Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

reeks 13 LS-Models rode led's

Gestart door Davy, 13 december 2014, 12:58:17 PM

Davy

Hallo!
Een klein vraagje!
na een lange tijd heb ik mijne reeks 1328 nog eens laten rijden. Nu viel me op dat de achterlichten heel licht rood schijnen. Eigenlijk bijna hetzelfde als de frontlichten.
Dees model is één van de eerste die uitkwam
Hebben nu alle 13'ers dat?
En zijn die led's gemaakt in't rood en wit of is dat het plastiekje ervoor zelf dat gekleurd is?
Morgen gaat de kap eraf dus, misschien dat het dan duidelijk wordt.

Davy

TBCédric

Het zijn de lensjes die het rood maken.

Wat ik heb gedaan is het ledje dat voor de achterlichten schijnt (je hebt er twee per zijde maar wel goed kijken welke voor welke is), rood geschilderd. Nu zijn de achterlichten mooi rood. Als je de kap open doet, doet dan ook de kop open en steek er een machinist in.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

loco

Ik denk dat in de eerste productie van de reeks 13 nog lampjes zitten en geen led's, tenzij ze bij latere producties zijn overgeschakeld naar led's. Lampjes zijn wel gemakkelijker rood te schilderen.

TBCédric

Een verkeerde uitdrukking. Ik bedoelde lampje ipv ledje. :)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Davy

Ik had de lampjes rood geschilderd maar door de warmte begint de verf te roken en te smelten dus geen goede oplossing.
kan ik witte en rode led's plaatsen en zoja zijn die verkrijgbaar? de printplaatjes moeten wel passen waar de lampjes nu staan.

TBCédric

Citaat van: Union Pacific op 17 januari 2015, 16:30:41 PM
Ik had de lampjes rood geschilderd maar door de warmte begint de verf te roken en te smelten dus geen goede oplossing.
kan ik witte en rode led's plaatsen en zoja zijn die verkrijgbaar? de printplaatjes moeten wel passen waar de lampjes nu staan.

Oei, wat minder. Bij werkt het nog altijd maar ik rij niet bv. een half uur aan een stuk dus bij mij kunnen ze niet echt warm worden. Ik heb ook al eens iets gehoord over nagellak maar of dat tegen de warmte kan??
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Peter

Lampjes schilderen doe je het beste met glasverf. Te koop i goede hobbyshops zoals bv. Pippoos enz
Met vriendelijke groeten
Peter

Davy

Het is wel normaal hoor dat zo een lampje vrij snel warm heeft. niks verf meer zenne
Had toch liever led's gehad hoor :)
Mijne LSM 1504 heeft al led's dus. Vraag me niet wanneer deze voor het eerst op de markt werd gebracht.

bellejt

zet mss eens foto's dan kunnen we zien of het makkelijk ombouwen is.

Break302

Ik ben daar een tijd geleden eens mee bezig geweest, en heb toen 2 verschillende led soorten geprobeerd.
Bij de smd versie is de derde koplamp apart schakelbaar.





Jos

bellejt

ik heb zijn zusje van CFL omgebouwd met 3 mm  ledjes.Weerstandjes zijn 1K en instellingen voor lopi V4 op led en wit 15 en rood 8.Je hebt ook geen last meer van doorschijnen.




Davy

Hey thx voor de foto's :) ik ben mij rode en witte led lampjes en weerstandjes gaan halen.
Maar welke draden zijn de plus en min? ik zie dat de middenste naar beide lampjes lopen en zowel links als recht apart aan het lampje zit met elk een weerstandje ertussen.
De pinnetjes van de lampjes zijn niet evenlang, zo kun je zeker zien welk plus en min is!?

bellejt

bij lampjes heb je geen min of plus .Bij leds wel en inderdaad de lange is de plus.Op de plastic baantjes is de middelste de plus.In geval van leds dus de beide lange met elkaar op het middelste baantje.Als je ombouwd kijk goed naar mijn foto's.Ik heb nl dat vodden plastic ding weggehaald.Moet je wel de print losmaken en is er wat soldeerwerk.De plastic gaf steeds een slecht kontakt hier.
Ps : de soldeereilandjes (SMD weerstandjes)  met 000 op mag je gewoon laten zitten hoor.

Davy

Reeks 1328 klaar :) ik had eerst de witte ook vervangen door led's maar de kleur viel wat tegen dus de gewone lampen terug gezet.
De rode mochten iets feller schijnen maar tis al een grote verbetering tegen ervoren.



Klein probleempje wel, het derde witte licht schijnt een stuk minder dan de twee onderste. zowel met lamp als met led. die lichtgeleider achter de cabine zal niet goed doorgeven vermoed ik.
Nu mijn volgende vraag, zijn er mensen die bovenaan een lamp hebben bijgeplaatst en indien mogelijk apart schakelbaar!?
De decoder is een ESU locsound M4.
Als je goed ziet op de onderstaande foto kun je zien dat er een blauw-paars draadje op de decoder ligt, deze is bevestigd onderaan de decoder. waar dient deze voor?


krispy

De paarse draad is een extra aux uitgang die gebruikt kan worden
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m