Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Altijd recht op compensatie?

Gestart door janieburton, 04 december 2014, 13:24:12 PM

rgp

Havoc,

Dat van die doorstroming is een gekend, maar ook miskend feit.  Op een zeker ogenblik kun je niet meer doorstromen ook al heb je nog zoveel kennis en ervaring, omdat de competenties voor die "hogere" post totaal anders zijn.

Mijn baas die hoeft niets van geldende bouwregelementeringen, materiaalkennis, zelfs spoorwegen te kennen (ik wel), maar moet wel beslissingen kunnen nemen aangaande de prioriteit van verschillende projecten, de bijhorende budgetten aanvragen, personeel, ......

Roland

centauri167

Citaat van: Houdini op 11 december 2014, 16:04:10 PM
Citaat van: janieburton op 11 december 2014, 13:01:34 PM
Citaat van: rgp op 10 december 2014, 12:44:24 PM
Havoc,

Dat is ieders keuze, maar die worden wel gewaardeerd, later.  Maar dat zien er velen niet, waarom sommigen dan plots een grotere wedde hebben en meer extra legale voordelen. >:(

Ik investeer nu nog altijd (ben er 55) in mijn toekomst.

Roland

bij ons wordt verloont volgens de geldende CAO. Enkel als je overuren doet krijg je die eventueel uitbetaald maar meestal "vragen"(lees verplichten) ze je die te recupereren.

Strikt genomen denk ik dat je ook beter af bent met "compensatie uren". Als je overuren gewoon terug opneemt, krijg je 100% van je uren. Als je overuren laat uitbetalen, gelden de hoogste belastingschijven....waardoor hetgeen je netto overhoudt.... Je zal dan veel overuren mogen maken voor één locomotiefje te kopen  ;D

Klopt niet, het eerste ( weet het getal niet meer exact daar het bij mij niet meer telt, maar enkele jaren geleden was het een 70/ uren ) aantal overuren op jaarbasis krijgen een voordeeltarief waardoor je netto meer zal overhouden.

Havoc

Citaat van: rgp op 11 december 2014, 16:19:41 PM
Havoc,

Dat van die doorstroming is een gekend, maar ook miskend feit.  Op een zeker ogenblik kun je niet meer doorstromen ook al heb je nog zoveel kennis en ervaring, omdat de competenties voor die "hogere" post totaal anders zijn.

Mijn baas die hoeft niets van geldende bouwregelementeringen, materiaalkennis, zelfs spoorwegen te kennen (ik wel), maar moet wel beslissingen kunnen nemen aangaande de prioriteit van verschillende projecten, de bijhorende budgetten aanvragen, personeel, ......

Roland

Klopt en toch weer niet. Moest jouw baas wel iets kennen van wat jij moet doen, zou hij misschien een redelijke planning kunnen uitwerken zodat jij geen verlof moet nemen om thuis te werken. Hoe kan hij zoiets inschatten als hij niets weet? Natuurlijk kan hij dat allemaal laten aanleveren, maar dat kost geld en tijd.

Er gaat wel eens de boutade rond dat een goede manager niet moet weten waar hij mee bezig is om goed werk te leveren maar spijtig genoeg gaat die vlieger niet op. Als de secretaresse meer afweet van waar het bedrijf mee bezig is dan de baas dan loopt het mis.

Maar inderdaad, het is soms beter dat een "baas" iets meer weet van leiding geven dan uitvoeren. Als je er zo een hebt die alles beter kan en alles opnieuw wil doen omdat hij geen verantwoordelijkheid kan afstaan dan gaat de zaak ook niet vooruit.

Heb de 2 soorten al gehad.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

centauri167

Naar wat ik hoor zijn Japanse bedrijven ( en ik heb het over hier ) de enige bedrijven waar het management van laag tot de hoogste de verschillende aspecten van de jobs binnen het bedrijf kennen.

rgp

Havoc,

Je bent specialist in woorden verdraaien, ga in de politiek.

Paul,

Daar geloof ik niets van, zeker niet in de huidige complexe en hoogtechnologische bedrijvenwereld.  Neem de grote baas van Toyota en zet hem in de afdeling "motoren", die krijgt die motor niet in één, noch met de kwaliteit die zijn arbeider geeft, noch binnen de tijd die er zijn arbeider over doet en door hem (= de grote baas) werd goedgekeurd.

Roland

centauri167

Citaat van: rgp op 11 december 2014, 22:47:27 PM
Havoc,

Je bent specialist in woorden verdraaien, ga in de politiek.

Paul,

Daar geloof ik niets van, zeker niet in de huidige complexe en hoogtechnologische bedrijvenwereld.  Neem de grote baas van Toyota en zet hem in de afdeling "motoren", die krijgt die motor niet in één, noch met de kwaliteit die zijn arbeider geeft, noch binnen de tijd die er zijn arbeider over doet en door hem (= de grote baas) werd goedgekeurd.

Roland

Roland, je begrijpt me verkeerd, bij Japanse bedrijven weten ze wat de mensen doen, natuurlijk kennen ze niet alles. Maar gemba-walks zijn daar normale gang van zaken. Tevens draaien managers enkele dagen per jaar mee in elke cyclus van het bedrijf waardoor ze meer voeling hebben met wat hun personeel moet doen en kunnen en waar er verbeteringen mogelijk zijn, zowel ten goede van het bedrijf als het personeel. Ze staan dus gewoon dichter bij de vloer en alle segmenten daartussen.