Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

...en ik ben het tweede nieuwe lid vandaag... :-)

Gestart door Erik_en_kids, 10 december 2014, 23:29:25 PM

Erik_en_kids

Of eigenlijk moet ik zeggen: ik ben een herintreder en dat in de ruimste zin van het woord.

Maar laat ik beginnen bij het begin: sinds mijn 9e verkocht aan modelspoor. Pa was een gelijkstroom-spoorder dus kwam er voor mij Marklin materiaal in huis waar ik tot aan mijn 18de met veel plezier mee gespeeld heb totdat ik catalogi van Rowa en ADE onder ogen kreeg... met van die prachtig mooie lange wagons (30,3 cm). Na lang wikken en wegen al mijn 3-rail spul ingeruild en overgestapt op 2-rail (sorry, ik wil jullie niet beledigen). Afin, je wordt wat ouder, krijgt andere interesses, trouwt, krijgt kinderen, totdat vrouwlief een keertje vroeg: waarom haal je niet eens wat treinen uit een van je dozen want zo kan je ze helemaal niet zien...

Ik ben haar nog steeds zeer dankbaar voor deze opmerking !!

Een paar jaar later kwam er ruimte in huis en vroeg ze of ik daar niet een modelbaan wilde maken. Nu moet je weten dat er op dat moment een LGB spoor in de tuin lag maar dat was alweer half opgebroken door een uitbouw aan het huis. Na 3 weken tekenen en rekenen had ik mijn plannen klaar en ben begonnen met het afbreken en verkopen van de LGB-baan. Daarvoor heb ik Zwitsers materiaal terug gekocht en ook heb ik mijn HO verzameling eens flink tegen het licht gehouden: ruim 50% is via MarktPlaats verkocht en daarvoor heb ik hout (voor de onderbouw), rails, wissels, decoders, boosters, etc. etc. voor aangekocht.

het plan is vrij eenvoudig: bouw een groot schaduwstation waar vrijwel de gehele collectie in past met daar bovenop een Zwitsers landschap waar je met een muisklik de gewenste trein naar boven kunt halen en in het zichtbare gedeelte met de hand kunt bedienen. Zo gezegd, maar niet zo gedaan. Drie jaar geleden ben ik begonnen met de bouw. Vervolgens een flinke tijd uit de running geweest doordat ik me iets teveel had mee laten slepen in de hektiek op het werk, en ondertussen bedacht dat het geen 10 jaren plan gaat worden maar dat het nu nog zeker 15 jaar gaat duren... Tegen de tijd dat het af is kan ik meteen met pensioen (weten jullie meteen hoe oud ik ongeveer ben).

De onderste verdieping is op een haar na, klaar. Er moeten nog twee schaduwstations bovenop komen en dan kan ik aan de bovenbouw beginnen. Ik volg (als gast) al een tijdje een paar zeer interessante (Zwitserse) bouwontwerpen op deze site en hoop er t.z.t. ook het mijne aan toe te kunnen voegen. Maar ik kom hier vooral als leerling want O, o, o, wat een enorme kwaliteit is hier te vinden... Ik hoop ook ooit nog eens een paar Oooohhs en Aaaahhs te mogen ontvangen maar... dat is natuurlijk geen hoofddoel maar alleen een leuke opsteker om (nog) beter te presteren.

Afin, ik zag dat het bijzonder op prijs wordt gesteld dat je ook nog even laat weten waar je (in de buurt) woont; welnu in een plaats tussen Amsterdam en Lelystad in, genaamd Almere. Ik hoop hier nog veel plezier te kunnen beleven en -indien mogelijk- anderen te kunnen inspireren (t.z.t.). In de tussentijd zal ik me nog vaak genoeg vergapen aan al het moois wat hier te vinden is.

Met vriendelijke groet,

Erik

marc goovaerts

Welkom, Erik. De Oooohs en Aaaahs volgen hier meestal na mooie plaatjes...  ;)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Erik_en_kids

#3
Marc en Gerlof, dank, ik begrijp de hint :-) Er valt alleen nog niet zoveel te zien daar ik nog (een paar jaar) in de onderbouw bezig ben en ben daarbij al een aantal plaatjes op dit forum tegengekomen waar ik mijn foto's niet naast durf te zetten ;-) Maar okay, een schetsje moet er wel vanaf kunnen (dat plan is overigens al iets aangepast). Nog even iets over de afmetingen en het tijdperk: Ik heb ongeveer 7 x 1,5 meter tot mijn beschikking en richt op 2002 tot 2004 ivm het trekkend materieel. Als ik iets later ga zitten dan komen er opeens zoveel nieuwe Operators bij dat het ondoenlijk is om daar een verzameling van maken. Het tijdperk is dus een van de eerste concessies die er te maken viel (afgezien van de ruimte ... maar ja, dat is natuurlijk een constante uitdaging, naast de tijd en de ping-ping).

Nu ben ik nog niet zo handig met deze site dus ga proberen een foto bij te voegen... Mocht dat niet lukken dan houd ik me aanbevolen voor (nog meer) hints en tips...



Dit is de originele schets van ruim drie jaar terug. In de afgelopen 2,5 jaar een hoop opgestoken bij andere modelspoorbanen en de visie van zoveel mogelijk spoor per vierkante cm losgelaten... Dit plaatje gaat dus nog flink veranderen... In mijn hoofd ben ik al met een ander concept bezig maar heb nog niet de tijd gehad/genomen om dit ook op papier te zetten... wordt vervolgd :-)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Bolje

Welkom Eric&Kids hier op het forum.
En zoals gezegd: foto's, foto's en... foto's ;)
Daar doe je ons echt plezier mee.
Er is een draadje over hoe je foto's kunt plaatsen. ;)
Vele groeten,
Ronald

Stieven76

#6
Welkom op het forum , veel plezier.  :)

edit: de link verwijderd zodat niet alle foto's zichtbaar zijn. Kan je ze zelf delen..  ;D

Erik_en_kids

Hoi Jean, Ronald en Stieven, dank. Als ik het goed begrijp (correct me if I am wrong) werkt een (img) <verwijzing> (/img) alleen als het dus verwijst naar een jpg-file? Alweer wat geleerd :-) Dank daarvoor !!

p.s. wel jammer dat jullie nu alle foto's in 1 keer kunnen zien, ik had ze gedoseerd op het forum willen zetten zodat je ook wat voortgang kunt zien... Nu zal het wel weer even duren voordat er 'nieuws' is


Gerolf

Ik heb je foto-link aangepast - nu staat er de schets (en alleen de schets)

Leuke tekening, trouwens. Het toont je voorliefde voor het landschap  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Erik_en_kids

Heren, dank !

Het is inderdaad de bedoeling om de nadruk te leggen op het landschap waar de trein 'toevallig' voorbij komt. Als ik me niet vergis is er een gevleugelde uitspraak van een van de forum-leden: liever een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap... Ik denk dat jullie dan vast weten over wie dit gaat... Een grote inspiratiebron alleen niet bij te houden, zo snel, vakkundig en gedetailleerd als Evan tekeer gaat... Maar zo lopen er vast nog veel meer van dit soort iconen rond...

Hopelijk tot gauw ziens op een van de draadjes...

Michael

Hé De Erik uit Almere, welkom op het forum. Afgelopen dagen wat andere prioriteiten gehad dan hier op het forum rondneuzen dus vandaar wat later maar niet minder om gemeend. Tof je hier te treffen, maar wij spreken mekaar vaak genoeg om op de hoogte te zijn van het reilen en zeilen.
Weer een vervolg stap gezet door hier op het forum je te melden. Leuk!
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Metpetergaathetbeter

Eric, welkom hier op het forum en ik zie dat jij de weg al een beetje gevonden hebt !

groeten Peter ;)