Ook aangestoken door de microbe van "het natuurlijke vuil"

Gestart door SuSke, 12 december 2014, 13:48:47 PM

SuSke

Beetje verder gewerkt aan de VBV - HLD 6101.
De andere kop en zijkant hebben hun kleurtjes gekregen, het dak en chassis zijn ook onder handen genomen.
Nog een paar kleine details en deze dame is klaar om terug op de baan te verschijnen.


















een hemelsbreed verschil met het origineel  ;D ;D ;D


(foto van de webstek van VBV)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

yannickvw


Rangeerduivel

Vooral de water/vuil afloop naast en onder de zijroosters vind ik subtiel... 8)
'k Zou zeggen, ik zal die van mij ook brengen, maar ik zie het toch niet zitten om daarvoor heen en weer naar Zweden te rijden hoor... ::) ;D ;D

;)

SuSke

Rudi, ik ben wel elk weekend mooi en braaf terug in Belgenland hoor. Zou ik thuis niet zo goed verkocht krijgen met al die Zweedse deernen ...  ::) ::) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: SuSke op 21 januari 2020, 14:21:12 PM
Zou ik thuis niet zo goed verkocht krijgen met al die Zweedse deernen ...  ::) ::) ::)
ik zie het probleem niet als je dan toch zit te schilderen !  ;D 8) ;)

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: SuSke op 21 januari 2020, 17:22:12 PM
Dat is avondwerk Peter....  ::) ::) ::) 8) 8)
en overdag wordt je veronsteld te werken dacht ik  ;) Maar zelfs in donkere tijden mooie verwering !  ;)

ERVIN

Echt ferm gedaan Frans , kan je misschien wat meer uitleg geven hoe je dat precies gedaan hebt ( airbrush-penseel) , en met welke kleuren?

Ik vind die roestlaag bovenop de snuit er erg goed uit zien , evenals die vuil-afloop langs de roosters , ook de draaistellen zien er subliem uit , tja dan hebben we bijna alles gehad zekers??  ;D

erik de noorman

Ben het eens met Ervin enkel het dak vind ik minder geslaagd. Te mooie rustkleur mag een lichte waas van donker grijs hebben vind ik.
Smaken kunnen verschillen hé.

Erik.

modelbaanHO

Erg knap gedaan. Op heel wat plaatsen erg subtiel en realistisch.
Wanneer je die loc op een mooie baan met het juiste licht kan fotograferen ga je moeilijk kunnen zien dat het een model is.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Gelukkig verschillen smake Erik, maar je hebt ergens gelijk. Zal samen met die andere kleine details nog bijgewerkt worden  ;)

Tja Erwin, wat gebruik ik en welke kleuren...  :-\  Zo een beetje van alles door elkaar  ;D

Eerst wordt de kap van het chassis gescheiden. In functie van je eigen handigheid kan je de kleine dingen en ramen ofwel afplakken, dan wel verwijderen.

Eerst is de kap aan de beurt.
In een eerste laag wordt de algehele kleur een beetje afgebleekt met LIFECOLOR White Oxide (TSC212), een vrij witte wash die over de kap wordt gezet en opgepoetst wordt met een stuk papier. Als je dat doet met een beetje Acryl Thinner dan krijg je een egalere verbleking en zijn de strepen minder zichtbaar.
Daarna ga terug met die witte wash de regenstrepen aanzetten met een zacht plat penseel.
Waar het te "zwaar" is, kan je dat terug verlichten door met diezelfde acryl thinner je penseel een beetje nat te maken en bijna drybrushend het teveel terug weg te halen.

Daarna was het de beurt aan de MIG Oil Brushes met de kleuren: Startship Filth (3513), Dark Mud (3508);Ochre (3515) en Red Primer (3511) en zorg dat je odourless thinner (MIG 2019) bij de hand hebt. Gebruik in ieder geval GEEN zwart als je details in de verf zet, eerder een bruinig grijs.
Op de gewenste plekken enkele stippen of een dun lijntje zetten van de  oil brush, even laten drogen en daarna uitwassen met een plat zacht penseel vochtig van de thinner. Zo creëer je de druipstrepen en een zachte regenvervuiling op de andere vlakken. Hoeveel en waar is kwestie van smaak en oefenen.
Voordeel van de oil brushes is, niet goed - gewoon met thinner alles er af halen, even wachten tot het droog is (of dwingend drogen) en overnieuw beginnen.
Combinatie van de kleuren is puur eigen smaak en afhankelijk van de basiskleur van je model en het resultaat dat je wil krijgen (graad van vervuiling).
Voor de snuit is er niet geborsteld maar eerder getamponneerd om een vlekkerige structuur te krijgen.
Als alles een beetje gedroogd is, kan je met een weinig thinner in je penseel ook nog teveel wegwerken of de druipsporen een beetje richting geven.
Op het dak zijn in de nog natte olieverf dan poeders gezet. Ik heb de tubes van Noch, maar die van Artitec of AK of andere werken evengoed. Voorzichtig aanbrengen omdat het anders te snel te veel wordt.
Hou er rekening mee dat de verf van de oil brushes zeker een volledig weekend moeten voor je er verder op werkt.

Het chassis is gedaan met acrylverf, ook van LIFECOLOR.
De gebruikte tinten komen uit een rail weathering set (LC-CS21). De bogies en kasten aan de onderkant van de loc werden eerst geschilderd met Frame Dirt (UA719), daarna gedrybrushed met Track Dirt (UA720) en na assemblage werden het chassis en de onderkant van de kast nog eens lichtjes gedrybrushed met Brake Dust (UA724).


Het dak heeft nog een behandeling gekregen met Roof Dirt (UA722), maar is nog niet voldoende naar mijn zin (en blijkbaar ook die van Erik  ;)).
De roetaanslag rond de uitlaten wordt gedaan met zwart pigment poeder. Let wel want dit is echte vuiligheid, alles hangt gelijk vol en je krijgt het bijna niet meer weg gepoetst  ;D ;D ;D

Tot hier is er dus nog geen airbrush aan te pas gekomen, alles lekker de "good old fashoined way" van toen ik nog military modelbouw deed op een "minder dan studenten budget".

Het nu getoonde resultaat is bereikt na ongeveer 2 weken elke avond een uurtje plezier (werken ga ik het niet noemen ::))

Wat moet er nog gebeuren aan deze loc:
buffervet, oliesporen en vet aan draaistellen, dieselsporen aan tankdoppen, hier en daar een heel klein roestaccentje, ramen voorzien van wat vuiligheid naast het wisserpatroon,... Meer dan genoeg nog om een paar avondjes zoet te zijn. De finale vernislaag wordt thuis gezet want dat is echt wel airbrush werk.

Hoop dat je wat aan die uitleg hebt. Je moet het wel zelf doen  ;D ;D ;D 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Citaat van: modelbaanHO op 21 januari 2020, 21:20:05 PM
Erg knap gedaan. Op heel wat plaatsen erg subtiel en realistisch.
Wanneer je die loc op een mooie baan met het juiste licht kan fotograferen ga je moeilijk kunnen zien dat het een model is.

Zullen we op een of andere rijdag in de club eens doen  ;D ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

We hebben niet gewacht tot de eerstvolgende rijdag, zodoende...   :o ::) :o ::) 8)









Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Knappe foto's Frans , en bedankt voor je uitleg over hoe je deze parel hebt verweerd. ;)