Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 49

Gestart door Gerolf, 09 mei 2006, 18:56:57 PM

Ludwig

Als ik dan toch een sugestie mag doen dan zou ik eens een ombouwing willen doen van een V36 D.B. naar een 231 N.M.B.S.
En als mijn informatie klopt zou dit te realiseren zijn zonder grote problemen en kosten .
En als beginner zou het zelfs voor mij niet tot in de puntjes afgewerkt moeten zijn ,zolang het maar als beginner haalbaar is en het resultaat bevredigend is.[:)]
groeten ludwig

Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein
Gerolf waar vermeld ik iets dat ook maar in de verste verte als Menzo gelezen kan worden? [:I] Johnny
Ik ken jou toch, Johnny ... [:D] Je hoeft het niet te hebben geschreven, h?

@Cota: goed voorstel, zo'n model zou niet misstaan op mijn baantje. Twee vraagjes:
- welke DC-fabrikant brengt de V36 in model uit?
- Wie doet de ombouw?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

rolf

Lenz(die van dcc) brengt een prachtige versie van de V36 met dcc decoder en aan beide zijde een digitaal bediende koppeling (ik bedoel aan en af koppelen op afstand )
De prijs vor dit moois ligt rond de 150 euro.

Kun je hem niet vinden mail mij (als je hem wil kopen natuurlijk)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer

rolf

Lenz(die van dcc) brengt een prachtige versie van de V36 met dcc decoder en aan beide zijde een digitaal bediende koppeling (ik bedoel aan en af koppelen op afstand )
De prijs vor dit moois ligt rond de 150 euro.

Kun je hem niet vinden mail mij (als je hem wil kopen natuurlijk)


En bestaat hij ook gewoon analoog DC?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Misschien is het voorstel omtrent de ombouwing van de V36 wat te hoog gegrepen als beginner, maar zijn er geen andere beginners of gevorderden op dit forum die een beter idee hebben ??
Voor mij is het ook niet echt belangrijk dat dit op hoog niveau zou afgewerkt worden,zolang het resultaat mij als startende modelbouwer maar voldoening geeft.
Ik begrijp best dat een ombouwing op een lager niveau de betere bouwers niet zal overtuigen,maar misschien moeten deze mensen meer functioneren als aangevers van goede idee?n
Daarom nogmaals mijn mening ,laat dit tijdschrift geen priv? clubje zijn van topbouwers waar wij elke maand met grote verbazing de kunsten van andere aanschouwen.
Integendeel, laat ons anders eens een draadje openen met wat voorstellen voor en van de beginnende bouwers.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

ysbeer

gerolf

Die lok rijdt ook op gelijkspanning,zelf de koppelingen (autom)doen het dan nog.
daar krijg je een speciaal schakelingtje voor bij geleverd (gratis)
zal eens zoeken naar een test van die lok.

wim

ysbeer

Cota

ik meen dat je op dit forum met bijna al je vragen goed terecht kunt, en alhoewel je altijd zelf moet kiezen, en het aantal goede of minder goede meningen soms behoorlijk de pan uit rijst,je echt hier geen elite club vindt.
Wel is het zo,dat voor meneer A iets stinkend moeilijk kan zijn wat voor meneer B de simpelheid zelf is.

vrag dus,lees,selecteer,maar beslis zelf op welk nivo je wilt gaan zitten

wim


loco

Het idee om eenvoudige artikelen voor de beginner te schrijven is geen slecht idee. Daar sta ik volkomen achter. Maar dat ligt natuurlijk voor elke beginner verschillend. Ik heb de laatste nummers van MSM eens nagekeken en er staan heel wat bijdragen in die ook voor beginners geschikt zijn. Tevens vind je bij de meeste artikels voldoende informatie voor beginners, zodat zij kunnen lezen en leren hoe ervaren modelbouwers het precies doen (stap voor stap). Het probleem van de meeste beginners is dat zij vaak de eerste stap niet durven te zetten. Je kiest een project en je start ermee. Zo eenvoudig is dit. Daarna is het vallen en opstaan. Uit de fouten leer je en zo wordt je geleidelijk een gevorderde, en daarna een expert.
In mijn omgeving zie ik regelmatig modelbouwers die niet durven starten met een verbouwing. Eenmaal men toch gestart is, hoor ik dat het allemaal best meevalt. Natuurlijk mag je niet over twee linkerhanden beschikken. Natuurlijk zijn er zaken die tijd vragen. Natuurlijk zijn er dingen die je nooit zult kunnen. Natuurlijk zullen er altijd zijn die het beter doen. Natuurlijk kost het geld en moet je durven investeren in degelijk materiaal...
Dus, gewoon beginnen.

En verder over de V36
M?rklin heeft toch ook een V36? En Lima heeft indertijd ook een V36 uitgebracht. Beide modellen kunnen ook gebruikt worden om een type 231 van te maken? Ik meen mij zelf te herinneren dat Lima hiervan ooit een Belgische (omgeschilderde) versie heeft uitgebracht. Het zijn natuurlijk niet de meest recente modellen en misschien zijn ze niet altijd nog te vinden op de occasiemarkten.
Beide modellen zijn niet zo duur en zijn perfect te gebruiken door beginners. Willen je het model met een airbrush schilderen, dan moet je natuurlijk investeren in een installatie en dan ben je zeker een 250 euro kwijt voor degelijk spul. Maar daar kun je jaren lang van genieten en je hoeft slecht ??n keer een duur model minder te kopen. Die schade haal je daarna wel wel.

Loco

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door cota

Als ik dan toch een sugestie mag doen dan zou ik eens een ombouwing willen doen van een V36 D.B. naar een 231 N.M.B.S.
En als mijn informatie klopt zou dit te realiseren zijn zonder grote problemen en kosten .
En als beginner zou het zelfs voor mij niet tot in de puntjes afgewerkt moeten zijn ,zolang het maar als beginner haalbaar is en het resultaat bevredigend is.[:)]
groeten ludwig


>>> Dit soort van "ombouw" is niet veel meer dan een herschildering en het aanbrengen van de NMBS belettering.Precies deze beide zaken zijn al h??l dikwijls aan bod gekomen in MSM,maar dan wel ivm andere loktypes.Iedereen die ??n plus ??n kan optellen,een beetje gereedschap  en wat fotomateriaal heeft moet dit toch wel op een been kunnen denk ik.

Gerrit  



Havoc

Wat beginners betreft, dat bosbouw artikel kan je toch zo omschrijven?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loebaske

Ben misschien wat laat, om te reageren (was
op stap in de Ardennen) maar voor al de fijne
nieuwe leden van het forum en MSM, er zijn al
een pak, nietes, een ferm dik pak artikels
verschenen over alles en nog wat voor beginners
en of gevorderden in de jaren van MSM over modelbouw,
en geef jullie maar ??n tip...bestel jullie ontbrekende
nummers zeeeeer snel, veel lees plezier voor de komende
verlofdagen...[:)][:)]
Groetjes
Eric

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc
Wat beginners betreft, dat bosbouw artikel kan je toch zo omschrijven?
Dat artikel lijkt me een prima voorbeeld van "voor elk wat wils":
Beginners halen er een hoop info uit, terwijl ook (ver-)gevorderden er hun licht kunnen opsteken.

Over de V36: die Miba-artikels heb ik afgedrukt en ga ik eens op mijn gemak bekijken, en naast dat artikel uit MSM leggen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Ik ga in ieder geval op zoek naar een gave V36, en koop ook een airbrush.
De juiste verf en decals zal ik wel bij jocadis vinden zeker ??
Of weten jullie nog een ander adres ??
Dat zal mijn eerste ombouw zijn , wel klein maar toch een begin h?.
groetjes
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Johnnytrein

Misschien is Paul Bellon van PB messing modelbouw ook een optie voor deze decals ed. http://www.pb-messingmodelbouw.com . Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about