Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

probleem instellingen esu 4.0 met krois-koppelling

Gestart door patatje70, 30 november 2014, 12:18:01 PM

patatje70

ik heb kroiskoppelingen gemonteerd op een rangeerlok( decoder esu 4.0), deze is vlot te bedienen met een functietoets(zit op aux2 en via F2(roco multimauss))..dus alles werkt prima manueel..
om doorbranden te vermijden is er een instelling waardoor de lok licht opduwt,ontkoppelt,terug wegrijd en dan de koppeling terug laat zakken..
al deze cv's ingesteld volgens de richtlijnen maar toch doet ie deze bewegingen niet.
iemand een idee wat ik verkeerd doe of wat de beste cv instellingen zijn?

mvg Wim

eve

De ontkoppelingswals zit volgens mij alleen in een Lenz-decoder.
Als het ook in de ESU zit : graag alle instellingen...

Erik

dgrr57

Citaat van: eve op 30 november 2014, 12:21:30 PM
De ontkoppelingswals zit volgens mij alleen in een Lenz-decoder.
Als het ook in de ESU zit : graag alle instellingen...

Erik
ESU Manual blz 53 :

Citeer12.3.7. Digital couplers
LokPilot V4.0 LokPilot V4.0 DCC
LokPilot micro V4.0 LokPilot micro V4.0 DCC
12.3.7.1. ,,Coupler" Mode
Krois® and ROCO® couplers need a special high frequency PWM signal to avoid burning the copper windings of the coil. This special function ,,Coupler" provides this type of signal. In this mode, the output switches on at 100% for 250 ms and then reduces the output power by switching to the PWM-signal.
The ratio between Off and On time can be set by adjusting the ,,Brightness Value" from 0 (completely off) to 31 (connected through = 100% output).
This coupler mode should also be used for modern Telex®-couplers.
12.3.7.2. Automatic Coupler Function (Removing/Pushing)
The LokPilot V4.0 decoder is able to do the automatic decoupling. When you push the function button the loco drives backwards against the train and then removes from it again. This procedure can be influenced via three CVs.
In CV 246 the speed that moves the loco will be stored (or defined) (0-255). If this value is 0, the automatic coupler function is not active.
In CV 247 the time of removing is to be entered.
In CV 248 the time of pushing is to be entered.
The time of removing should be higher than the time of pushing to make sure that the loco stops in a safe distance away from the train.
The function output of the option ,,coupler" needs to be configurated correctly to make the automatic decoupling work.

ERVIN

Voor diegene die de engelse taal niet zo goed begrijpen.  ;)

LokPilot V4.0 - LokPilot V4.0 DCC
Sommige LokPilot decoders kunnen digitale koppelingen direct aandrijven. Afhankelijk van het koppelingstype moeten verscheidene instellingen gedaan worden.
12.3.5.1. 'Koppeling' modus.

De controle van Krois® en ROCO® koppelingen eist een speciaal hoge frequentie PWM-signaal, anders zouden ze doorbranden. Daartoe dient de speciale functie 'koppeling'. Als deze functie gekozen wordt, schakelt de uitgang gedurende 250ms vol in en schakelt dan uit op een PWM-signaal. De verhouding in- en uitschakelen kan door de 'helderheidswaarde' van 0 (helemaal uit) tot 31 (vol ingeschakeld) bepaald worden. Deze soort functie zou ook voor de nieuwe Telex® koppelingen kunnen worden gebruikt.
12.3.5.2.Automatische koppelingsfunctie.
LokPilot V4.0 beheerst de automatische ontkoppeling. Na een druk op de functietoets rijdt de loc achterwaarts tegen de trein (aandrukken) om daarna zich er automatisch van los te maken (verwijdering). De werkwijze kan met 3 CV's beïnvloed worden.
In CV 246 wordt de snelheid ingesteld (0-255) waarmee de loc zich verplaatst. Indien de waarde = 0, dan is de automatische koppelingsfunctie uitgeschakeld.

In CV 247 wordt de duur van het verwijderen opgeslagen.
In CV 248 wordt de duur van het duwen opgeslagen.
De lengte van het verwijderen moet langer zijn dan de lengte van het duwen opdat de loc zich zeker van de trein losmaakt.
De functie-uitgang moet behoorlijk op 'koppelingsfunctie' geconfigureerd zijn opdat de automatische ontkoppeling zou werken.

patatje70

dank je iedereen, maar dit had ik ook al herhaaldelijk gelezen..maar om de 1 of andere manier werkt het niet.. :'(

adrievans

Citaat van: ERVIN op 30 november 2014, 17:29:19 PM
Voor diegene die de engelse taal niet zo goed begrijpen.  ;)

LokPilot V4.0 - LokPilot V4.0 DCC
Sommige LokPilot decoders kunnen digitale koppelingen direct aandrijven. Afhankelijk van het koppelingstype moeten verscheidene instellingen gedaan worden.
12.3.5.1. 'Koppeling' modus.

De controle van Krois® en ROCO® koppelingen eist een speciaal hoge frequentie PWM-signaal, anders zouden ze doorbranden. Daartoe dient de speciale functie 'koppeling'. Als deze functie gekozen wordt, schakelt de uitgang gedurende 250ms vol in en schakelt dan uit op een PWM-signaal. De verhouding in- en uitschakelen kan door de 'helderheidswaarde' van 0 (helemaal uit) tot 31 (vol ingeschakeld) bepaald worden. Deze soort functie zou ook voor de nieuwe Telex® koppelingen kunnen worden gebruikt.
12.3.5.2.Automatische koppelingsfunctie.
LokPilot V4.0 beheerst de automatische ontkoppeling. Na een druk op de functietoets rijdt de loc achterwaarts tegen de trein (aandrukken) om daarna zich er automatisch van los te maken (verwijdering). De werkwijze kan met 3 CV's beïnvloed worden.
In CV 246 wordt de snelheid ingesteld (0-255) waarmee de loc zich verplaatst. Indien de waarde = 0, dan is de automatische koppelingsfunctie uitgeschakeld.automatische entkupplung nur aktiv,wenn der funktionsausgang auf pulse oder kuppler gestellt ist

In CV 247 wordt de duur van het verwijderen opgeslagen.
In CV 248 wordt de duur van het duwen opgeslagen.
De lengte van het verwijderen moet langer zijn dan de lengte van het duwen opdat de loc zich zeker van de trein losmaakt.
De functie-uitgang moet behoorlijk op 'koppelingsfunctie' geconfigureerd zijn opdat de automatische ontkoppeling zou werken.

Heb even mijn gebruiksaanwijzing gelezen en het rode gedeelte zijn jullie vergeten erbij te zetten.
Als ik het goed begrijp zijn nu alleen de instellingen gewijzigd maar moet er nog functietoets verteld worden dat ie moet gaan automatisch koppelen.

ERVIN

Oeps , klopt volledig Adrie. ;)
Bedankt voor de toevoeging.

patatje70

zal nog eens snuisteren hoe je de functietoets vertelt wat ie moet doen... volgend weekend kan ik dit maar uitproberen.. dank u wel voor het meedenken.. :)

adrievans

Citaat van: patatje70 op 30 november 2014, 20:13:50 PM
zal nog eens snuisteren hoe je de functietoets vertelt wat ie moet doen... volgend weekend kan ik dit maar uitproberen.. dank u wel voor het meedenken.. :)

Beschrijving nog eens doorgespit,volgens mij bij 12.3.2 afbeelding 20.(onderste regel)
maar dit is iets met function mapping en dat is (nog) niet mijn ding

dgrr57

CV246 =   2
CV247 =  16
CV248 =   8

CV31 = 16, CV32 = 0
----------------------
CV283 =  29

Zonder lokprogrammer is een lokpilot moeilijk in te stellen.
Maar zonder kan toch  ;)
Lokprogrammer programma installeren : is gratis te downloaden op ESU site.
Programma opstarten => Create a new decoder project (mijn programma is in het Engels ingesteld. Gemakkelijker dan Duits, voor mij  ;) )
lokpilot V4 kiezen
function mapping clicken : daar zie je inderdaad F2 en aux2. Niets veranderen
function output clicken
- veld output => aux2[1]
- veld output mode => roco coupler
in de menu balk op function settings clicken
- enable automatic coupling aanvinken
- speed naar twee brengen
- pushing time op 8 zetten
- removing time op 16 zetten

Als dat gedaan is, helemaal boven, tools clicken, show changed cvs... clicken
Dan krijg je een popup venster met de cv's en de waarden dat je moet geven. Het zijn die waarde die ik bovenaan mijn bericht gekopieerd hebt.

Veel rangeer plezier  ;)

eve


patatje70

heel erg super van jullie...volgend weekend ga ik dit uitproberen.. ik hou jullie op de hoogte.. 1000 X dank !!!!!

patatje70

er zal blijkbaar iets mis zijn... :( :( :( .... de koppeling opent inderdaad een 5 tal seconden maar ie doet niet zijn rangeerbewegingen, zal nog eens moeten verder snuisteren,ben al blij dat ie automatisch afslaat zodanig dat het spoeltje niet verbrand.. in elk geval kan ik nu zorgeloos " SPELEN"....  ;)