden:

  • Landelijk gedeelte met een bos, boerderij en rustige woonwijk
  • Stadsgedeelte met station
  • Industriegedeelte

Landelijk gedeelte

Het landelijke gedeelte van de baan is klaar, op enkele kleinere details na. Hieronder een aantal foto's van dit deel.


Het bos op het uiterste puntje van de baan


De speeltuin voor het bos


De weide met rechts nog net de boerderij


De boerderij tijdens de opbouw


Nog een keertje de boerderij, nu iets meer aangekleed


De woonwijk


Deel II van de woonwijk

Het landelijke deel is ongeveer klaar.. Voorlopig toch, want....

Plannen voor de toekomst
Hoewel het opzet van de baan origineel was om gewoon bezig te zijn en de dingen te doen die ik graag doe, is op dit moment, mede door het lid zijn van een modelspoorclub, het verlangen naar een logischere baan, waar automatisch gereden kan worden, toch groter geworden. Op de beurs in Houten heb ik een Intellibox II aangeschaft ter vervanging/uitbreiding van de multimaus die momenteel mijn baan aanstuurt.

Bedoeling is dat er een nieuw baanontwerp komt, waarbij voldoende aandacht geschonken wordt aan de benodigdheden om computergestuurd te rijden (oa. blokken). Het baanplan is in volle opmaak en ik zal vrij snel een apart topic openen voor feedback hierover.

Foto's van het industriële deel van de baan, alsook van de beperkte afwerking van het centrale gedeelte volgen later nog.

Groetjes,

Nick
Gelijkstroom -  TP IV/V/VI - Belgisch/Nederlands thema

Gerolf

Mooi baantje in opbouw.
Naar mijn mening is alles wat te "proper" - kwestie van smaak  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ikkenick87

Ik snap wat je bedoelt, Gerolf. Ik heb alleen beetje schrik om vervuiling toe te passen op mijn gebouwen etc. Heb schrik het ofwel superlelijk wordt, ofwel te "licht" is zodat er nog steeds geen effect te zien is. De boerderij is bv. wel gevoegd, maar niet vervuild.

Als iemand een goede simpele handleiding heeft, aarzel niet om mij op de hoogte te brengen :)

Gr.

Nick
Gelijkstroom -  TP IV/V/VI - Belgisch/Nederlands thema

marc goovaerts

Ieder zijn gevoeligheden... Je kan je verkeersborden nog wat 'Belgischer' maken door eenvoudig (bv met stift) de zijranden ook rood te kleuren.

Rangeerduivel

Citaat van: Ikkenick87 op 15 december 2014, 12:03:27 PM
Ik snap wat je bedoelt, Gerolf. Ik heb alleen beetje schrik om vervuiling toe te passen op mijn gebouwen etc. Heb schrik het ofwel superlelijk wordt, ofwel te "licht" is zodat er nog steeds geen effect te zien is. De boerderij is bv. wel gevoegd, maar niet vervuild.

Als iemand een goede simpele handleiding heeft, aarzel niet om mij op de hoogte te brengen :)

Gr.

Nick

Je kan bvb de weatheringset van Tamya gebruiken,
Met water mengen om aan te brengen en indien te veel na opdroging zijn ze terug afwasbaar met zuiver water...

;)

centauri167

Ik volg Gerolf volledig, het ziet er allemaal zo gemaakt uit.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik zo'n woonwijken op modelbanen nog maar zelden deftig afgewerkt vond. Is niet echt simpel om er zoiets goed te laten uitzien vind ik, maar als je je er dan toch aan waagt, kijk gewoon naar de situatie bij je buiten hoe het daar is, kan je al verder mee. Je haag is bv. tot aan de weg, waar is de verplichte plaats voor het voetpad ?