Een (waarschijnlijk simpele) vraag

Gestart door Houdini, 04 december 2014, 08:36:28 AM

Houdini

Dag iedereen!

Waarschijnlijk een simpele (domme? ;-) ) vraag voor velen onder jullie, maar ik ben dus totaal (en dat mag zeker ruim geïnterpreteerd worden) niet op de hoogte van alle digitale regelingen.

Ik heb hier thuis zo'n Marklin mobile station  (zo eentje als link naar foto), ooit eens gekocht (lees: enkele jaren terug)
http://www.digital-bahn.de/info_kompo/zentralen/mobile_station.jpg

Waarschijnlijk is dit al totaal achterhaald?

Mijn vraag:
als ik nu naar de filmpjes van Ward kijk voor de VBV sprinter AM86, dan zie/hoor ik veel opties: licht cabine, licht interieur, 4 stationsomroepen, geluid van startende sprinter, ... noem maar op.

Op dit mobile station staan maar 8 knopjes... of zijn er combinatiemogelijkheden?
Of ben je met deze mobile station echt wel beperkt in geluidsmogelijkheden? Welke blijven dan over? "de eerste 8"?

Ter info: ik heb geen sprinter gekocht, maar vraag me dat wel af (naar de toekomst toe).

Merci voor jullie antwoord

dani

met de MS-1 ben je inderdaad beperkt kwa mogelijkheden.
Een beetje zoals met de IR afstandbediening die vaak in een Piko startset zat vroeger (nu soms nog).

Je hebt inderdaad enkel de eerste 8 functies +  F0  (licht).
Als je meer functies wil besturen ga je ofwel naar een   MS-2 moeten  gaan ofwel naar een andere centrale.

Je bent ook beperkt tot een maximum van 10 loks die je in je MS1 kan programmeren.  Als je een 11de wil bij voegen ga je één van de bestaande moeten wissen.


Maar om nu te zeggen compleet achterhaald, dat is een beetje overdreven.  Ik gebruik nog steeds een MS1 als  "tester" voor  nieuwe of zelf omgebouwde loks.   Een stukje testspoor van anderhalve meter, daar de MS1 aan gekoppeld en gaan !   De basis functies kan je er mee testen.   En als ik er eentje heb met meer dan 8  (heb er zo nog maar eentje ) dan gebruik ik gewoon de ECOS-II boven op de baan.



De  MS1 is een prima instap in het digitaal rijden.   Echter, wissels en seinen kan je er neit mee besturen.  Wel met de MS2.     Op de beurs in Leuven geraakten wij aan de klap met iemand van Herzele, die  "bijna digitaal" reed, namelijk met een Delta kastje.   Hij wou meer loks op de baan en meer adressen maar noemde zichzelf ook een "digibeet" en wou er neit te veel geld aan geven om te proberen.  Ik raadde hem aan een MS1 te kopen in okkasie, en een half uur nadien kwam ik hem weer tegen en hij wees naar zin plastic zakje met MS1 er in, en glunderde  "hierzie, voor 49 euro" !!!    Dus als  "test", "proevertje" of  "instap" is de MS1 zeker nog doenbaar.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Houdini

Citaat van: dani op 04 december 2014, 09:09:23 AM
met de MS-1 ben je inderdaad beperkt kwa mogelijkheden.
Een beetje zoals met de IR afstandbediening die vaak in een Piko startset zat vroeger (nu soms nog).

Je hebt inderdaad enkel de eerste 8 functies +  F0  (licht).
Als je meer functies wil besturen ga je ofwel naar een   MS-2 moeten  gaan ofwel naar een andere centrale.

Je bent ook beperkt tot een maximum van 10 loks die je in je MS1 kan programmeren.  Als je een 11de wil bij voegen ga je één van de bestaande moeten wissen.


Maar om nu te zeggen compleet achterhaald, dat is een beetje overdreven.  Ik gebruik nog steeds een MS1 als  "tester" voor  nieuwe of zelf omgebouwde loks.   Een stukje testspoor van anderhalve meter, daar de MS1 aan gekoppeld en gaan !   De basis functies kan je er mee testen.   En als ik er eentje heb met meer dan 8  (heb er zo nog maar eentje ) dan gebruik ik gewoon de ECOS-II boven op de baan.

Dani,  dank je voor je reactie!

Als je zou overgaan naar een MS-2, is dat dan "simpel"?
Daar bedoel ik mee, die MS1 is gekoppeld met het stroomspoor (waar zowel de kabel van de MS1 en de stroomtoevoer is). Kan ik de MS1 en zijn kabel gewoon uittrekken en er een MS2 aanhangen?
(of is dat te simpel geredeneerd?  ;-) ).

Of, is er een mogelijkheid om een tweede MS1 aan te sluiten? Kan je dan 20 locs programmeren?  (natuurlijk is dat geen oplossing voor het aantal te gebruiken functies)
Of lopen die dan vast in elkaars aansturingen?

Bolje

Citaat van: Houdini op 04 december 2014, 09:15:48 AM
Of, is er een mogelijkheid om een tweede MS1 aan te sluiten? Kan je dan 20 locs programmeren?  (natuurlijk is dat geen oplossing voor het aantal te gebruiken functies)
Of lopen die dan vast in elkaars aansturingen?
Ik denk dat er een kabel bestaat om de twee te linken. Even kijken bij Märklin. Ik ken de nummer of naam niet.
Dan kun je de twee samen gebruiken.
Vele groeten,
Ronald

dani

neen, je bent beperkt , want de MS2 heeft een andere aansluitbox.

Je kan wel een 2de MS-1 aan de aansluitrail hangen, met een speciaal tussenkabeltje van 15 euro, maar dan heb je nog steeds geen 20 loks dacht ik....  ze nemen ze van elkaar over.   De eerste is "master"  en heeft de loks in zijn geheugen.  De andere via de adapterkabel is de "slave " en heeft dezelfde loks.

check dit :

https://www.marklin.com/tech/Mobile_Station_60652.pdf

oftewel :  RTMF :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Mijn eerste digitale "centrale" (niet zelf gebouwd dan) is ook een MSII. Je kan wel meer loc's gebruiken als je die "bankkaartjes" gebruikt. Heel handig: de kaart bezet automatisch het laatste open "slot".
Het ding programmeert zowat alles wat ik er al aangehangen heb.

dani

ik zo noch de MS1, noch de MS2 eigenlijk een "centrale" noemen... het zijn gewoon   "geaavanceerde controllers" zoals bvb de MultiMaus van Roco-Fleischmann het DCC equivalent is.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Houdini

Citaat van: Huugooke op 04 december 2014, 10:14:49 AM
Mijn eerste digitale "centrale" (niet zelf gebouwd dan) is ook een MSII. Je kan wel meer loc's gebruiken als je die "bankkaartjes" gebruikt. Heel handig: de kaart bezet automatisch het laatste open "slot".
Het ding programmeert zowat alles wat ik er al aangehangen heb.

You lost me  :o  ;D

Bankkaartjes? Slot?

Huugooke

Vandaar de quotes, Dani.  ;)
Ik ga hier geen wellesnietes beginnen maar qua mogelijkheden staat de MSII toch wat verder.
Een mooi alternatief is z21, die ze nu aan relatief belachelijke prijzen aanbieden.

Bolje

Citaat van: Houdini op 04 december 2014, 10:34:10 AM
Citaat van: Huugooke op 04 december 2014, 10:14:49 AM
Mijn eerste digitale "centrale" (niet zelf gebouwd dan) is ook een MSII. Je kan wel meer loc's gebruiken als je die "bankkaartjes" gebruikt. Heel handig: de kaart bezet automatisch het laatste open "slot".
Het ding programmeert zowat alles wat ik er al aangehangen heb.

You lost me  :o  ;D

Bankkaartjes? Slot?
Daarom zoals Dani als schreef: RTMF ::)
Een beetje 'googlen' en je hebt direct de handleidingen van MSI als MSII  ;)
Vele groeten,
Ronald

dani

dat tikte ik ook al dat de MS2 flink wat meer kan.  dus we zitten op dezelfde golflengte.

En voor topicstarter : de MS2 heeft een gleuf bovenaan waar je een soort "bankkaart formaat" kaartje kan in steken met daarop de kenmerken van een bepaalde lok geprogrammeerd.  Dus een elfde lok die je "on the fly" kan toevoegen aan je lijstje.    Voor elke lok een kaartje is natuurlijk op termijn ook een dure bedoening.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: Houdini op 04 december 2014, 10:34:10 AM
Citaat van: Huugooke op 04 december 2014, 10:14:49 AM
Mijn eerste digitale "centrale" (niet zelf gebouwd dan) is ook een MSII. Je kan wel meer loc's gebruiken als je die "bankkaartjes" gebruikt. Heel handig: de kaart bezet automatisch het laatste open "slot".
Het ding programmeert zowat alles wat ik er al aangehangen heb.

You lost me  :o  ;D

Bankkaartjes? Slot?
ik hoop dat we het over de Marklin Mobile Station II hebben. Daar kan je een soort credit-cardjes in stoppen. Daar kan je dan loc gegevens op opslaan. Zo kan je de hele collectie op die kaartjes kwijt. Het volstaat om zo'n kaartje in de daarvoor handig voorziene sleuf van de MSII te stoppen en de loc is startklaar.
Hier een voorbeeld (geen reclame bedoeld!)
http://www.modeltreinshop.nl/joomla/index.php?page=shop.product_details&category_id=5&flypage=yagendoo_VaMazing_zoom1.tpl&product_id=1301&option=com_virtuemart&Itemid=7

Waarschijnlijk kan de MS 1 ook aan de MS 2 aangesloten worden, maar dat laat ik aan de kenners over.

Geert

Ik dacht dat z21 geen mfx protocol aankan. Dan ben je weer beperkt met het aantal functie uitgangen in de loc decoder. Of de decoder in de loc moet multiprotocol zijn en ook DCC begrijpen. Dan heb je wel al de fucties.


Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Huugooke

Sorry voor de dubbele info Dani, je was iets vlugger.
z21: inderdaad geen mfx

Houdini

Bedankt allen!

Ik heb intussen al wat door de handleiding van de MS1 gebladerd (heb er nu wat weinig tijd voor), zal dat eens grondig doornemen. Die van de MS2 ga ik
voorlopig nog niet lezen, heb toch geen MS2 :) . Maar zal nadien wel eens moeten zien of ik (voorlopig) verder kan/wil met die MS1 of dat een upgrade nodig is (wéér kosten  ::)  ;) )