Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

AM 96

Gestart door TBCédric, 08 december 2014, 14:25:35 PM

TBCédric

Sven, Davy & Michael: Bedankt!!!

Michael, je zou nog eens kunnen verschieten..... Maar ik heb niets gezegd.  :-X  ;)

De examentjes zijn gedaan, morgen mijn allerlaatste. Een late namiddagexamen. Vanaf dan, kan ik me verder richten op de AM96. Je kan hier zien in welke onderdelen het stel zal bestaan. Let op, het onderstel zelf zal nog een extra laag krijgen voor op de bogies te kunnen rusten. Het interieur zelf zal dus een dunnere bodem krijgen en al dan niet in hoogte wat minderen.

Nog een opmerking: sommige delen zijn verre van klaar. Daarom zijn mijn binnenmuren nog gewoon recht en heeft het middenrijtuig maar aan één zijde een muur.

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Ik zeg altijd: Als het te grof is, is het te grof en als er iets ontbreekt, moet er iets bijgezet worden.  ::)







En ik zeg altijd: Als er iets aangepast moet worden, moet er iets aangepast worden.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

vanmiegroet

wow  :D

Schoon gedaan Cedric  :)
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

OlivierV

De tekening gaat er alsmaar beter en beter uitzien.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Haha! Dank je Olivier & Ruben!!!

Intussen nog wat verder gedaan, subiet nog eens leren voor mijn geschiktheidstesten.....
Eens geëxperimenteerd met de opstelling i.v.m. de verpakking



Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

#95
Intussen wordt het kostenplaatje meer en meer gedetailleerd en duidelijker. De benodigdheden alsmaar diverser en completer.
Sommige onderdelen zitten in testfase, andere moeten nog gemaakt worden.
Voor de mensen die graag even de informatie die we nu hebben eens willen lezen, kan je dat hieronder doen. En om af te sluiten, ook nog een momentopname.

Op dit moment zijn de:

  • PCB's in testfase. Deze worden bij een goede kennis zelf gemaakt, alvorens een grote bestelling te plaatsen van x-aantal professionele en "plug & play" PCB's. De proefprintplaten worden dan ook gebruikt in het prototype.
  • Aandrijving: Voor de aandrijving weten we al wat we gaan gebruiken. Enkel is het nog kijken achter een andere leverancier voor de motor met vliegwiel zelf.
  • Bogie's: zitten we zelf nog te twijfelen tussen al gemaakte en ontwikkelde draaistellen of zelf-ontwikkelde.
  • Ramen: ook daar zitten we in testfase en hebben ook een goed systeem gevonden dat ook door andere wordt gebruikt.
  • Onderstel en "carrosserie" zullen d.m.v. vijsjes aan elkaar verbonden worden.
  • Stroomafname: gebeurt op alle wielen over heel het treinstel. Deze zullen allemaal naar een centraal punt geleid worden om zo de decoder, en indien analoog een dummy-stekker, te voorzien van elektriciteit. Er zal ook bekeken worden of een power-pack geïnstalleerd zal worden of niet.
  • Verpakking: Deze hebben we nog niet besteld, maar wel naar verschillende bedrijven een prijsofferte aangevraagd. Het treinstel zal in een luxe-duurzame doos verpakt worden, en zal liggen in een mousse binnenverpakking.
  • Versies: Op het moment focussen we ons op de digitale twee-rail versie. Er zullen later, indien interesse, ook twee- en drie-rail analoog en digitale versies uitgebracht worden.  Voor sound, voorlopig niet op de planning maar die optie staat open.
  • Versies model: Er zullen, zolang er voldoende interesse is, meerdere nummers worden uitgebracht, samen met de enkelspannige en de bi-courante treinstellen. In mijn hoofd ligt er ook het idee om de Giro-trein  al dan niet uit te brengen. Maar dat is niet echt een zekerheid.
  • Spuitwerk: De modellen zullen ,ondanks het kostbesparend is, niet door mezelf gedaan worden maar door een derden. Dat maakt de kwaliteit ten goede, de kostprijs wat minder.
  • Het treinstel zal uit drie rijtuigen bestaan, waarvan deze ook uit drie delen bestaan:
    - onderstel
    - interieur
    - carrosserie
En dan heb je natuurlijk ook nog de standaard binnenverlichting en de printplaten.

Standaard worden de modellen uitgerust met front en sluitverlichting, afwisselend, bij digitaal zal dat apart schakelbaar zijn. Bij digitaal zullen ook de bagageruimte, cabineverlichting en interieurverlichting apart schakelbaar zijn.
Voor de SIV zitten we nog te twijfelen of we een systeem zouden doen zoals LSM bij hun M6, het leeg laten, ofwel met geprinte transparantjes werken. Verlicht zal het waarschijnlijk niet zijn.






Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

SuSke

Als je een idee kan geven van richtprijs en leveringstermijn, weet ik of ik met mijn sponsor moet gaan praten  ;)

Ziet er een mooie realisatie uit Cedric, en als je andere onderdelen ook zo op de rails krijgt, een geslaagd project voor een kleinserie-fabrikant.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

TBCédric

Citaat van: SuSke op 01 juli 2016, 15:53:39 PM
Als je een idee kan geven van richtprijs en leveringstermijn, weet ik of ik met mijn sponsor moet gaan praten  ;)

Ziet er een mooie realisatie uit Cedric, en als je andere onderdelen ook zo op de rails krijgt, een geslaagd project voor een kleinserie-fabrikant.

Dag Frans,
Ten eerste: Bedankt voor het compliment! 
Qua richtprijs zit deze nog in "beta-fase. Ik heb verschillende prijsoffertes en prijzen die varieren naargelang de hoeveelheid enz.
Uiteindelijk heb ik de goedkoopste prijzen en de duurste prijzen bij elkaar geteld en kom ik zo op de twee uitersten.
Die verkoopprijs varieert dan tussen 400 en 600 euro.
Maar de prijs voor een digitale gelijkstroom zal waarschijnlijk rond de 450 euro liggen.

Een leveringstermijn heb ik nog niet. Ik ga er mij ook niet over uit spreken daar ik, geen verwijt naar David, geen Goover Models wil navolgen i.v.m. beloftes qua leveringen.
Of het haalbaar is of niet, voor mezelf zou ik graag tegen eind juli een prototype te hebben, al dan niet met aandrijving. Indien dat een positief resultaat geeft, is er een kans dat tegen midden-eind augustus de modellen beschikbaar kunnen zijn. Maar neem maar voor de zekerheid eind augustus.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Peter

Ben er zeker van dat het een prachtig model gaat worden, en zoals je het nu laat uitschijnen, aan een redelijke prijs. Het is tenslotte een driedelig stel.
Ik hoop dan ook dat je er redelijk veel van mag verkopen, zodat je de moed hebt om nog met andere modellen op de markt te komen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Svendw

Ik ben alvast geinteresseerd, maar dan moet die wel goed rijden, waar ik niet aan twijfel ;-)

Ziet er verder goed uit!
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

Jurgen

Cedric, een project als dit kan alleen maar toegejuicht worden.

Ik beslis op dit moment nog niets. Ten eerste omdat ik nog 2 treinstellen in bestelling heb staan bij een bekende fabrikant/winkelier, ten tweede omdat dit je allereerste model is.
Eerst wacht ik af op een afgewerkt, rijdend model en dan kan ik nog zien. Daarbij komt dat ik 3-rail rijdt, dus voorlopig val ik blijkbaar toch uit de boot.

Maar laat dit je vooral niet tegenhouden (niet dat je dat van plan was denk ik) en ga er gewoon volop tegenaan. Wat je hier van 3D-tekeningen hebt laten zien is al heel mooi. Ik denk dat je al een aantal mensen hun ongelijk hebt bewezen als ik het draadje zo eens vanaf het begin lees.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

TBCédric

Citaat van: Peter op 01 juli 2016, 17:40:01 PM
Ben er zeker van dat het een prachtig model gaat worden, en zoals je het nu laat uitschijnen, aan een redelijke prijs. Het is tenslotte een driedelig stel.
Ik hoop dan ook dat je er redelijk veel van mag verkopen, zodat je de moed hebt om nog met andere modellen op de markt te komen.
Dank je Peter! Ik hoop ook dat het in het echt er zo goed uit ziet als in 3D. Ik ben ook van plan en heb de intentie om met nog andere, niet uitgebrachte modellen op de markt te komen. Deze al dan niet met een andere werkwijze zoals met spuitgietwerk. Maar dat bevalt te zien hoe goed de AM96'ers verkopen.  ;)

Citaat van: Svendw op 01 juli 2016, 18:12:10 PM
Ik ben alvast geinteresseerd, maar dan moet die wel goed rijden, waar ik niet aan twijfel ;-)

Ziet er verder goed uit!

Dank je Sven! Daarom dat ik het prototype uitgebreid wil testen. Omdat ik zelf met DCC rijd en met AC(C) totaal geen ervaring heb, is het voor mij logisch dat aandrijving en dergelijke daarmee begint. Maar er komt normaal zeker een AC versie.  ;)

Citaat van: Jurgen op 01 juli 2016, 18:34:23 PM
Cedric, een project als dit kan alleen maar toegejuicht worden.

Ik beslis op dit moment nog niets. Ten eerste omdat ik nog 2 treinstellen in bestelling heb staan bij een bekende fabrikant/winkelier, ten tweede omdat dit je allereerste model is.
Eerst wacht ik af op een afgewerkt, rijdend model en dan kan ik nog zien. Daarbij komt dat ik 3-rail rijdt, dus voorlopig val ik blijkbaar toch uit de boot.

Maar laat dit je vooral niet tegenhouden (niet dat je dat van plan was denk ik) en ga er gewoon volop tegenaan. Wat je hier van 3D-tekeningen hebt laten zien is al heel mooi. Ik denk dat je al een aantal mensen hun ongelijk hebt bewezen als ik het draadje zo eens vanaf het begin lees.  ;)
Wel, het is van 2014 geleden, daartussen ligt een jaartje van rusten en "rijping". Na nog eens goed nagedacht te hebben, de zaken serieuzer aan te hebben gepakt, hoop ik nu echt wel een deftig afgewerkt product op de markt te brengen. En dat naast, hopelijk,  mijn opleiding/job van treinbestuurder.

Wel, alvorens echt onderdelen zoals PCB, spuitwerk, verpakking, roosters (etswerk) laat maken, wat toch wel wat kost, ga ik eerst met "beperkte" middelen heel het stel deftig rijvaardig en afgewerkt maken. Dat is voor mij ook een vereiste om zo ook extra klanten te winnen en mensen te overtuigen. En daarbij sta ik dan ook voor minder verassingen.  En zoals ik al zei, omdat drie-rail niet mijn "thuisbasis" is, kan ik daar niet direct mee testen en dergelijke. Dat wil zeker niet zeggen dat de drie-railers vergeten worden. Ik zou het graag hebben dat na de DCC versie, de ACC er redelijk snel daarna komt. En uiteindelijk. Enkel de stroomafname en die bijhorende zaken zijn anders. Al de rest blijft het zelfde gemaakt dus eenmaal we weten dat het deftig kan rijden met een sleper, dan komt het ook zeker te koop.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Michael

Cedric het ziet er allemaal geweldig uit, maar augustus helaas dan niet voor mij ik heb nog een aantal dingen in bestelling staan, dit jaar nog een extra treinstel gaat mijn budget te boven.
Doe maar rustig aan wie weet vind ik dan nog een potje met geld.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Svendw

Cedric, inmiddels ben ik overgestapt op Dcc, dus laat maar komen!
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

SuSke

Die prijsvork is inderdaad een gunstige.
De leveringstermijn: het is inderdaad beter je daar nog niet op vast te pinnen. Je bent beter zeker dat het model goed loopt en de assemblage zonder problemen werkt alvorens het "op de markt" te brengen
Ook hier staan er nog een aantal bestellingen te wachten op uitlevering, dus ook het budget niet te veel onder druk zetten is de boodschap  :-\

Wat dat testen betreft: in oktober staat er op de grote modelspoorexpo een digitale DCC 2R-baan waar dat stel mooi op getest kan worden  ;) ;) (zou echt niet weten welke  8) 8)  ::)). Een lange duur test van 20 uur  ::)
Is misschien gelijk een mogelijkheid om een groot deel kandidaten te vinden voor de afname van je producten.

In ieder geval wens ik je nog veel succes en goede moed toe om je project verder af te werken
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.