Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Km- en hm-palen

Gestart door GVL, 01 december 2014, 21:39:14 PM

evan

Driehoekig blauw is de km paal en wit tweezijdig is de hectometerpaal

;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jurgen

Citaat van: evan op 02 december 2014, 19:43:18 PM
Driehoekig blauw is de km paal en wit tweezijdig is de hectometerpaal

;)

Vroeger waren de hectometerpaaltjes identiek aan de kilometerpalen, alleen dan veel kleiner. Het zijn die paaltjes die ik bedoel. Zoals op de foto met de thalys te zien is.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

raf

hier het paaltje naast het overweg gebouwtje bij ons is as


helemaal verwilderd en de kleur is wel iets lichter dan de andere
hoe reken je in model die KM uit ??of worden der gewoon om de BV meter zo een paaltje gezet
eigenlijk zie je op 99% van de banen deze paaltjes nooit staan .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterVG




Mijn paaltjes giet ik met resin rond een kern van staaldraad. Eénmaal langs de baan geplaatst zijn ze supersterk. Wanneer je ze raakt tijdens het reinigen van de rails zal je jezelf pijn doen. Het paaltje geeft echter geen krimp.

http://hamsart.blogspot.be/2012/01/hectometerpaal.html

Michiel

Peter, dit is een prachtfoto! De locomotief is niet van echt te onderscheiden. Verbluffend!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: raf op 03 december 2014, 09:38:36 AM
...hoe reken je in model die KM uit ??of worden der gewoon om de BV meter zo een paaltje gezet
eigenlijk zie je op 99% van de banen deze paaltjes nooit staan .

gr raf

Kan je helemaal niet uitrekenen. Je rijtuigen zijn op 1/87 en je baan heeft een lengteschaal van 1/500 tot 1/750 en misschien zelfs nog kleiner.
Je zou om de 30cm een HM paaltje moeten plaatsen en dat is zo ver uit elkaar als je rijtuig lang is.

Gewoon op goed gevoel naast een lang traject zetten en beperken in aantal is het enige mogelijke
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

K'ee dacht het wel dat het natte vinger oefening zou worden .
heb die cijfers besteld voor op de paaltjes
prijs valt nog mee

dus nu paaltjes maken tegen de sterren op LOL

gr raf en inderdaad mooie foto
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Durango

Peter, dat is echt een prachtplaat van die loc zeg.   ;D ;D Mooie weathering ook.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

loebaske

psssst niet afwijken van het draadje omdat nu iedereen het een mooie weathering van de loc is  ;) ;) ;)

RD25

Citaat van: PeterVG op 03 december 2014, 13:00:57 PM
foto
Mijn paaltjes giet ik met resin rond een kern van staaldraad. Eénmaal langs de baan geplaatst zijn ze supersterk. Wanneer je ze raakt tijdens het reinigen van de rails zal je jezelf pijn doen. Het paaltje geeft echter geen krimp.
http://hamsart.blogspot.be/2012/01/hectometerpaal.html

Ya Peter, dit is een prachtfoto !  :D  :D
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

evan

By the way... Gino, knappe paaltjes trouwens ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

modeltreinbart

Als je realistisch zou werken zou je om de 115 cm een hm paaltje pas mogen plaatsen en om de 11, 5 meter een kilometer paaltje. Enkel heel realistische banen kunnen dat eigenlijk op de juiste plaats zetten.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

GVL

Gisteren gebladerd in mijn documentatie en geen enkele foto gevonden uit de jaren '50 of '60 waarop een wit vierkant hectometerpaaltje te zien is.  Het lijkt erop dat dit type eerder thuishoort in tijdperk IV en later.  Had beter mijn research gedaan vooraleer aan de bouw te beginnen ...  >:(
De blauwe driehoekige kilometerpalen waren wel al te zien in tijdperk III en dus dringt de vraag zich op met welke hm-paaltjes die dan gecombineerd werden.  Waren dit de kleine driehoekige zoals te zien op de mooie foto van Peter VG?
Aangezien de kleine driehoekige versie zowel km als hm aanduidt, zijn er theoretisch geen aparte km-palen nodig.  Zou dit in realiteit toegepast zijn?
Tenslotte nog een vraagje ivm de opstelling langs een enkelsporige lijn.  Volgens mijn info staan km-palen aan één kant van het spoor en worden de hm-paaltjes alternerend links en rechts geplaatst.  Kan iemand dit bevestigen of verbeteren?
Groeten.

Peter

Prachtig foto, Peter
Lijkt helemaal echt
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

Citaat van: GVL op 04 december 2014, 10:34:43 AM
Tenslotte nog een vraagje ivm de opstelling langs een enkelsporige lijn.  Volgens mijn info staan km-palen aan één kant van het spoor en worden de hm-paaltjes alternerend links en rechts geplaatst.  Kan iemand dit bevestigen of verbeteren?
Groeten.

Ik fiets nogal regelmatig langs de RaVeL-fietspaden in het Waalse gedeelte en tenzij de paaltjes verplaatst werden na aanleg van het fietspad staan ze meestal allemaal aan 1 kant, al is dat wel afhankelijk van lijn tot lijn. En soms staan ze dan allemaal links, soms allemaal rechts, dus niet alternerend.
Ik heb er nog niet echt een logica in gevonden. Maar zoals ik al zei, het kan zijn dat de paaltjes verplaatst werden na aanleg van het fietspad. Al moet ik toegeven dat ik daar soms over twijfel als je ziet hoe drastisch ze te werk gaan om zo'n fietspad aan te leggen en dan de staat van die paaltjes bekijkt, meestal goed verstopt tussen struikgewas dat ze niet aangeraakt hebben tijdens de aanleg van het fietspad.

Dus, eigenlijk heb ik hier nu een heel antwoord getypt en ik durf wedden dat je nog niets wijzer geworden bent.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.