AMSAC Modulebaan - "Lemur"

Gestart door OlivierV, 05 december 2014, 15:07:14 PM

OlivierV

INDEX:

Hervatten werken zomer 2014
1. Start
2. Einde bak 1
3. Plannen gehele baan + oude foto's
4. Start bak 2 en 3
Einde werkjaar 2014

Start werkjaar 2015
5. Idee steunmuur Tilff
6. Landschapsbasis en bedraden
7. Gipsen, ballasten, schilderen, perrons ...
8. Patattenveld en ruwbouw brug
9. (Met)Peter(gaathetbeter) steekt een handje toe
10. Eerste keer opzetten met nieuw gemaakte schaduwstationbakken
11. Buiten werken voor het bijwerken van de kopwanden
12. Groene vingers
13. Meer groen en compositie brugje
14. Meer en meer groen
15. Start leggen rails opstelsporen, bedraden ervan en nog wat groen
16. Aanleg versleten straat
17. Vervolg versleten straat
18. Voetgangersbrug en versleten straat neemt plaats
19. Verder met de opstelsporen
20. Voorzien stekkers modulebakken, proefopstelling, laatste meters rail leggen
21. Eerste proefritten zonder koploper
22. Meer proefrijden
23. Eerste beurs met de baan - Dipro verzamelbeurs in het ICC te Gent
24. Fotoreportage Verzamelbeurs ICC Gent
25. Afwerken van een versleten straat
26. Moduleovergangen camoufleren
27. Muren langs de halte bij de rivier
28. Een beetje schilderen
29. Hekjes plaatsen
30. Een paar tussentijdse foto's
31. Mockup met Tilff steunmuur
32. Proefversie onderstel en ruwbouw bak 1
33. Gipsen bak 1, detaillering bak 2
34. Kleur ondergrond en begroeiing wand naars steunmuur
35. Meer en meer begroeiing
Einde werkjaar 2015

Start werkjaar 2016
36. De beuk erin
37. Muurtje in pluimkarton
38. Voortgang muurtje uit pluimkarton
39. Muurtje geplaatst
40. Pantograafvanger
41. Servohouder en wat scenery
42. Verderzetten landschapswerken
43. Laatste stand van zaken voor de AMSAC-dag van 13 maart
44. Zomaar wat prentjes
45. Huidige toestand gehele baan
46. Bouwverlof afgelopen
47. Straatje leggen niemand zeggen
48. Grasjes en rotsjes
49. Der nog ne slag in gegeven
50. Na een weekje rust terug erin gevlogen.
51. Huizentoestanden
52. Onder & achter de coulissen
Einde werkjaar 2016

Start werkjaar 2017

53. Afbreken/heropbouw
54. Grasjes/Rotsen
55. Bouwen tegen de sterren op
56. Even stoppen na het examen
57. Achtergronden en fries
58. Toen was er al een beetje licht (met een Duvel en een Leffe
59. Altijd dezelfden die werken
60. Achtergronden 1
61. Achtergronden & Hemels
62. Ze staan nog altijd te schilderen
63. Naaldbomen & co
64. Het bos door de bomen niet meer zien?
65. Proefopstelling
66. Tandje bijsteken
67. Wateren
68. Wateren deel 2
Einde werkjaar 2017

Start werkjaar 2018
69. Vorderingen aan de huizen.
70. Opendeurplaatje
71. Extra Details en Opendeurplaatjes
72. Status Tilff Steunmuur
73. Plaatsen Tilff steunmuur en details.
74. Detail weiland
75. Strippen
Einde werkjaar 2018


Start Werkjaar 2019
76. Eerste hout
77. Nog een bouwwerk erbij!
78. Voortgang Nord-Belge geïnspireerd stationsgebouw
79. Verf
80. Toonbaar
91. Stationsgebouw uiterlijk bijna af.
92. [urlhttps://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,21478.msg436400.html#msg436400]Stationsomgeving en Bar[/url]
93. Sprintje trekken Gangelt
Einde Werkjaar 2019


Start Werkjaar 2020
94. Verse bomen.
Einde Werkjaar 2020

Heel heel heel lang geleden toen AMSAC nog te Gent Sint-Pieters gevestigd was zijn er een 5tal modulebakken gebouwd, echter is het nooit verder gekomen dan de modules en het leggen van de rails.

Echter bij 1 bak is er reeds geballast geweest en een basis van landschap op aangebracht met grasmatten en technieken van toen.

foto's van de bakken in begintoestand komen nog hier waar dit stukje tekst staat.

Zo'n 15 jaar later na de verhuis naar Gent-Zeehaven werd er 1 van de bakken naar beneden gehaald, de meest afgewerkte bak en ook de bak waar we de laatste paar maandagen elke maand met zo'n 3 man aan gewerkt hebben.



Toen ik begon mee te helpen zag het er ongeveer uit als op bovenstaande foto...


Module op 29 september by AMSAC Ghent, on Flickr
Dit is na het aanbrengen van het dienstpad en plaatsen van boordjes op de brugjes.

Zo ik ga een andere keer verder want ik wil nog 8 wisselaandrijvingen monteren.

groet.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stieven76

Ziet er mooi uit.. Moet wel leuk zijn om met een bende aan een baan te bouwen.
Ik heb zo ooit, toen ik nog in Sint-Katelijne-Waver woonde een tijdje lid geweest van LMS de geit in Lier en ook daar een beetje meegeholpen aan de clubbaan (vooral draadjes aan de rails solderen). Was heel leuk maar omdat ik met ploegen werkte nogal weinig tijd om regelmatig naar de club te gaan en het dan maar opgegeven..

Rangeerduivel

Een andere ploeg houdt zich meer bezig met mekaar trakteren...is goed voor de clubkas ook! :D :D

;)

OlivierV

#3
Dat is het zeker Stieven, 'k vind het vooral handig om wat scenerytechnieken aan te leren, tegen dat ik thuis aan die fase komt dan heb ik de handelingen al heel wat beter vast. =)

Hier wat foto's van de module in huidige toestand na heel wat maandagen noeste arbeid te leveren en in hogere sferen te vertoeven door de geur van het modelwater.

Meeste foto's zijn wel genomen vanaf de achterkant van de module.


HLV 90.81 by AMSAC Ghent, on Flickr


Doorkijkje by AMSAC Ghent, on Flickr


6300 & 6274 by AMSAC Ghent, on Flickr

Groet,
Olivier

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

FREMO e.V. - afd België

Dag,

Zal deze module met de "FeBeLrAiL-JOKER"-module dan op een samenkomst te zien zijn in de toekomst?

Heb foto's geziien van deze overgangsmodulle, kan veel belovend zijn, maar ook een totale FLOP.

Mvg


PS; Ik wacht ( 4 maanden ) nog op de uitgebreide fotoreeks van die fameuze "FeBeLrAiL-JOKER"-module, van AMSAC, om te kunnen vaststellen indien zij op de juiste wijze werd gebouwd.
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Stieven76

Knap Olivier  ;D Die begroeiing op de spoorberm is ook mooi, hoe heb je dit gedaan?

OlivierV

@Herman, van het hele febelrail-gedoe (ik druk het nu even zo uit) heb ik echt geen idee, ik werk enkel mee aan de modules en ik weet dat er ook ergens een overgangsbak ligt zonder aankleding en zonder rails ligt.

@Stieven, met het zeemos of zeeschuim, eerst de beste eruit gehaald (we hadden nog een hele grote zak van vroeger liggen), daarna heeft Marc die bruin gespoten. Vervolgens heb ik ze op de spoorberm aangebracht met houtlijm, ingespoten met bison lijmspray en dan vervolgens plukjes van die vlokken (die blaadjes moeten voorstellen) tussen mijn vingers genomen en altijd maar tegen de struikjes botsen tot je vingers leeg zijn.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

#8
Citaat van: FREMO e.V. - afd België op 08 december 2014, 12:13:21 PM
Dag,

Zal deze module met de "FeBeLrAiL-JOKER"-module dan op een samenkomst te zien zijn in de toekomst?

Heb foto's geziien van deze overgangsmodulle, kan veel belovend zijn, maar ook een totale FLOP.

Mvg


PS; Ik wacht ( 4 maanden ) nog op de uitgebreide fotoreeks van die fameuze "FeBeLrAiL-JOKER"-module, van AMSAC, om te kunnen vaststellen indien zij op de juiste wijze werd gebouwd.

Herman,

Daar wij die modulen reeds meer dan 10 jaar staan hadden, verkozen wij niet die Joker modules niet aan te schaffen.Onze modules werden niet gebruikt/gebouwd wegens plaats - en werkruimte gebrek. Eén iemand kon zich schijnbaar met het besluit van het bestuur niet neerleggen, schaftte die Jokers aan en zou zelf die module afgewerkt hebben, Ondertss heeft die iemand een heelkundige ingreep ondergaan, maar schijnbaar zou er een afgewerkte module zijn  die wij in de AMSAC nog niet zagen, misschien eens met Daniel kontakt opnemen?.


Groeten Peter ;)

Metpetergaathetbeter

In het verleden heb ik ook meegewerkt om die modules te bouwen, een aantal van onze leden waaronder Olivier wilden die module(s) eens met succes onder handen nemen, normaal zou ik daar ook verder mee aangewerkt hebben, maar wegens persoonlijke redenen gaat het mij niet/en staat mijn hoofd er ook niet naar om mee te werken. Vandaar dat ik dit liever aan anderen overlaat die er met de volle 100% met het hoofd bijzijn en gemotiveerd!

Groeten Peter ;)

OlivierV

#10
Nieuwe foto's.

De voorste bak is de meest afgewerkte bak tot nu toe, die erachter is een pure landschapsmodule. Hier gaan er binnenkort 2 clubleden aan verder werken.

Normaal is er nog een 2e landschapsmodule voor achter bak 3 te zetten maar deze is spijtig genoeg verloren gegaan.

Dit moet een foto zijn die genomen is rond het jaar 2000. Blijkbaar zijn de modules ooit opgesteld geweest in het rijtuig waar nu de huidige clubbaan al een dikke 10 jaar staat.

We zien ook clublid Dirk in actie.

Tevens staat de 6e verloren landschapsmodule hier ook op afgebeeld.

Oude doos by AMSAC Ghent, on Flickr


oude doos by AMSAC Ghent, on Flickr

Vorige week zijn alle modules eens op een rij uitgezet. Dit om te zien waar we naartoe willen gaan. Ondertussen is er al een schetsje uit mijn hand gevloeid voor de 1e module op de voorgrond en zijn er plannen gesmeed voor de 2 tussenliggende modules.


Uitgezet by AMSAC Ghent, on Flickr


Uitgezet by AMSAC Ghent, on Flickr

Volgende week halen we 2 bakken in de werkruimte binnen om daar de ruwe landschapsbouw op los te laten. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

hmm, ben benieuwd .....   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: dani op 16 december 2014, 09:48:01 AM
hmm, ben benieuwd .....
misschien een beetje mee komen bouwen ? :-\

dani

wel, Peter, mocht ik wat meer tijd hebben ik zou dat doen, maar helaas geraak ik de laatste weken zelfs niet eens aan mijn eigen baan meer toe.    Weer met te veel projecten tegelijk bezig en te druk op het werk vooral.

Anders heel graag !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Mooie uitdaging: bovenleiding over de scheiding tussen de bakken maken  ;) 8). Komt me bekend voor.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.