Km- en hm-palen

Gestart door GVL, 01 december 2014, 21:39:14 PM

GVL

Af en toe vul ik mijn voorraad NMBS details aan voor toekomstig gebruik.   Deze km- en hm-paaltjes zijn messing freesstukjes.  De afmetingen zijn afgeleid van echte exemplaren in de buurt.  Ik hoop dat die afmetingen in de loop van de jaren niet drastisch gewijzigd zijn zodat de palen ook in tijdperk III dienst kunnen doen ...
De hoogte van de zwarte cijfers (15 cm in het echt) is op schaal; de witte cijfers hadden iets groter mogen zijn (25 cm in werkelijkheid).  Ik heb arial bold als lettertype genomen maar misschien is er een font die beter past.  Iemand een idee?



Groeten.

Snobby Crash

Gino,

misschien een domme vraag, maar waarvoor dienen deze paaltjes naast de spoorbaan...

(domme vragen bestaan wel niet, maar ik ben geen sein expert he )

Thanks,

Geert

59erke

ziet er zeker niet slecht uit Gino, mooi resultaat

@ Geert, kilometerpaaltjes ... het woord zegt het zelf. paaltjes die de lengte van de spoorbaan aangeven ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

vyncky

aanduiding van de kilometers :)
zo weten de spoormannen waar ze moeten werken ;)

Vroeg TP III (Lijn 12)


Naast het tweetje een klein hectometerpaaltje. Zo herinner ik mij ze toch. Nu zijn het grote knoeften die in de weg staan ;)

nog eentje


Meer info over bovenstaande foto's en andere niet paaltjes-foto's vindt je hier; http://lijn-12.be/jubileum.php

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

GVL

Yannick, dank voor de foto's.  Van mijn km-paaltjes heb ik fotografisch bewijs uit de jaren '50 dus die passen in tijdperk III.  De hm-palen op jouw foto's zijn van een ander type en lijken km én hm aan te duiden.  Weet iemand wanneer de eenvoudige vierkante uitvoering zijn intrede gedaan heeft?  Dank bij voorbaat.

Snobby Crash

Thanks, maar van waar wordt er dan gerekend met de afstand ? Vanuit het vorige station
of naar het volgende station toe of is het de lengte van de gehele lijn die opgedeeld is in km.

Geert


2012

Vanuit brussel word er geteld, lijn 50A start daar naar oostende op 0km, het A spoor loopt weg van brussel, spoor B loopt naar brusel, geheugen steuntje... A spoor van Au revoir brussel en B spoor Bienvenu Brussel, lijn en die ni in brussel starten is meestal vanuit de grootste stad he, vb lijn75 start in gent en loopt naar kortrijk

2012

En ja, we hebben da nodig om te laten weten waar we staan na een aanrijding of incidenten...

C.B.

.... Of uw snelheid hernemen op een bepaalde punt door een beperking daarvoor.
(Lees: als de totale lengte van de trein ergens voorbij is)  ;)
Nu met die afstandsmeter in onze TRAXX loks is dat net iets eenvoudiger  :) (ik weet nu niet dat de Siemens loks dat ook hebben Kurt?)
Groetjes.
Claudio.

evan

In verband met de aanzet van 2012...

De blauwe km borden staan dus oplopend vanaf kant vb Brussel of oorsprong van de lijn aan beide kanten van de lijn bij twee sporen of links bij enkel spoor om de km.

De hectometerpaaltjes staan om de 100 meter, maar bij een dubbelsporige lijn staan de oneven cijfers  kant spoor A en de even cijfers spoor B.  Dus alternerend...

Op deze wijze kan men ten velde het onderscheid maken tussen spoor A en B van een dubbelsporige lijn.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Snobby Crash

Das heel duidelijk !
Weer iets bijgeleerd !

Geert

loebaske

dat was eens leerijke informatie

2012

Citaat van: C.B. op 02 december 2014, 06:20:22 AM
.... Of uw snelheid hernemen op een bepaalde punt door een beperking daarvoor.
(Lees: als de totale lengte van de trein ergens voorbij is)  ;)
Nu met die afstandsmeter in onze TRAXX loks is dat net iets eenvoudiger  :) (ik weet nu niet dat de Siemens loks dat ook hebben Kurt?)

Nee, onze 18 heeft dat systeem niet, heb eens een traxx moete loodsen en daar dan dat systeem zien gebruiken... wij tellen nog altijd de paalkes dus  ;D

ward

Met een 77 zit er ook zo een systeem op.

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Jurgen

Citaat van: evan op 02 december 2014, 06:52:29 AM
De hectometerpaaltjes staan om de 100 meter, maar bij een dubbelsporige lijn staan de oneven cijfers  kant spoor A en de even cijfers spoor B.  Dus alternerend...

Op deze wijze kan men ten velde het onderscheid maken tussen spoor A en B van een dubbelsporige lijn.


En was dat met de blauwe 3-hoekige exemplaren ook het geval? Of heeft men dat pas ingevoerd vanaf de witte palen?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.