Ook aangestoken door de microbe van "het natuurlijke vuil"

Gestart door SuSke, 12 december 2014, 13:48:47 PM

SuSke

Die planken zaten bij de wagons zelf (Roco #47688).

Je vindt er mooiere (en duurdere) bij Duha en VBV.
Dit zijn niet echt damplanken want daar zijn ze te kort voor. Het zijn eerder platen die gebruikt worden om bij sleuven de wanden te stabiliseren en dus ook gemakkelijker te recupereren zijn. Ik heb even getwijfeld of ik deze er op zou leggen of andere, maar k wou eigenlijk wel verder met het experiment om ze vast te leggen met spanriemen...

die foto's volgen nog  ;D ;D 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Beloofde foto's  ;D ;D ;D Maar het is nog niet helemaal klaar  ::) ::)

20201112_000355 by Frans Peeters, on Flickr

20201112_000338 by Frans Peeters, on Flickr

20201112_000328 by Frans Peeters, on Flickr

Voor wie het wil weten:
De banden komen van Kotol.de en de ratels zijn geplooid in 0,3mm messingdraad.
Er moet nog een bandje rond de rol en greep geplooid worden om het geheel af te maken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 13 november 2020, 12:30:01 PM
Je vindt er mooiere (en duurdere) bij Duha en VBV.

Bedankt voor de tip Frans, maar heb je geen linkje?
Als ik "Duha"googl krijg ik iets wat nu niet echt mijn dada is... ??? ;D ;D

;)

SuSke

u vraagt en wij delen...  (maar niet alles héé)

https://www.duha-modely.cz/en/

neem er wel een teiltje bij  ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 13 november 2020, 15:11:53 PM
u vraagt en wij delen...  (maar niet alles héé)

Nee nee, je vrouw mag je houden, al verdiend dat braaf mens veel beter...! ;D ;D
Alvast bedankt voor de link.

;)

SuSke

Nu zijn de damplanken pas "echt" gebruikt  :D :D ;D ;D
Voorzien van met matte vernis ingedikt pigment.

20201115_211044 by Frans Peeters, on Flickr

20201115_211144 by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Groet Pierre.


Geert

inspirerend om ook eens te maken die damplanken als wagonlading,

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

B_Modelbouw

Suske...

Twee praktische vraagjes:
- Hoe heb je de spanbanden aan de wagen gemonteerd ?
- welk gebruik je voor de spanbanden ? (ze zien er echt realistisch uit)

Prachtig resultaat ... als ik eens veel tijd heb, begin ik ook met de verwering
en detaillering van mijn rollend materiaal.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Kautenbach

Knap werk  ;)

Mischien domme vraag, maar worden gebruikte damwandprofielen ook over spoor vervoerd?

T zijn wel topprofielen, fraai verouderd ;D

SuSke

Bedankt iedereen voor de complimenten, ik kruip binnenkort terug onder mijn steen...  :-[

Antwoord op de vraagjes

- Hoe heb je de spanbanden aan de wagen gemonteerd ? gewoon met secondelijm tegen de zijkant en omgeplooid over de onderrand alsof de haak daar zit.

- Welk gebruik je voor de spanbanden ? (ze zien er echt realistisch uit) De spanbanden komen van kotol (www.kotol.de - Zurrgurte & Spannbänder) en bestaan in 2 breedtes en een 5-tal kleuren. Welk materiaal het juist is weet ik niet, maar er zit een beetje reliëf in.

- Worden gebruikte damwandprofielen ook over spoor vervoerd? Waarschijnlijk is de kans klein, maar waarom niet? In onze modelwereld kan en wordt alles met de trein vervoerd, zo houden wij onze wegen tenminste filevrij :) Laat het dan maar een dichterlijke vrijheid zijn.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

#373
Citaat van: SuSke op 16 november 2020, 21:06:45 PM
- Worden gebruikte damwandprofielen ook over spoor vervoerd? Waarschijnlijk is de kans klein, maar waarom niet? In onze modelwereld kan en wordt alles met de trein vervoerd, zo houden wij onze wegen tenminste filevrij :) Laat het dan maar een dichterlijke vrijheid zijn.

Als ze al per spoor vervoerd worden, dan zullen ze toch gegord moeten worden met kettingen of spankabels ipv spanbanden.
Spanbanden breken bij hevige schokken zoals bvb bij het rangeren.
De zwaarste (sterkste) spanbanden zijn voor 2,5 ton, dus 2 stuks is 5 ton, maar zo'n ladinkje platen weegt wel iets méér mijgedacht ???
Maar zoals gesteld; dichterlijke vrijheid nietwaar...

;)
Ik wil daarmee Uw schoon werk niet afkeuren hé Suske, integendeel...! 8)

SuSke

#374






ik denk dat het tegenwoordig een beetje anders is.

https://www.metaltis.be/spanbanden/spanbanden-75-mm-10-ton.html  - 't is een bandje van 0.86mm (75mm) dat er op ligt  ;D

Meer woorden hoef ik er niet aan vuil te maken  ;D ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.