Ook aangestoken door de microbe van "het natuurlijke vuil"

Gestart door SuSke, 12 december 2014, 13:48:47 PM

mark7758

Netjes gedaan. Zo kom ik ze buiten ook tegen. (Afgekeken?  8) )
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ERVIN


Rangeerduivel

Bestaat het systeem "kangoeroe" heden ten dage nog of is dat helemaal opgegaan in containervervoer?
Ik weet nog dat de opleggers destijds bij TRW (tussen Tours & Taxis en Ziegler op de Av. du port) herkenbaar waren aan de vettige bol op de kop van de oplegger...

;)

mark7758

Ja hoor. Er staan nog genoeg vrachtwagen trailers op een trein. (Te weinig. Naar onze zin. Kan altijd meer.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

ERVIN

Om even Suske zijn draadje te vervuilen en op Rudy zijn vraag te antwoorden , beide foto's zijn genomen in Mol tijdens een persoonsaanrijding in Aarschot waardoor alle goederentreinen omgeleid werden langs lijn 15 Hasselt - Mol - Antwerpen.

405 by Erwin Janssens, on Flickr

396 by Erwin Janssens, on Flickr

Rangeerduivel

@ Erwin, Suske maak je nog zo rap niet kwaad hoor!  ;D

Maar de zwarte bol waar ik eerder van sprak zoals op deze foto
[/url]20210110_203712 by Frans Peeters, on Flickr
is op jouw foto's niet meer te bespeuren, de opleggers worden nu "gelift" dmv de 4 liftpunten op de zijkant....(gele vakken in het zeil)
Trouwens een tip voor Suske, maak uwen bol vettig zwart!  ;D

;)

SuSke

Bedankt voor de pluimen, mannen.

@Mark, Niet echt gaan kijken buiten, maar er is zo'n leuke website "Les wagons Européens" (http://wagons-europe.net/) die me wel mooie foto's toont van alle soorten wagons in Europa. En dat helpt wel.

@Erwin, Bedankt voor de foto's. zijn zeker geen vervuiling maar eerder een verrijking. Nu weet ik gelijk ook hoe ik de kop van de trailer kan afwerken ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Citaat van: Rangeerduivel op 11 januari 2021, 10:07:09 AM
...
Trouwens een tip voor Suske, maak uwen bol vettig zwart!  ;D

;)

En welke "bol" is dat dan Rudy?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

#398
Citaat van: SuSke op 11 januari 2021, 10:12:23 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 11 januari 2021, 10:07:09 AM
...
Trouwens een tip voor Suske, maak uwen bol vettig zwart!  ;D

;)

En welke "bol" is dat dan Rudy?
Op de foto die ik van U kopierde staat op het front onderaan in het midden een naar beneden gerichte cylinder met onderaan een bol.
Hier is hij maar in half relief maar bij de echte staat die bol vrij van het front van de oplegger.
Dat was het hechtpunt waar vroeger de trailer mee gelift werd door de trekker die hem op/van de wagon zette.

Kleine opmerking, dit systeem dateert uit de tijd dat het gros van de opleggers nog niet luchtgeveerde 2-assers waren, nu is 3 assen luchtgeveerd de standaard.
Die luchtvering wordt trouwens leeg gelaten (op zijn laagste punt) wanneer ze op de trein staat.(hoogteprofiel)




;)

SuSke

Trailer is vandaag ook eindelijk klaar geraakt (alleen het nummerbord nog 😉) en krijgt zijn plekje op de Sdgns wagon.














@ Rudy, vandaag op facebook ook een foto gekregen van de manier van laden met die bewuste "bol"

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

Welke superlatieven moet je hier nu weer voor gaan gebruiken  ;D
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

55erke


Prachtig verweerd Frans,
Je gaat zeer gedetailleerd te werk.
👍


SuSke

Bedankt voor de pluimen iedereen  (ook bij de vorige reacties).

De volgende reeks ligt al weer klaar op de hobby tafel: Sahimms-u wagons - 6 assige stalen huifwagens voor coil transport.



Die zijn een stukje langer dan de gebruikelijke Shimms coil wagons



en de verwering van deze wagons is ook weer een uitdaging en natuurlijk zijn ook deze onderhevig aan "ongewenst bezoek bij nacht"





Verder blijkt ook dat een deel van de bedieningen ontbreken in het zakje toebehoren. Wordt dus ook weer een beetje bijlomend superingswerk met wat messingdraad.
Wat ook weer opvalt aan deze wagons is dat er eigenlijk geen 2 identieke wagons zijn. Aan elke wagon vindt je wel ergens een verschil, soms heel subtiel, soms zeer opvallend.
Het zullen dus zeker "look-alikes" worden, maar dat is dan maar een compromis.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loco

Citaat van: SuSke op 19 januari 2021, 11:08:30 AM


Frans, Ik volg je prestaties al een hele tijd en sta verstelt wat je allemaal kan. Maar één van de foto's die je nu toont lijkt me zeer interessant. Ik plaats ze hier opnieuw. De foto is bijna perfect.. De draaistellen zien er mooi vuil uit. Als je goed kijkt zie je dat deze draaistellen geen roest vertonen maar eerder een ondefinieerbare kleur hebben op uitzondering van het smeermiddel op de aspotten. Het is geen bruin, geen zwart, geen kaki, geen roest, geen .... Ik weet het niet. Welke verf of combinatie van verf zou hierop het meest gelijken. Kan je deze verf zo uit het potje kopen. Welk potje en van welk merk?
Hetzelfde zie je niet alleen bij goederenwagens, maar ook bij onze locomotieven. De draaistellen krijgen na verloop van tijd een voor mij ondefinieerbare vuile eentonige kleur. 
Kan iemand mij helpen bij het vervuilen van dergelijke draaistellen. Ik ben benieuwd naar de mogelijke combinaties.

SuSke

#404
Peter,
Ik gebruik hier een 3-tal kleuren voor: Life Color Roof Dirt [UA722], Track Frame Dirt [UA720 UA719] en Rust Dark Shadow [UA701]
in opeenvolgende lagen gespoten.
Voor het vet gebruik ik enerzijds Vallejo Train Color Grease & Oil [73002] als basislaag en Life Color Tensocrom Oil [TSC207] die een beetj eglans laat.
Temperen kan je daarna met een beetje pigment - gemengd Burnd Umber en Zwart.

Edit: 1 kleur aangepast
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.