Semi-scratchbuild: Belgische Staat stoomloc type 10 in N

Gestart door Michiel, 05 december 2014, 19:28:18 PM

Michiel

M'n onervarenheid met dit soort werk wordt snel afgestraft. Heb ik netjes het voorplatform uit een handig metaal vervaardigd, blijkt het niet te solderen! Waarschijnlijk is het aluminium of zo. Dus weer zoeken in de grabbelton wat voor ander soort metaalplaat we hebben, liefst iets koper-achtig (messing, fosforbrons....) dat wél te solderen valt, en opnieuw beginnen. Gelukkig struikel ik over dit probleem bij de start van dit project...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Waarschijnlijk, maar ik ben een kluns met lijmen. Ik krijg nooit iets degelijk definitief gelijmd, behalve m'n vingers. Nochtans volg ik gebruiksaanwijzing, alles goed schoon en zo, maar echt kléven? Nee. Het ligt waarschijnlijk aan mij, maar ik lijm dit soort dingen niet meer. Decoratie zal ik wel lijmen, maar structurele dingen niet.

Maar zeg nooit nooit. Wie weet dat ik tijdens dit project de kunst van het lijmen ontdek? We zien wel.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#18
Het voorplatform heb ik nu uit een stukje fosforbrons gemaakt. Nu kon ik de bufferbalk wel solderen. Het ligt hier nog los en wankel op het onderstel, en moet nog een beetje aangepast worden opdat het strakker past.

Onnodig te zeggen dat ik hier met ogen dicht in duik. Het enig plan dat ik heb zien jullie hier liggen. Ik heb zelf niets op papier of computer uitgetekend. Het is pure improvisatiebouw. Ik weet vb nog helemaal niet hoe ik de ketel, vuurhaard of cabine ga maken. Ogen dicht in het diepe...  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Aluminium is inderdaad bijna onmogelijk te solderen, tenzij met véél flux.
Het probleem is dat het zowat onmiddellijk oxideert, en die oxides beletten het tin om te hechten.
Met flux hou je de lucht (zuurstof) buiten, en heb je minder kans op oxidatie.
... maar je hebt ook een erg hete bout nodig: die flux koelt je materiaal af ...

Is dat dubbelzijdige printplaat? Hoe dik? (er bestaat printplaat in 0.5mm)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

De printplaat is inderdaad 0.5mm dik, maar enkelzijdig. Dubbelzijdig had misschien handiger geweest om de armaturen onder de omloopplaat te bevestigen, maar die had ik niet liggen. Dus met deze dan maar in zee gegaan. Werk ik overhaast? Ja, maar perfect wordt het nooit, en het is een goeie leerschool voor de volgende .  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske


bollen neus

Voor alu te solderen zal je wat andere apparaten moeten aanschaffen om dit mooi te krijgen. (spreek van ondervinding alsook inox daar zijn ook een honderd tal verschillende soorten in dus............) Misschien gieten in polyester geen optie? Je kan ook gebruik maken van matjes zoals in de auto industrie.
Den Eric.

Michiel

Thanks Eric (Loebaske)!  ;)

@Eric (Bolle Neus), aan alluminium solderen (of inox) ga ik niet beginnen. Als het koper gaat (of consoorten zoals messing,...) , waarom dan moeilijk doen, he? Gieten is ook weer een vak appart. Interessant om kopijen te maken, maar voor een uniek stuk?

Ondertussen zit het voorplatform samen met bufferbalk vast op het frame. De omloopplaat heeft een haakje waarmee het vooraan vasthaakt, als alternatief op de methode van het origneel model (BR 011). Ik merk nu pas dat het chassis een slag heeft gekregen, waardoor de bufferbalk niet helemaal haaks staat! Soit, we doen gezellig voort.   ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

arnaud

Dag Michiel,

Mooie verwerking  :)
Welke DB lok basis is het ?
Ik moet bijna hetzelfde doen in HO schaal

Bedank
Arnaud

edit: beter gelezen: (BR 011) ;D
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Michiel

Hallo Arnaud,

Ik heb een BR011 gebruikt omdat deze heel goedkoop te vinden is (oude modellen +40jaar). Echter de S3/6 heeft een betere verhouding kwa asopstelling, maar onmogelijk voor een habbekrats te vinden. De BR011 is iets te lang en de Heusinger is ietsjes anders dan de Walschaert. Maar mist wat knutselen zou het met deze 011 ook moeten kunnen... hoop ik.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Prachtig onderwerp heb je gekozen.
Zou toch overwegen om dubbelzijdige printplaat te gebruiken, als was het alleen dat de daar aan vast te hechten onderdelen steviger zullen vast zitten.
Ga je de wielen veranderen of ga je ze zelf in het zwart schilderen (een geduld werkje)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

De wielen worden zwart geschilderd, want ik heb hier geen zwarte wielen van deze afmetingen liggen. Een geduldig werkje, maar het gaat ook.

Mocht ik verstandig zijn, zou ik inderdaad beter een dubbelzijdige printplaat gebruiken. Maar dat zou beteken: bij Conrad een bestelling plaatsen (plus overbodige spullen kopen om aan de gratis levering te komen), een week of meer wachten en ondertussen mijn zinnen verzet op iets anders. Het project komt bij in de kist met "nog af te werken"...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Michiel,

Er zijn waarschijnlijk forumleden die zo'n stukje printplaat op overschot hebben van die dikt.
Het is altijd een vraag waard in het draadje "Gezocht"
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Peter, ik heb je raad opgevolgd en... wat is dit toch een mooi forum! (Gerolf, bedankt)  ;)

Ondertussen ben ik eens gaan puzzelen met diameters. De ketel is 11.3 mm diameter, 43mm lang (rookkast inbegrepen), en heb een stift van de kinderen gevonden met deze diameter. De vuurhaard is 13.4 mm diameter. Niets gevonden dus zelf maar iets geplooid. Het conisch deel moet ik nog eens uittekenen om te zien welke vlakke vorm ik hiervoor moet gebruiken. Kortom het is een beetje afwegen met welk materiaal dit te bouwen (styreen, koper,...) en dan hóe ik dit dan kan bouwen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)