Semi-scratchbuild: Belgische Staat stoomloc type 10 in N

Gestart door Michiel, 05 december 2014, 19:28:18 PM

Michiel

Bon, ik zou er eigenlijk beter niet aanbeginnen want er zijn al zoveel projecten begonnen, maar nooit afgewekt wegens geen tijd of welke rede dan ook. Maar goed, in navolging van een paar heerljike draadjes hier op dit forum, en onder het motto nooit begonnen, nooit gewonnen ga ik ook eens een poging wagen. Steeds van gedroomd, maar steeds uitgesteld... nu 8 jaar...

Wat wordt het? Een type 10 van de Belgische Staatspoorwegen, uitvoering rond 1920. Gezien ik geen gereedschap en kunde heb om een onderstel met aandrijving zelf te maken, start ik met een op de kop getikte 40 jaar oude Fleischmann DB baureihe 011. Daar kan ik alvast geen broek aan scheuren.

De afmetingen zijn niet perfect. De drijfwielen, wel van goede diameter, staan te ver uit elkaar, maar gezien de enorme N-flenzen kunnen ze niet dichter. Het chassis is iets te lang, de loopwielen iets te kort op elkaar,...enz. Maar het voornaamste is een herkenbare look-alike te kunnen bouwen. Eerste stap, de bovenbouw eraf en het onderstel technisch in orde brengen.

De 3-assige tender heb ik nog niet. Die komt later wel aan de beurt...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Werk voor de boeg!  :)
Dat wordt een klus, maar we verschieten hier van niets meer. Go!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bollen neus

Veel succes en sterkte gewenst bij deze verbouwing.
Den Eric.

Michiel

Meteen een eerste vraagje: hoe kwartieren jullie drijfwielen?

De wielen van dit model blokeerden tijdens het vrij ronddraaien. De drijfstangen verhinderden de vrije rotatie. Ik heb wat liggen klooien, en vind geen exacte methode. Het nauwkeurigst krijg ik het met staafjes die de positie verlegen, afregelend op het tegengewicht in het wiel, waardoor de hoek duidelijker zichtbaar wordt. Maar het blijft schatten en schieten.

Dus, wie kent een methode om te kwartieren. De wielen moeten ná montage gekwartiert kunnen worden, want de assen zitten in een gat door het chassis, en liggen niet in een open sleuf.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

Dat wordt een mooi project, dit volg ik zeker...
en we duimen dat dit project de eindstreep haalt

marc goovaerts

Wat kan N toch interessant zijn als je de cracks er op loslaat...

Michiel, ik heb eens een uitleg van Kees-Jan gekregen ivm een erfenis-Kleinbahn van ons va:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18835.45.html
Je begrijpt het vast beter dan ik...

Michiel

@Marc, die malletjes zijn knap bedacht, maar vooral handig wanneer de wielen los gekwartierd kunnen worden. In dit model halaas niet toepasbaar. Ik heb het met die staafje gedaan, en misschien toevallig, maar het is goed gekomen. De wielen draaien nu vrij.

@Phillipe, ik ken mezelf. Veel hooi, klein vorkje. Maar ik hoop steeds met een begonnen project de eindmeet te halen. Anders heeft het niet eens zin om eraan te beginnen.  ;)

@allen, bedankt voor jullie aanmoedigingen!   :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krisds


Steam.N

Wow, wat een challenge !
Maar overtuigd dat je hiervan een groot succes gaat maken, kijk ik zéér geïnteresseerd mee !!!   8)

Succes !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

soms denk ik man,man,man  waaraan begin je nou(niet alleen tegen U!!!!!)?  en dan zie je zo'n project dan ook lukken en dat hoop ik van harte van het jouwe ook Michiel !

Ik kijk alvast met veel belangstelling naar wat komen gaat/zal !

Groeten Peter ;)

Gerolf

Zeer interessant project - en prachtig dat het kwartieren intussen al gelukt is  8)

Onnodig te zeggen dat ik dit met veel goesting volg  :P  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Inderdaad, Gerolf, ik weet dat het type 10 ook jouw favoriete locomotief is. Ik hoop dat het wat wordt. Het is in elk geval een avontuur op onbekend terrein voor mij. In de tijd van lasersnijden, etsen en cnc-freesmachines, hoever kom ik met potlood, handzaagje en cutter? We zien wel... Zolang ik me amuseer is het genoeg.  ;)

De omloopplaat ga ik proberen om uit printplaat te maken voor de stevigheid. In even dun styreen zou deze nogal slap en vormloos kunnen blijken. Uit ondervinding weet ik dat printplaat een nachtmerrie is om te snijden. Gelukkig is er zo maar eentje.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JC2180

Iets leuker dan ombouw bestaat er niet :-)
Het begint hier ook te kriebelen om de draad weer op te nemen...
Succes en weeral een leuk draadje
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

PeterC

Interessant project!

Citaat van: Michiel op 06 december 2014, 12:52:11 PM
...Uit ondervinding weet ik dat printplaat een nachtmerrie is om te snijden...

Zagen gaat een stuk gemakkelijker dan snijden.  Ik gebruik daarvoor een boogzaagje (of figuurzaag of juwelierszaag) met een heel fijn getand zaagje erin.  Gaatje boren in de printplaat, zaagje door dat gaatje steken, zaagje opspannen en je bent vertrokken.  De zaagjes slijten wel heel snel in glasvezel versterkte printplaat...

Groetjes, Peter


Michiel

Peter, waarschijnlijk is dat de betere methode. Ik heb echter geen boogzaagje, dus heb ik het toch maar met het breekmes gedaan. Het ging wel, maar met aandringen en regelmatig het mesje weer scherp breken.

De omloopplaat heeft de bute vorm, past, maar ligt eigenlijk nog een millimeter te hoog. Ik kan echter niet meer zakken omdat de cylinders in de weg zitten. De top van de cylinders zijn al zo veel mogelijk vlak gevijld, maar dan nog. Jammer, maar zelf een onderstel maken gaat echt boven m'n pet. Dus, niet 100% maar we gaan er zo mee verder...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)