Km- en hm-palen

Gestart door GVL, 01 december 2014, 21:39:14 PM

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Jurgen op 04 december 2014, 16:11:02 PM

Dus, eigenlijk heb ik hier nu een heel antwoord getypt en ik durf wedden dat je nog niets wijzer geworden bent.  ;D
Jurgen, jij zou een goed onderwijzer geweest zijn !  ;D

Groeten Peter ;)

Jurgen

Tja, ik zou als besluit zeggen: alles kan en alles mag!  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loebaske


evan

Enkelspoor : zelfde kant

Dubbelspoor : alternerend : even spoor B en oneven spoor A

Spoor a ligt links als de oorsprong van de lijn achter je ligt.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jurgen

En is het voor enkelspoor dan links of rechts in de richting van het eindpunt gezien?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Citaat van: evan op 02 december 2014, 06:52:29 AM
In verband met de aanzet van 2012...

De blauwe km borden staan dus oplopend vanaf kant vb Brussel of oorsprong van de lijn aan beide kanten van de lijn bij twee sporen of links bij enkel spoor om de km.

De hectometerpaaltjes staan om de 100 meter, maar bij een dubbelsporige lijn staan de oneven cijfers  kant spoor A en de even cijfers spoor B.  Dus alternerend...

Op deze wijze kan men ten velde het onderscheid maken tussen spoor A en B van een dubbelsporige lijn.

Groetjes
Jurgen, volgens Evan dus links (gezien vanaf de oorsprong van de lijn) bij enkel spoor.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Ow, heb ik dus duidelijk over gelezen.  ;D :-[
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rixke rail

Citaat van: GVL op 04 december 2014, 10:34:43 AM
Gisteren gebladerd in mijn documentatie en geen enkele foto gevonden uit de jaren '50 of '60 waarop een wit vierkant hectometerpaaltje te zien is.  Het lijkt erop dat dit type eerder thuishoort in tijdperk IV en later.  Had beter mijn research gedaan vooraleer aan de bouw te beginnen ...  >:(
De blauwe driehoekige kilometerpalen waren wel al te zien in tijdperk III en dus dringt de vraag zich op met welke hm-paaltjes die dan gecombineerd werden.  Waren dit de kleine driehoekige zoals te zien op de mooie foto van Peter VG?
Aangezien de kleine driehoekige versie zowel km als hm aanduidt, zijn er theoretisch geen aparte km-palen nodig.  Zou dit in realiteit toegepast zijn?
Tenslotte nog een vraagje ivm de opstelling langs een enkelsporige lijn.  Volgens mijn info staan km-palen aan één kant van het spoor en worden de hm-paaltjes alternerend links en rechts geplaatst.  Kan iemand dit bevestigen of verbeteren?
Groeten.

Inderdaad, Gino, vroeger waren de hm-paaltjes ook blauw, bovenaan km en onderaan hm, hier 14,2 km :

027 by rixkezrail, on Flickr

en hier 11,5 km :

033 by rixkezrail, on Flickr

Deze foto' zijn genomen op de Bocqlijn.
Nu nog uitvissen wanneer de witte hectometerpaaltjes ingevoerd zijn. Iemand ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Metpetergaathetbeter

http://app.infrabel.be/akac/appl/techbep/pdf/201410N_Veilig%20werken%20bij%20INFRA_NL.pdf   eens lezen staat geen datum wel uitleg km.,hm. en bovenleidingspalen !

Groeten Peter ;)

loebaske

en als je het nu nog niet weet ??? ewel dan ga je wat anders moeten vinden Peter...

Jurgen

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 december 2014, 18:44:06 PM
http://app.infrabel.be/akac/appl/techbep/pdf/201410N_Veilig%20werken%20bij%20INFRA_NL.pdf   eens lezen staat geen datum wel uitleg km.,hm. en bovenleidingspalen !

Groeten Peter ;)

Haha, ik ben eens aan het kijken in die brochure.
Daar staat op de pagina na die van de hm en km-palen een foto van een overweglicht met als uitleg dat het overweg 16 van lijn 50 is.

Toevallig is dat nu net een foto van bij mij in Aarschot en ik weet 100 % zeker dat dit lijn 16 is, dus niet lijn 50. Hoe ik dat weet? Achter dat licht op de foto staat een oorlogsmonument en het gebouw op de achtergrond is dat van "Cooremans", een verkoper van allerlei auto-onderdelen.

Ik vraag me dus af wie dat document heeft opgesteld en of die er zelf wel iets van afweet.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

GVL

Eric, dank voor de nuttige foto's.

RD25

hahahaha, Jurgen ja zeker : https://www.google.fr/maps/@50.9985928,4.8341105,3a,15y,81.05h,85.29t/data=!3m4!1e1!3m2!1soP6gMYKr9o8qwtalwfMnAg!2e0
of
https://www.google.fr/maps/@50.9985928,4.8341105,3a,15y,167.67h,86.13t/data=!3m4!1e1!3m2!1soP6gMYKr9o8qwtalwfMnAg!2e0

Voor INFRABEL dit is een serieuze dokter?  ;)

Citaat van: Jurgen op 07 december 2014, 19:13:10 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 december 2014, 18:44:06 PM
http://app.infrabel.be/akac/appl/techbep/pdf/201410N_Veilig%20werken%20bij%20INFRA_NL.pdf   eens lezen staat geen datum wel uitleg km.,hm. en bovenleidingspalen ! Groeten Peter ;)

Haha, ik ben eens aan het kijken in die brochure.
Daar staat op de pagina na die van de hm en km-palen een foto van een overweglicht met als uitleg dat het overweg 16 van lijn 50 is.

Toevallig is dat nu net een foto van bij mij in Aarschot en ik weet 100 % zeker dat dit lijn 16 is, dus niet lijn 50. Hoe ik dat weet? Achter dat licht op de foto staat een oorlogsmonument en het gebouw op de achtergrond is dat van "Cooremans", een verkoper van allerlei auto-onderdelen.

Ik vraag me dus af wie dat document heeft opgesteld en of die er zelf wel iets van afweet.  ;D

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Jurgen

Je hebt de locatie gevonden Bernard. :D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.