Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Märklin locomotief opwaarderen + weathering

Gestart door 1op32, 02 december 2014, 08:40:17 AM

1op32

Een tijd geleden twijfelde ik om mijn Märklin BR94 te verkopen en een (uitverkocht) model van Kiss of KM-1 te zoeken.
Uiteindelijk heb ik besloten een poging te ondernemen om de Märklin BR94 een upgrade te geven, of dit gelukt is laat ik over aan de lezer van deze topic.
eerst en vooral moet
de wijzigingen zijn eerder beperkt gebleven, bel, pomp, compressor, kolenkast enz zijn origineel gebleven. Ik weet dat al deze onderdelen in een mooiere fijnere witmetaal uitvoering te koop zijn maar was van mening dat deze bij de meer recentere Märklin modellen aanvaardbaar zijn.
De wijzigingen beperken zich tot:
-uitbouwen van de afschuwelijke koppelingen incluis het telex mechanisme
-aanbrengen van schroefkoppelingen en remslangen
-inbouwen van een hall sensor op een wielas
-inbouwen van een dynamische rookgenerator
-inbouwen van cabineverlichting
-cabine voorzien van stoker en machinist
-bijschilderen van de stuurpost
-ramen van de cabine voorzien van 'houten' lat
-kolenbak voorzien van echte kolen + gemorste kolen
-aanbrengen van asse onder de keteldeur
-een totale vervuiling van de lok wielen onderstel en bovenbouw

Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

1op32

Het eerste wat dient te gebeuren is de lok gedeeltelijk demonteren.
Daarna kunnen kleine noodzakelijke schilder werkjes gebeuren die toch een héél ander zicht aan de lok geven.
Ik geef een kleine opsomming.
-schilderen van de cabine vloer in een hout imitatie (beter is een fineerlaag aanbrengen maar heb ik niet gedaan).
-schilderen van de elektrische contactdozen in gele kleur, ik weet dat hier een hele discussie bestaat tijdperk gebonden, maar ik vind dit mooier.
-schilderen van de onderste raamlijst in hout imitatie
-de sumierre stuurpost voorzien van wat kleur wielen in rode kleur, eigenlijk zou deze moeten worden voorzien van leidingen, extra wielen, manometers enz... maar ook hier heb ik me beperkt tot het stikte minimum.
-trappen demonteren in de treeplanken in zwarte kleur in plaats van de in de masse rood gekleurde plastiek, eigenlijk moet hier een messing traanplaatje op, dat doe ik later nog.




Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

loco

Dag Geert

Dit staat ook bij mij op mijn todo lijstje. Maar het zal niet voor vandaag of morgen zijn. Eerst mijn 93 afwerken.
Eigenlijk zou ik een tweede exemplaar willen en hiervan het chassis willen gebruiken voor een 99. Maar  dat is verre toekomst.
Ik hou in elk geval dit draadje goed in het oog, al was het maar om je aan te moedigen en later wat van je kennis en ervaringen te gebruiken.

peter

1op32

de schilderwerkenvan het machinistenhuis

de schilderwerken van de trappen

ook de buffers voorzien van witte ringen, hier nog het afplakken
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

1op32

Ook de handwielen van de ventielen op de ketel een likje rood gegeven
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

Dirky


1op32

Vervolgens demonteren we de afschuwelijke Märklin koppelingen, inclusief de hele telex handel, stangen magneetspoelen...
(Voor mij volkomen onbegrijpelijk dat de anders zo kritische consument zulke afgrijselijk lelijke grote plastieken koppelingen blijft aanvaarden ?? Zeker op deze schaal verhouding is dit niet verdedigbaar ! Maar dit is mijn persoonlijke mening.)
En vervangen we deze door schroefkoppelingen.

Tegelijk nemen we de bodemplaat weg en meten de asdiameter zodat we een magneetring met passende diameter (5mm) kunnen bestelling voor de hall sensor. Dit is nodig om een gepulseerde rookuitstoot te kunnen realiseren synchroon met de wielomwenteling, zeg maar eindslag van de cilinders.

Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

bollen neus

Citaat van: 1op32 op 03 december 2014, 11:47:23 AM
Vervolgens demonteren we de afschuwelijke Märklin koppelingen, inclusief de hele telex handel, stangen magneetspoelen...
(Voor mij volkomen onbegrijpelijk dat de anders zo kritische consument zulke afgrijselijk lelijke grote plastieken koppelingen blijft aanvaarden ?? Zeker op deze schaal verhouding is dit niet verdedigbaar ! Maar dit is mijn persoonlijke mening.)
En vervangen we deze door schroefkoppelingen.

Geert, ge zijt niet alleen die dat denkt, ken nog een ander merk waar de opstappen aan de deuren enorm grof zijn, ge kunt der nen olifant op laten staan.

Verder knap werk aan het leveren.

Den Eric.

1op32

De magneet ring met 4 magneetjes en de hal sensor

ik heb gekozen om de magneetring op de 2de as te plaatsen omdat daar mijn inziens het meeste plaats is

het plaatsen van de magneetjes zelf in de plastiek ring is niet eenvoudig...
de magneetjes zijn zo sterk dat ze naar elkaar toe willen 'springen' je moet ze srtevig in de tang houden !
Ik heb gekozen om gel secondenlijm te gebruiken om ze op hun plaats te houden, en dit bleek een goeie keuze
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

1op32

nog een kleine opmerking, de positie van de magneetjes Noord - Zuid is blijkbaar belangrijk  >:( dus opletten bij het plaatsen !!
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

1op32

De as met magneetring kan terug worden ingebouwd.
Nu kan de bedrading worden voorzien:
-3 draadjes voor de hal sensor
-2 draadjes voeding voor de sturing print van de dynamische rookgenerator

Om deze draden vanuit het onderstel naar de ketel te krijgen gebruiken we de bestaande doorvoer voor de bedrading ven de voorste telex koppeling.
Echter tussen het voorste compartiment waar de telex zat en het compartiment met de assen zit een metalen schot. Hier moet een gaatje worden gemaakt zie foto hieronder


In principe kan als voeding de aansluiting van de bestaande rookgenerator worden gebruikt. Omdat de dynamische rookgenerator nogal wat vermogen heeft heb ik veiligheidshalve gekozen om met een relais te gebruiken:


-De aansluitdraden van de oude rookgenerator verlengd en aangesloten op de spoel van een relais (dit is de bruine en oranje draad).
De wat dikere rode en bruinne draad zijn de voeding voor de kaart en de rode-grijze-gele draadjes zijn voor de hal sensor.


-dan 2 draadjes gesoldeerd op de verdeel print van de stoomafname (zit tussen de laatste en de voorlaatste as). Hiervoor neem je best tijdelijk 2 puntcontacten van de stroomafname weg.
Foto:


-één van deze draadjes gaat rechtstreeks naar de sturing print van de rookgenerator de andere naar het contact van het relais en vandaar naar de sturing print.


-Relais gekleefd op de plek waar de spoel voor de telex koppeling zat.


Nu kunnen ook de 3 draadjes geel-grijs-rood worden aangesloten op de hal sensor

waarna de hal sensor op zijn plaats kan worden vastgezet dit is nogal een fijn werkje... Let er ook op dat de bedrading niet in contact komt met de draaiende assen !
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

1op32

Samuel de eerlijkheid gebied me te zeggen dat de werken al een hele tijd lopen, de lok is intussen zelfs klaar, maar ik had niet de tijd om de evolutie te posten daarom plaats ik nu de werken in een versneld tempo op het forum  ;) telkens ik even de tijd heb.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

sdz1976

Ik dacht al dat je raketbrandstof dronk :)
Desalniettemin , knap werk!
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1